Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι άνθρωποι του κινηματογράφου μιλούν για την ενίσχυση των παραγωγών

Αισιοδοξία στον κλάδο σε αναμονή κινητοποίησης της αγοράς

Η ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών, ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, ντοκιμαντέρ, animation, ένα αίτημα δεκαετιών του κλάδου της κινηματογραφίας, θεσπίστηκε τον περασμένο Αύγουστο με νόμο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και προ ημερών εξειδικεύτηκαν με ΚΥΑ οι παράμετροι ενίσχυσης κατά τρόπο ώστε να αποφεύγονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά και να επιτυγχάνεται η μέγιστη διαφάνεια.

Στόχος, όχι μόνο η δημιουργία επενδυτικού περιβάλλοντος, κυρίως μέσω επιστροφής φόρου (cash rebate), που να προσελκύει μεγάλες ξένες παραγωγές στη χώρα [ας θυμηθούμε το «Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» (2001) στην Κεφαλλονιά, το «Mama Mia» (2008) στη Σκόπελο, το «Lara Croft - Tomb Raider» (2001) στη Σαντορίνη] αλλά και η ενίσχυση της τοπικής, εγχώριας παραγωγής οπτικοακουστικών. Τα οφέλη είναι πολλαπλασιαστικά. Εκτός από την αξιοποίηση του ελληνικού κινηματογραφικού δυναμικού από τα μεγάλα ξένα στούντιο -που σημαίνει θέσεις εργασίας σε όλη την αλυσίδα της παραγωγής και αποκόμιση τεχνογνωσίας για τους Έλληνες κινηματογραφιστές-, η τόνωση του τουρισμού, ειδικά από δημοφιλείς παραγωγές, είναι δεδομένη.

Την πρωτοβουλία αγκάλιασε με ανακούφιση η κινηματογραφική κοινότητα σχεδόν στο σύνολό της, καθώς με ενδιαφέρον παρακολούθησε την παρουσίαση των κινήτρων την περασμένη Δευτέρα από τον Νίκο Παππά και τον γενικό γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρη Κρέτσο. Η «Αυγή» συνάντησε ανθρώπους του κινηματογράφου και ζήτησε τη γνώμη τους. Η Υρώ Μανέ βρισκόταν σε γυρίσματα στην Κύπρο, καθώς μεγάλο μέρος της ελληνικής παραγωγής έχει μεταφερθεί εκεί λόγω χαμηλότερου κόστους. Η Όλγα Μαλέα βλέπει στα νέα κίνητρα μια μεγάλη διευκόλυνση για τη νέα της ταινία, ενώ ο παραγωγός Π. Παπαχατζής μας μίλησε για την ανάγκη διευκολύνσεων από τους δημόσιους φορείς πριν ακόμη εκδοθεί η απορριπτική απόφαση του ΚΑΣ για την παραχώρηση του Σουνίου σε ξένους παραγωγούς. Η Άννα Χατζησοφιά ετοίμαζε την ημερίδα του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ για τον κινηματογράφο, που έγινε χθες στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.

ΟΛΓΑ ΜΑΛΕΑ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΣ: Ενισχύονται οι ελληνοκεντρικές παραγωγές

Είναι η ώρα να γίνει. Εγώ το βλέπω σαν το έργο του μετρό. Το ακούγαμε επί χρόνια ότι σχεδιάζεται το μετρό της Αθήνας, κάποτε έγινε. Και τα μέτρα ενίσχυσης του κινηματογράφου τα ακούγαμε επί χρόνια, νομίζω ότι τώρα ήρθε η ώρα. Θυμάμαι όταν ήμασταν στις Κάννες με το «Πρώτη φορά νονός», το 2007, τον υπουργό Πολιτισμού τότε Πέτρο Τατούλη να αναγγέλλει ενίσχυση 30% για τον κινηματογράφο. Από τότε το περιμένουμε. Μακάρι να προχωρήσει. Εγώ είμαι ενθουσιασμένη, το έχω πιστέψει. Είναι καλό για τον κινηματογράφο, καλό και για τη χώρα.

Θυμάστε το "Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι"; Για χρόνια βούλιαζε η Κεφαλλονιά στους τουρίστες χάρη σ' αυτή την ταινία. Η προβολή που γίνεται σε μια χώρα είναι συγκλονιστική. Ο κινηματογράφος δημιουργεί μύθους για την τοποθεσία και η προβολή της τοποθεσίας δημιουργεί οικειότητα. Την πρώτη φορά που πήγα στη Νέα Υόρκη ήταν σαν να τη γνώριζα ήδη. Ήταν από το σινεμά και τις τηλεοπτικές σειρές.

Αυτό το διάστημα ετοιμάζω μια ταινία για τα νεανικά χρόνια της Μαρίας Κάλας. Γυρίσματα θα γίνουν στην Αθήνα, στο Ηρώδειο, στο Ωδείο και στη Λυρική Σκηνή και τοποθετούνται στην περίοδο της Κατοχής. Συμπαραγωγοί της ταινίας είναι ένας Γερμανός και μία Ιταλίδα και είναι εξαιρετικά σημαντικό να συμπληρώσουν τη χρηματοδότηση της ταινίας με ένα 25% επιστροφή. Βοηθάει ένα φιλόδοξο πρότζεκτ να αποκτήσει συγχρηματοδότες. Επίσης, αυξάνει την πιθανότητα να γίνουν ελληνοκεντρικές παραγωγές, ανοίγει τους ορίζοντες για παραγωγές που αλλιώς δεν θα σκεφτόσουν ποτέ.

ΑΝΝΑ ΧΑΤΖΗΣΟΦΙΑ, ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχει αναπτυξιακά και καλλιτεχνικά αποτελέσματα

Το χρηματοδοτικό εργαλείο για τις παραγωγές είναι πολύ σηματικό για έναν χώρο όπως η κινηματογραφία, που χειμάζεται, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση έχει μειωθεί αφού καταργήθηκε το τέλος από το εισιτήριο του κινηματογράφου. Πιστεύω ότι οι προοπτικές είναι ευοίωνες και για τις κινηματογραφικές και τις τηλεοπτικές παραγωγές. Επίσης, ότι θα αποφέρει και αναπτυξιακά και καλλιτεχνικά αποτελέσματα. Η διασφάλιση αντικειμενικών κριτηρίων και διαφάνειας μέσω της λειτουργίας της πλατφόρμας δίνει εχέγγυα αξιοπιστίας και φερεγγυότητας.

Ειδικότερα για τους σεναριογράφους, τα κίνητρα ανοίγουν την αγορά και ανοίγουν επίσης θέσεις εργασίας. Ανοίγουν τους ορίζοντες, καθώς το ύψος της χρηματοδότησης μπορεί να επηρεάζει το σενάριο. Πιο συγκεκριμένα, είναι σημαντική η πρόβλεψη ότι μια πρόταση μπορεί να πάρει έγκριση από τη «σύνοψη», σε αρχικό στάδιο, χωρίς να μπεις στη βάσανο να κάνεις δουλειά που θα πάει στράφι. Διότι οι σεναριογράφοι είμαστε οι είλωτες της υπόθεσης. Εάν δεν εγκριθεί ένα πρότζεκτ, δεν μας αποζημιώνει κανείς.

ΥΡΩ ΜΑΝΕ, ΗΘΟΠΟΙΟΣ: Μια ανάσα για τον κινηματογράφο και τον πολιτισμό

Είναι ένα πολύ φιλόδοξο και αισιόδοξο πρόγραμμα, το οποίο θα βοηθήσει με πολλούς τρόπους το περιβάλλον του οπτικοακουστικού χώρου και του πολιτισμού, που πλήττεται εδώ και χρόνια. Νομίζω ότι θα δώσει μια ανάσα σε όλους. Η πρόσκληση «ελάτε να καταναλώσετε, σας περιμένουν 75 εκατ.» και αν τα απορροφήσετε, υπάρχουν ακόμη 350 εκατ. δίνει κίνητρο ώστε να δουλέψει ο κλάδος συνολικότερα, με παραγωγές τηλεοπτικών σειρών, ταινιών, animation, ντοκιμαντέρ. Θα βοηθήσει, θα ξεμπλοκάρει, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Σε αυτό ελπίζουμε.

ΜΑΝΟΣ ΚΡΕΖΙΑΣ (ODEON), ΔΙΑΝΟΜΕΑΣ: Οι εγχώριες παραγωγές θα αυξήσουν τα εισιτήρια

Το νέο πλαίσιο είναι ένα πολύ θετικό μέτρο που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή των ελληνικών ταινιών και θα οδηγήσει στην αύξηση του αριθμού των παραγωγών, όπως επίσης στην αύξηση και ενίσχυση των ξένων παραγωγών που θα πραγματοποιηθούν στη χώρα μας.

Η εγχώρια αγορά αναμένεται να ωφεληθεί σημαντικά και σε επίπεδο διανομής ταινιών και οπτικοακουστικών έργων, καθώς με τον μεγαλύτερο αριθμό ελληνικών και εγχώριων παραγωγών θα παραχθεί μεγαλύτερος αριθμός εισιτηρίων και γενικότερα θεατών που θα προσελκύσουν οι νέες παραγωγές.

ΠΑΝΟΣ ΠΑΠΑΧΑΤΖΗΣ ("ΑΡΓΟΝΑΥΤΕΣ"), ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Να ευθυγραμμιστούν όλοι οι φορείς

Εδώ και είκοσι χρόνια ζητάμε ως Έλληνες παραγωγοί επενδυτικά κίνητρα για την προσέλκυση ξένων παραγωγών. Θεσπίστηκαν τον περασμένο Αύγουστο και αυτές τις μέρες εκδίδονται οι πράξεις εφαρμογής τους. Τα κίνητρα δεν ωφελούν μόνο τον ελληνικό κινηματογράφο, ωφελούν το σύνολο της κινηματογραφίας και της οικονομίας. Από τα έξοδα μιας παραγωγής, το 55% πάει στο κράτος, με τη μορφή ασφαλιστικών εισφορών, φόρων και ΦΠΑ. Έρχεται τώρα το κράτος και λέει επιστρέφω το 25%. Όσο αυξάνεται ο τζίρος της παραγωγής, δημιουργούνται οφέλη για τον τουρισμό, τις υποδομές, αλλά και την εκπαίδευση των Ελλήνων κινηματογραφιστών από τις μεγάλες ξένες εταιρείες παραγωγής. Οι Έλληνες παραγωγοί επίσης είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι όταν ξοδέψουν ένα συγκεκριμένο ποσό το 25% θα επιστραφεί στον παραγωγό.

Έχει σημασία όμως, εκτός από τη θέσπιση κινήτρων, να υπάρξουν διευκολύνσεις και να λυθούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Χρειαζόμαστε τη βοήθεια των φορέων που εμπλέκονται. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία πρέπει να ευθυγραμμιστεί. Το ΚΑΣ πρέπει να βοηθήσει, χρειάζεται μέτρο. Χρειαζόμαστε τη συνεργασία των τοπικών αρχών: του Λιμενικού, του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, της αστυνομίας, της πυροσβεστικής, των δήμων. Οι Περιφέρειες βοηθούν, πολλές έχουν θεσπίσει κίνητρα, η Στερεά Ελλάδα, η Ήπειρος, τα Ιόνια, η Κρήτη, το Βόρειο Αιγαίο. Μπορεί να καλύπτουν τη διανομή ή να έρχονται σε συνεννόηση με τους δήμους ή φορείς της Περιφέρειας και να διευκολύνουν την έκδοση αδειών.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το "αφήγημα"

Σε κάθε περιστατικό ακροδεξιάς βίας σκάνε μύτη οι “ισαποστάκηδες”. "Πώς τολμάει και μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ για επιθέσεις μίσους;" αναρωτιούνται. Αυτοί δεν δίχασαν την κοινωνία στις πλατείες των...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο