Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
17.5°C21.8°C
2 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.9°C22.1°C
2 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.4°C
4 BF 62%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.8°C20.2°C
5 BF 47%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.0°C19.9°C
2 BF 40%
"Στην αρένα" οι μαθητές Δημοτικού για την επιλογή του σημαιοφόρου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"Στην αρένα" οι μαθητές Δημοτικού για την επιλογή του σημαιοφόρου

Αμετανόητη στο αφήγημα της εξεύρεσης του «άριστου των αρίστων» και στον άκρατο ανταγωνισμό μεταξύ των μικρών μαθητών παραμένει η υπουργός Παιδείας επιλέγοντας να αγνοήσει την απόφαση - κόλαφο του ΣτΕ που έκρινε ότι η ρύθμιση για την επιλογή σημαιοφόρων μέσω κλήρωσης στο Δημοτικό όχι μόνο δεν αντίκειται στις αρχές της αξιοκρατίας και της ισότητας, αλλά εξυπηρετεί «το δημόσιο συμφέρον της μείωσης του ανταγωνισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».

Σύμφωνα με το ΣτΕ, η επίδοση των μαθητών δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και πως η ενεργός σχέση των μαθητών του Δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους. Σημειώνεται ότι η εν λόγω απόφαση (2374/2018) ήρθε μετά την προσφυγή γονέων μαθητών της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού προκειμένου να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα 79/2017, το οποίο προέβλεπε ότι «η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης».

«Η συγκεκριμένη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν επιβάλλει τον τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων. Η κυβέρνηση επιλέγει ως κριτήριο τη σχολική επίδοση και όχι την κλήρωση» σχολίασαν πήγες του υπουργείου Παιδείας στον απόηχο της ανακοίνωσης της Επιτροπής Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου (ΕΠΕΚΕ) Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ που καλούσε την υπουργό να απαντήσει «τι περισσότερο ή λιγότερο λέει ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με το ΣτΕ» και αν επιμένει η Ν.Δ. «να ψηφίσει μια ρύθμιση καταφανώς αντίθετη προς το πνεύμα και το γράμμα των αποφάσεων του ΣτΕ».

“H Ν.Δ. και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως είναι αμετανόητοι. Συμπεριφέρονται ως άλλοι Βουρβόνοι· δεν έμαθαν τίποτα, δεν κατάλαβαν τίποτα. Παράλληλα δεν αποτολμούν να σχολιάσουν την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και να τοποθετηθούν με επίσημη ανακοίνωση, αλλά επιλέγουν να απαντήσουν στην αξιωματική αντιπολίτευση με non-paper και άτυπες ενημερώσει αργά το βράδυ. Αυτό είναι δηλωτικό του πανικού τους και της δύσκολης θέσης στην οποία έχουν περιέλθει» ήταν η σκωπτική απάντηση της ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ για τις διαρροές του υπουργείου.

Παρά τη νομολογία του ΣτΕ, η επιλογή της υπουργού να καταργήσει στη Βουλή την κλήρωση στο Δημοτικό αποδεικνύει ότι η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης δεν διαθέτει παιδαγωγικά ερείσματα ούτε έχει στόχο να επιβραβεύσει την προσπάθεια των μαθητών. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ:

* Από τις διατάξεις για την αξιολόγηση των μαθητών του Δημοτικού σχολείου (...) προκύπτει ότι και η αξιολόγηση σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα δεν ενισχύει τον ανταγωνισμό και δεν συνδέεται μόνο με την επίδοση στα μαθήματα, αλλά αποβλέπει προεχόντως στην ενθάρρυνση της προσπάθειας που καταβάλλει ο μαθητής, της δημιουργικότητας και των πρωτοβουλιών του, όπως και του πνεύματος συνεργασίας στο σχολείο.

* Στο έγγραφο απόψεων που απέστειλε η διοίκηση στο δικαστήριο επισημαίνεται ότι η προσβαλλόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην αποφυγή άσκοπης βαθμοθηρίας και τριβών για την ανάδειξη του “άριστου των αρίστων” στον ευαίσθητο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στην παροχή της δυνατότητας, μέσω της κλήρωσης, στο σύνολο των μαθητών, να φέρουν το εθνικό σύμβολο και να μετέχουν σε μια διαδικασία με σημαντικό εθνικό συμβολισμό.

* Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στο πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του Δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους, αφού η συμμετοχή στις παρελάσεις και η παράσταση στη σημαία συνδέεται πρωτίστως με την ίδια την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της σχολικής κοινότητας της τάξης του, την οποία, μάλιστα, ενισχύει, καθώς και με τα καθήκοντα που απορρέουν από την ιδιότητα αυτή, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εν λόγω εκπαιδευτικής βαθμίδας (νεαρή ηλικία των μαθητών, επιδίωξη εξάλειψης ανταγωνισμού και βαθμοθηρίας).

ΣΥΡΙΖΑ: Εξοντωτικός ανταγωνισμός και διακρίσεις μεταξύ μαθητών η «σημαία» της Ν.Δ.

Πίσω από την εμμονή της κυβέρνησης να καταργήσει την κλήρωση για τη σημαία, η Επιτροπή Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου (ΕΠΕΚΕ) Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ βλέπει την προσπάθεια της Ν.Δ. «να ενεργοποιήσει εθνικιστικά και ακροδεξιά αντανακλαστικά» τα οποία έχουν ατονήσει μετά τις «κυβιστήσεις» στο Μακεδονικό, τη Συμφωνία των Πρεσπών και το προσφυγικό ζήτημα.

Με φόντο την απόφαση του ΣτΕ που απέρριψε την αίτηση γονέων «αποδεχόμενο έτσι το Προεδρικό Διάταγμα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ», η Επιτροπή διερωτάται «τι περισσότερο ή λιγότερο λέει ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με το ΣτΕ» και αν επιμένει η Ν.Δ. «να ψηφίσει μια ρύθμιση καταφανώς αντίθετη προς το πνεύμα και το γράμμα των αποφάσεων του ΣτΕ».

«Πρόκειται για μια απόφαση με πλήρη τεκμηρίωση βασισμένη σε ενδελεχή μελέτη όλων των νόμων και ρυθμίσεων που διέπουν τους σκοπούς της εκπαίδευσης στο Δημοτικό σχολείο» αναφέρει η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. «Είχαμε την ελπίδα ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα λάμβανε σοβαρά υπόψη τις επισημάνσεις όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και της εκπαιδευτικής κοινότητας, ότι η σημαία δεν μπορεί να υποβαθμίζεται και να ευτελίζεται από σύμβολο ενότητας σε έπαθλο επιβράβευσης επιδόσεων, επιτείνοντας τις διακρίσεις και τον διαχωρισμό μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών» σημειώνει, κάνοντας λόγο για «ιδεοληψίες και αυταρχικές παιδαγωγικές αντιλήψεις της δεκαετίας του 1950».

«Δυστυχώς, τα παραπάνω επιχειρήματα έπεσαν στο κενό ή μάλλον στη μαύρη τρύπα της νεοφιλελεύθερης - αυταρχικής αντίληψης της Ν.Δ., η οποία αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα την οργάνωση της κοινωνίας ως κυνομαχία, για την οποία τα παιδιά πρέπει να ακονίσουν τα δόντια τους εξ απαλών ονύχων» αναφέρει η Επιτροπή και συμπληρώνει πως «η πραγματική σημαία που σηκώνει η κυβέρνηση είναι αυτή του εξοντωτικού ανταγωνισμού και των διακρίσεων ακόμη και μεταξύ των μικρών μαθητών του Δημοτικού σχολείου».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL