Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Παιδεία για λίγους

Το όραμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη - Τεχνοκρατική και μονοδιάστατη αντίληψη δείχνουν οι πρώτοι σχεδιασμοί της ηγεσίας του υπ. Παιδείας

Οι προγραμματικές δηλώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας έχουν δώσει το βαθιά ταξικό και φιλελεύθερο στίγμα των επερχόμενων αλλαγών. Αλλαγές που έρχονται να «ισοπεδώσουν» το υπάρχον εκπαιδευτικό οικοδόμημα και να αποδομήσουν σταδιακά το αγαθό της δημόσιας εκπαίδευσης.

Στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η αυστηροποίηση του Λυκείου με περισσότερες εξετάσεις, το ψαλίδι στον αριθμό των υποψηφίων που θα εισάγονται στα δημόσια πανεπιστήμια, η σύνδεση της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την «αξιολόγηση», η «απελευθέρωση» των μεταπτυχιακών, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην ιδιωτική εκπαίδευση με «μεγαλύτερες ελευθερίες», ενώ προβλέπονται αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με το βλέμμα στραμμένο στους νόμους της αγοράς και της επιχειρηματικότητας.

Δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να ανακοινώσει ότι μελετά την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο, μετά τη συνάντηση της υπουργού Νίκης Κεραμέως με τον πρόεδρο και τον γενικό διευθυντή του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece). Σύμφωνα με το υπουργείο, η συνάντηση με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό για την επιχειρηματικότητα των νέων πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των επερχόμενων αλλαγών στα προγράμματα σπουδών και στο εκπαιδευτικό σύστημα... Κανένας λόγος στους παιδαγωγούς και το καταρτισμένο εκπαιδευτικό και επιστημονικό προσωπικό;

Ενδεικτικές των επιδιώξεων της Ν.Δ. είναι επίσης οι πρωτοβουλίες για την καθιέρωση σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού από το Γυμνάσιο και την ηλικία των 12 ετών, η σύνδεση των Επαγγελματικών Λυκείων με επιχειρηματίες και παράγοντες της αγοράς, η δημιουργία πρότυπων και πειραματικών σχολείων με πρόσχημα την «αριστεία» (των λίγων) και η επαναφορά της μονοδιάστατης κατάρτισης σε μεταγυμνασιακό επίπεδο.

Αντί να υπάρξει ένας σχεδιασμός για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (που πράγματι οφείλει να προσαρμοστεί στις ανάγκες της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας), η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα σε παρεμβάσεις που αποδεικνύουν τη μονοδιάστατη και τεχνοκρατική αντίληψη που διέπει το όραμά της για την ελληνική εκπαίδευση.

Κλείνουν οι πόρτες των δημόσιων πανεπιστημίων

Με τις προωθούμενες αλλαγές, η μείωση των υποψηφίων που θα έχουν πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια θα είναι δραματική. Η επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ αλλά και ο καθορισμός των εισακτέων από τα ίδια τα Ιδρύματα αποτελούν τα βασικά εργαλεία για τον αποκλεισμό χιλιάδων υποψηφίων από την ανώτατη εκπαίδευση. Τα πανεπιστήμια θα μπορούν ακόμα και να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης!

Όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα θα φοιτούν επομένως σε κάποιο Κολέγιο ή θα φεύγουν στο εξωτερικό, ενισχύοντας το brain drain. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση ποντάρει στην προσέλκυση 10.000 φοιτητών από το εξωτερικό που θα αναλάβουν να καλύψουν τη μείωση της χρηματοδότησης των ελληνικών ιδρυμάτων.

Για την εισαγωγή στα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα συνυπολογίζεται επίσης ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου, που θα προκύπτει από τους βαθμούς των γραπτών προαγωγικών εξετάσεων όλων των τάξεων του Λυκείου. Το Λύκειο, δηλαδή, αυστηροποιείται με την καθιέρωση εξετάσεων «πανελλαδικού τύπου», καθώς τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Ένα εξοντωτικό για τους μαθητές σύστημα, το οποίο θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην αύξηση της ζήτησης φροντιστηριακών μαθημάτων και στη μαθητική διαρροή. Υπενθυμίζεται ότι η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων το 2013-2014 είχε προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και είχε οδηγήσει χιλιάδες μαθητές στους δρόμους, με τους εκπαιδευτικούς να στέκονται στο πλευρό τους.

Το «ξήλωμα» πάντως του υπάρχοντος εξεταστικού συστήματος παίρνει αναβολή για τουλάχιστον δύο χρόνια, όπως ανακοίνωσαν Νίκη Κεραμέως και Σοφία Ζαχαράκη. Παρά τις διαβεβαιώσεις βέβαια, ότι το υπάρχον σύστημα εισαγωγής θα παραμένει ως έχει, το επιτελείο επεξεργάζεται νέες «βελτιωτικές» αλλαγές. Ενάμιση μήνα πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν ποια θα είναι τελικά η εξεταστέα ύλη των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, ενώ όπως διαπιστώθηκε κατά τη συνάντηση της υπουργού Παιδείας με την ΟΛΜΕ εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστεί η δυνατότητα εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ με το απολυτήριο του Λυκείου (Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης). Το επιτελείο μελετά επίσης, αν θα διατηρηθεί η κοινή τρίωρη εξέταση των μαθημάτων Έκθεσης - Λογοτεχνίας.

Ειδικότερα, το «όραμα» της κυβέρνησης για το μέλλον της εκπαίδευσης στη χώρα μας περιλαμβάνει:

* Δραστική μείωση του αριθμού εισακτέων. Καθορισμός ετήσιου αριθμού εισακτέων από τα ΑΕΙ. Θεσμοθετείται ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα πανεπιστήμια θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης.

* Παρά το γεγονός ότι δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, μπαίνει τέλος στους αιώνιους φοιτητές με την επαναφορά του ν+2. Αποσύρεται σταδιακά η κρατική εποπτεία από τα σχολεία. Απελευθερώνεται το σχολείο από τον «ασφυκτικό εναγκαλισμό» του υπουργείου Παιδείας.

* Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αποφασίσουν ένα μέρος των διδασκόμενων μαθημάτων. Όπως είχε εξαγγείλει ο Κωστής Χατζηδάκης, άλλα μαθήματα να κάνει το παιδί στο Καρπενήσι, άλλα το παιδί από το Μαρούσι, άλλες οι ανάγκες της τοπικής οικονομίας.

* Επανέρχεται ο εξεταστικός μαραθώνιος στο Λύκειο με την Τράπεζα Θεμάτων.

* Καθιερώνεται εθνικό απολυτήριο, ο βαθμός του οποίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα από την ενισχυμένη ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση).

* Σύνδεση κρατικής χρηματοδότησης με την αξιολόγηση.

*Νέο θεσμικό πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση «με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας», δηλαδή κατάργηση των νόμων Φίλη - Γαβρόγλου, που έβαζαν τέλος στα φαινόμενα παραβατικότητας και ανομίας και διασφάλιζαν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Δείτε όλα τα σχόλια