Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Το νέο Mega και οι νέες ισορροπίες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το νέο Mega και οι νέες ισορροπίες

Ενώ σταδιακά ξεπερνάει την αρχική αμηχανία του νεοεμφανιζόμενου, το πρόγραμμα του νέου Mega εμφανίζει μια χτυπητή αντίφαση: ενώ το ψυχαγωγικό του μέρος είναι αυτούσιο το παλιό του Mega διαφόρων εποχών, προκαλώντας συχνά το συναίσθημα της νοσταλγίας, ίσως και της μελαγχολίας για τους παλαιότερους, το ενημερωτικό του πρόγραμμα, χωρίς παλιά στελέχη, έτσι όπως συγκροτείται από νέα πρόσωπα στο σύνολό του -και αυτό δεν σημαίνει «φρέσκα»-, γίνεται λιγότερο οικείο.

Και ενώ η ψυχαγωγία ήταν γνωστό ποια θα είναι από νωρίς, η ενημέρωση είναι αυτή που δίνει εξετάσεις σε αυτή την πρώτη φάση. Υπό την καθοδήγηση του Σταμάτη Μαλέλη -ο οποίος δεν θήτευσε στο παλαιό Mega- δεν κάνει άλλο παρά να ακολουθεί την πεπατημένη. Χωρίς να διαφοροποιείται ουσιαστικά από τα υπόλοιπα μεγάλα κανάλια στην αντι-ΣΥΡΙΖΑ πατέντα και τον κιτρινισμό, επιχειρεί τουλάχιστον μέσα από το δελτίο ειδήσεων μια πιο εξισορροπημένη προσέγγιση της επικαιρότητας, τουλάχιστον απέναντι στα πεπραγμένα της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Νωρίς είναι ακόμα, η πορεία θα δείξει.

Περίπου στο ποσοστό του Open

Η απήχηση του νέου Mega στο κοινό βαίνει μειούμενη, όπως αναμενόταν. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός απέναντι στα φρέσκα επεισόδια μυθοπλασίας, απέναντι σε δημοφιλή ριάλιτι όπως το “Master Chef”, απέναντι σε τηλεπαιχνίδια, γενικώς απέναντι σε ισχυρά, καλά δομημένα ψυχαγωγικά προγράμματα, όταν η πρόταση είναι επαναλήψεις σειρών.

Παρά ταύτα, το «Παρά πέντε» δείχνει να έχει απήχηση, ενώ συνολικά το μερίδιο προγράμματος σπάνια πέφτει κάτω από το 5%. Καλή τηλεθέαση εμφανίζουν η πρωινή ενημερωτική εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega» και το μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων.

Η είσοδος του Mega, του έκτου τηλεοπτικού σταθμού πανελλαδικής εμβέλειας, στην αγορά ανακατεύει το τηλεοπτικό τοπίο και τείνει να δημιουργήσει νέες ισορροπίες, τόσο σε σχέση με την επιρροή και τα μερίδια κοινού όσο και με την αναδιανομή της διαφημιστικής πίτας.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Nielsen, η είσοδος του Mega στην τηλεοπτική σκακιέρα μείωσε αναλογικά τα μερίδια κοινού από όλους τους ανταγωνιστές του: από τον ΑΝΤ1 γύρω στο 1,5%, από το Star 1%, από τον ΣΚΑΪ 1%, από τον Alpha 0,5%, από το Open -0,5%. Σύμφωνα με τα ίδια πρώτα στοιχεία, αποκομίζει μερίδιο τηλεθέασης γύρω στο 6,5%, περίπου στο ποσοστό του Open και πάνω από την ΕΡΤ1.

Μικρή διαφημιστική πίτα, πολλά κανάλια

Μεγαλύτερες αναταράξεις πάντως αναμένεται να δημιουργηθούν στη διαφημιστική αγορά, καθώς η είσοδος του έκτου παίκτη μειώνει -ή τουλάχιστον απειλεί σε αυτή τη φάση- το μερίδιο διαφημιστικού εσόδου όλων των καναλιών.

Η κατάσταση που διαμορφώνεται είναι εξαιρετικά δύσκολη: Η διαφημιστική δαπάνη που κατευθύνθηκε στην τηλεόραση υπολογίζεται για το 2019 γύρω στα 280 - 300 εκατ. ευρώ, τα οποία βεβαίως δεν κατανέμονται στα κανάλια ισομερώς, αλλά βάσει τηλεθέασης κυρίως, πρεστίζ και ειδικών κοινών - στόχων της διαφημιστικής αγοράς. Για το 2020 υπολογίζεται μία αύξηση γύρω στο 5%-7%, που στην καλύτερη περίπτωση θα μεγαλώσει την πίττα στα 320 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, για να λειτουργήσει ευπρεπώς ένας τηλεοπτικός σταθμός, με αξιοπρεπές ποικίλο πρόγραμμα, εκτιμάται ότι τα έσοδά του δεν πρέπει να πέφτουν ετησίως κάτω από τα 80-90 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι, για να λειτουργήσει υγιώς το σημερινό τηλεοπτικό σύστημα έχει ανάγκη από 480 εκατ. ευρώ ετησίως τουλάχιστον, (80εκ. X 6 κανάλια), έσοδα που υπολείπονται κατά πολύ από τη σημερινή εικόνα της αγοράς.

Έτσι το τοπίο που διαμορφώνεται μας γυρίζει πίσω, στην προηγούμενη δεκαετία του ανταγωνισμού και των ελλειμμάτων, των χρεών και των (θαλασσο)δανείων των καναλιών, της συνεχούς αιμοδοσίας από άλλες δραστηριότητες των επιχειρηματιών της τηλεόρασης, της «φούσκας» κατά το κοινώς λεγόμενο, η οποία είχε την κατάληξη που όλοι γνωρίζουμε.

Το Mega το έκλεισαν οι ιδιοκτήτες του και το αγόρασε ο Β. Μαρινάκης μισοτιμής

«Το Mega το έκλεισε ο Τσίπρας γιατί δεν μπορούσε να το ελέγξει» προσπαθεί να πείσει ο Άδωνις Γεωργιάδης τις τελευταίες μέρες εις βάρος της συλλογικής μνήμης από την τελευταία περίοδο του καναλιού.

Η συγκίνηση από την επιστροφή του Mega στο τηλεοπτικό τοπίο, ωστόσο, δεν επιτρέπεται να θολώνει την κρίση ούτε να διαγράφει τη μνήμη κανενός για τον τρόπο με τον οποίο έκλεισε το κανάλι το 2016 και τον τρόπο με τον οποίο πέρασε στα χέρια του Β. Μαρινάκη στη συνέχεια. Διότι ο Τσίπρας δεν μπορούσε «να ελέξει» ούτε το Mega ούτε κανένα άλλο κανάλι ή μέσο ενημέρωσης.

Το Mega, όπως θυμούνται όλοι, έκλεισε διότι οι μέτοχοί του αρνούνταν συστηματικά από το 2014 έως το 2016 να προχωρήσουν σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ύψους μόλις 15 εκατ. ευρώ, που ζητούσαν οι τράπεζες ώστε να προχωρήσουν στην έκδοση νέου δανείου, το οποίο θα έδινε την αναγκαία ρευστότητα που είχε ανάγκη το κανάλι.

Αρχικά οι Βαρδινογιάννης, Μπόμπολας και Ψυχάρης και στη συνέχεια οι Βαρδινογιάννης, Σαββίδης και Μαρινάκης επί δυόμισι χρόνια αρνούνταν να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να στηρίξουν το κανάλι, το οποίο έμεινε ακυβέρνητο επί μήνες και στο τέλος έριξε το σήμα του, θύμα των μετόχων του.

Το Mega πέρασε στα χέρια των τραπεζών και αγοράστηκε σε πλειστηριασμό (ταινιοθήκη, ενημερωτικό αρχείο, σήματα) από τον Β. Μαρινάκη τον περασμένο Νοέμβριο, «καθαρό» από χρέη και εργαζόμενους, έναντι μόλις 34 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ίδιες τράπεζες εκτιμούσαν το 2015 μόνο την ταινιοθήκη του Mega στα 89 εκατ. ευρώ.

Οι πρώην εργαζόμενοι του καναλιού θα διεκδικήσουν μερίδιο από τα 34 εκατ. της εκκαθάρισης, καθώς τους οφείλονται δεδουλευμένα πολλών μηνών και αποζημιώσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL