Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Δεν θα ξέρουμε ποια ελληνική σειρά να πρωτοδούμε / Η τηλεόραση επιστρέφει μετά από 8 χρόνια
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δεν θα ξέρουμε ποια ελληνική σειρά να πρωτοδούμε / Η τηλεόραση επιστρέφει μετά από 8 χρόνια

Δυναμική επιστροφή στις ελληνικές σειρές μυθοπλασίας ετοιμάζουν τα κανάλια στη νέα σαιζόν, οκτώ χρόνια μετά την τελευταία μεγάλη παραγωγή ("Το Νησί", 2010-11) και διεκδικούν μερίδια τηλεθέασης και κομμάτι από τη διαφημιστική πίττα, η οποία αναμένεται να μεγαλώσει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.

Οι επενδύσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της τηλεοπτικής / επικοινωνιακής αγοράς, θα κυμανθούν στην περιοχή των 170 εκατ. ευρώ για πρόγραμμα (ενημέρωση και ψυχαγωγία) από τα πέντε ιδιωτικά, νόμιμα αδειοδοτημένα κανάλια. Την ίδια ώρα, οι εκτιμήσεις της διαφημιστικής αγοράς μιλούν για νέα άνοδο της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση, +5% από πέρυσι, και συνολική διαφημιστική επένδυση που θα αγγίξει τα 250 εκατ. ευρώ.

Η σαιζόν 2018-19 εγκαινιάζει νέο τοπίο στην τηλεόραση, η οποία φαίνεται να αφήνει πίσω την περίοδο των ισχνών αγελάδων της οικονομικής ύφεσης και να κάνει δυναμικό come back, σε μια προσπάθεια να προσφέρει καλό περιεχόμενο και να συγκρατήσει το κοινό της, το οποίο τα τελευταία χρόνια είχε διαρρεύσει προς τη συνδρομητική τηλεόραση (Nova, Cosmote TV), προς τις νέες συνδρομητικές πλατφόρμες (Netflix) αλλά και προς άλλες πλατφόρμες περιεχομένου μέσω Internet (iptv). Στόχος, να συγκρατήσει και τα διαφημιστικά κονδύλια.

Έκρηξη των ελληνικών παραγωγών μυθοπλασίας

Τουλάχιστον 20 νέες ελληνικές παραγωγές μυθοπλασίας (από 7 πέρυσι) θα προβληθούν έως το επόμενο καλοκαίρι από τα μεγάλα κανάλια, περιλαμβανομένης της ΕΡΤ, αλλά και σημαντικές παραγωγές ντοκιμαντέρ (π.χ. ο Αυγερόπουλος στο Epsilon, παραγωγές της ΕΡΤ κ.λπ.), ενώ δεν θα λείψουν τα ριάλιτι και τα τηλεπαιχνίδια.

Ο κύκλος της παραγωγής έχει μπει μπροστά και δουλεύει για τα καλά. Οι εταιρείες αναλαμβάνουν πρότζεκτ για την τηλεόραση και πάλι, μετά από 8 χρόνια. Οι επαγγελματίες καλούνται και πάλι να σκηνοθετήσουν παραγωγές και να γράψουν σενάρια. Τα τηλέφωνα των ηθοποιών χτυπούν και πάλι. Εικονολήπτες, ηχολήπτες, μοντέρ, ηλεκτρολόγοι και άλλες ειδικότητες τεχνικών επιστρέφουν στη δουλειά. Στην Ελλάδα, όχι στην Κύπρο. Παρά ταύτα, τα "μπάτζετ" παραμένουν χαμηλά. Οι αμοιβές είναι "συνετές" και κινούνται στο ύψος που επιβάλλει η οικονομική στενότητα, η οποία πάντως παραμένει παρούσα.

«Τα κανάλια ποντάρουν στο content (περιεχόμενο) και παράλληλα δημιουργούν library (βιβλιοθήκη- αρχείο). Δίνουν τη δυνατότητα στον κόσμο να απολαμβάνει πράγματα που θέλει. Ενισχύονται με ελληνικό περιεχόμενο και γι' αυτό εργάζονται Έλληνες» λέει στην «Α» στέλεχος από μεγάλο κανάλι. «Ο κόσμος ενδιαφέρεται να βλέπει ελληνικές σειρές και θα επιστρέψει στην τηλεόραση. Οι ελληνικές σειρές είναι τάση που θα έχει συνέχεια», προβλέπει για το επόμενο διάστημα.

Σε δύο παράγοντες αποδίδει την "έκρηξη" των παραγωγών μυθοπλασίας στην τηλεόραση φέτος στέλεχος προγράμματος από άλλο μεγάλο κανάλι. Ο πρώτος είναι «ο φόβος ότι μπορεί να κουράσουν τα ριάλιτι και το κοινό να στραφεί στις σειρές». Ο δεύτερος είναι «η μεγάλη επιτυχία του Mega, που έδειξε ότι η μυθοπλασία μπορεί να προχωρήσει, ότι αποδίδει άμεσα αλλά και σε βάθος χρόνου, χτίζοντας ταινιοθήκη, καθώς μπορείς να έχεις έσοδα επί χρόνια. Αυτό έδειξε επίσης και ο Alpha το καλοκαίρι, που μάζεψε μεγάλες κατηγορίες κοινού μόνο με τις επαναλήψεις του. Τα ριάλιτι, από την άλλη, είναι 'μια κι έξω', δεν επαναλαμβάνονται». Ο ίδιος άνθρωπος εξέφρασε φόβους «μήπως περνάμε στην υπερβολή», αλλά και προβληματισμούς σε σχέση με την ποιότητα των παραγωγών: «Είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με τις ξένες παραγωγές. Στην Ελλάδα δεν έχει γυριστεί μια δυνατή αστυνομική σειρά, ένα πολιτικό θρίλερ. Γιατί δεν υπάρχουν σεναριογράφοι, οι περισσότερες σειρές είναι μεταφορές από ξένα consept. Έχουμε μείνει πίσω. Λέμε ότι βγαίνουν 20 σειρές. Υπάρχουν στην Ελλάδα σεναριογράφοι για 20 σειρές»; Ας ρωτήσουμε ρητορικά κι εμείς: υπάρχουν κανάλια να πάρουν το ρίσκο;

Θετικό κλίμα από τη διαφημιστική αγορά

Ο ανταγωνισμός αναμένεται σκληρός μεταξύ των καναλιών. Πέντε παίκτες θα διεκδικήσουν μερίδια τηλεθέασης στο prime time και σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος: ΣΚΑΪ και Alpha θα διεκδικήσουν να κρατήσουν τα πρωτεία, το Star διεκδικεί με αξιώσεις να μπει μεταξύ των πρώτων, ο ΑΝΤ1 να πάρει τη ρεβάνς που θεωρεί πως δικαιούται και το Epsilon να μπει σφήνα σε όλους και να εγγράψει καλές επιδόσεις.

Στόχος όλων να ανταμειφθούν με διαφημιστικά έσοδα, προκειμένου να βγάλουν τα έξοδά τους και να αποκομίσουν κέρδη. Ερώτημα: Θα ανταποκριθεί η διαφημιστική αγορά; Υπάρχει ενδιαφέρον; Υπάρχουν κονδύλια για να στηρίξουν 5 κανάλια και 20 παραγωγές μυθοπλασίας; Ή μήπως δημιουργείται μια νέα "φούσκα"; Μήπως τρέχουμε και πάλι σε μια υπερβολή;

Ο πρόεδρος των διαφημιζομένων (ΣΔΕ) Γρηγόρης Αντωνιάδης, άνθρωπος της διαφημιστικής αγοράς για χρόνια, εκπροσωπεί τις μεγάλες διαφημιζόμενες εταιρείες και είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να λύσει τέτοιου είδους απορίες. «Η προοπτική είναι ανοδική. Πέρυσι είχαμε +5%, φέτος θα έχουμε επίσης +5%», προβλέπει. «Το κλίμα αρχίζει να γίνεται θετικό για τις αγορές, οι αναμονές είναι θετικές, η διαφήμιση θα συνεχίσει να είναι ανοδική». Σε τι ύψος θα κινηθεί η διαφημιστική δαπάνη στην TV σε πραγματικά νούμερα;

«Αυτό δεν μπορώ να το πω με βεβαιότητα, εκτιμώ περί τα 250 εκατ. ευρώ, γνωρίζω ότι σίγουρα η τάση είναι ανοδική, όμως από το 2013 οπότε και σταμάτησε να καταγράφεται η αγορά μετά από αίτημα των καναλιών, όλοι κινούμαστε με υποθέσεις. Τα στοιχεία δεν είναι επίσημα, όμως δεν έχουν μεγάλη απόκλιση από την πραγματικότητα». Μπορεί να υπάρξει ανασχεδιασμός του media planning; Να κατευθυνθούν υψηλότερα κονδύλια στην τηλεόραση;

«Βεβαίως, εφόσον το περιεχόμενο της τηλεόρασης ελκύει τον καταναλωτή. Εάν αυξηθεί η τηλεθέαση, αυτό σημαίνει ότι η τηλεόραση είναι πιο ενδιαφέρουσα επενδυτικά για τη διαφήμιση. Η αγορά θα ανταποκριθεί. Εξάλλου η διαφήμιση δεν πηγαίνει στο 'μέσο', πηγαίνει στο περιεχόμενο (content). Ακολουθεί τον καταναλωτή. Αν αναβαθμιστεί το περιεχόμενο, μπορεί να δούμε αυξημένα κονδύλια στην τηλεόραση. Κι αυτό το γνωρίζουν τα κανάλια. Η επένδυσή τους σε πρόγραμμα έχει λογική».

Σε παρόμοιο «θετικό κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας», με «σημάδια επερχόμενης ανάπτυξης» για την αγορά επικοινωνίας στην Ελλάδα, συγκλίνουν και τα στοιχεία του 7ου κύματος της έρευνας Forecomm_s, που πραγματοποιεί η Abacus για λογαριασμό της ΕΔΕΕ (Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας) στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι εταιρειών επικοινωνίας και διαφημιζομένων και δημοσίευσε η ιστοσελίδα advertising.gr.

Οι διαφημιζόμενοι εκτιμούν ότι η ζήτηση για τα προϊόντα τους αυξάνεται και θα συνεχίσει να αυξάνεται, μάλιστα σε σημαντικό βαθμό (+47). Η αγορά της επικοινωνίας εκτιμά σταθερά ότι η ζήτηση για τις υπηρεσίες της αυξάνεται (+47), ενώ οι εταιρείες του χώρου που αυξάνουν το προσωπικό τους είναι σταθερά περισσότερες από αυτές που το μειώνουν (+40).

Οι οπτικοακουστικές παραγωγές, μοχλός ανάπτυξης στη μεταμνημονιακή Ελλάδα

Το μίνι μπουμ στην τηλεοπτική παραγωγή, δηλαδή οι επενδύσεις σε ελληνικό πρόγραμμα μυθοπλασίας των τηλεοπτικών σταθμών, δεν είναι μετέωρες. Εντάσσονται στις προσπάθειες τόνωσης της οπτικοακουστικής παραγωγής που προωθεί το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου που προώθησε ο Νίκος Παππάς και υλοποιεί ο Λευτέρης Κρέτσος. Εντάσσονται στο θετικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί με την ίδρυση του ΕΚΟΜΕ, τη λειτουργία του επενδυτικού νόμου για τις οπτικοακουστικές παραγωγές και την επιστροφή 25%. Υπό προϋποθέσεις, τις οποίες ωστόσο δεν πληρούν οι τηλεοπτικές παραγωγές, καθώς το μπάτζετ τους παραμένει χαμηλό: ο επενδυτικός νόμος προβλέπει κόστος 100 χιλιάδες ευρώ ανά επεισόδιο, όταν οι πιο ακριβές παραγωγές στην ιδιωτική τηλεόραση μετά βίας φτάνουν τα μισά. Στόχος είναι να γίνουν εξαγώγιμες οι ελληνικές παραγωγές που θα επιδοτηθούν και να τονωθούν τα μπάτζετ.

Ο νόμος λειτούργησε ως καταλύτης για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, άνοιξε την αγορά και δημιούργησε τάση, όχι μόνο στις τηλεοπτικές παραγωγές, αλλά και στο σινεμά, τα ντοκιμαντέρ και το animation. Ήδη έχουν κατατεθεί δεκαπέντε αιτήσεις ένταξης στον νόμο από ελληνικές και ξένες παραγωγές, έξι από τις οποίες έχουν πάρει το πράσινο φως.

Η οπτικοακουστική βιομηχανία και όσοι εμπλέκονται σε αυτήν θα αποτελέσουν κεντρικό μοχλό ανάπτυξης στη μεταμνημονιακή Ελλάδα, δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο υφυπουργός Ψηφιακής πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος. Προανήγγειλε μάλιστα ότι θα προωθηθεί αύξηση της επιδότησης από 25 σε 35%, τοποθετώντας την Ελλάδα μεταξύ των πλέον ανταγωνιστικών χωρών, όπως η Ρουμανία και η Μάλτα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL