Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Θέατρο με... πολιτική πίεση / Πολιτική κωμωδία για το άσυλο...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Θέατρο με... πολιτική πίεση / Πολιτική κωμωδία για το άσυλο...

Στη δεύτερη φάση τους μπήκαν οι επί παραβάσει διαδικασίες που έχει ξεκινήσει η Κομισιόν εις βάρος της Τσεχίας, της Ουγγαρίας και της Πολωνίας για τη μη συμμετοχή τους στην εφαρμογή των αποφάσεων του συμβουλίου για τη μετεγκατάσταση, όπως δήλωσε την περασμένη Τετάρτη ο Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας Δημήτρης Αβραμόπουλος, χωρίς ωστόσο να γνωρίζει κανείς πότε θα καταλήξουν όντως σε κυρώσεις ή ποιες μπορεί να είναι αυτές. Μάλιστα, σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το πότε αναμένεται να εφαρμοστούν οι κυρώσεις, ο επίτροπος Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων Χρήστος Στυλιανίδης απάντησε την περασμένη Πέμπτη στην Αθήνα ότι είναι δύσκολο να απαντήσει για την ημερομηνία εφαρμογής, σημειώνοντας ότι πρόκειται για "πολιτική πίεση" προς τις συγκεκριμένες χώρες.

Στην ίδια μάλιστα συνέντευξη Τύπου ο Δημήτρης Αβραμόπουλος είχε αναφέρει ότι "έχουν έναν μήνα να αλλάξουν στάση", στέλνοντας ένα τελευταίο μήνυμα προς τα κράτη - μέλη "να επιδείξουν στην πράξη ότι πιστεύουν στις αρχές της Ευρώπης».

Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι και πριν από ενάμιση μήνα υπήρχε διάσταση μεταξύ του Ευρωκοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το τι είδους κυρώσεις θα πρέπει να επιβληθούν.

Το δεύτερο στάδιο των επί παραβάσει διαδικασιών συνίσταται στο ότι η "Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένες γνώμες προς την Τσεχία, την Ουγγαρία και την Πολωνία για μη συμμόρφωση με τις νομικές τους υποχρεώσεις για τη μετεγκατάσταση" σύμφωνα με τις δηλώσεις Αβραμόπουλου την περασμένη Τετάρτη. "Στις απαντήσεις τους, κανένα από αυτά τα κράτη - μέλη δεν ανέφερε ότι πρόκειται να μετεγκαταστήσει σύντομα αιτούντες άσυλο. Κανένα από τα επιχειρήματα που προβάλλουν δεν δικαιολογεί τη μη εφαρμογή της απόφασης μετεγκατάστασης" πρόσθεσε, καταλήγοντας ότι "αν τα κράτη - μέλη αυτά αποφασίσουν να αλλάξουν στάση, η πόρτα μας είναι πάντα ανοιχτή".

Για το πρόγραμμα των μετεγκαταστάσεων, ο Ευρωπαίος επίτροπος σημείωσε πως "το ότι το πρόγραμμα μετεγκατάστασης λήγει τον Σεπτέμβριο δεν σημαίνει ότι τελειώνουν και οι νομικές υποχρεώσεις των κρατών - μελών. Τα κράτη - μέλη θα συνεχίσουν να έχουν την υποχρέωση να μετεγκαταστήσουν επιλέξιμους υποψηφίους που θα φτάσουν στην Ευρώπη πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου".

Η πρόταση του εισαγγελέα

Στο μεταξύ, την ίδια ημέρα που η Κομισιόν γνωστοποιούσε τη συνέχιση των επί παραβάσει διαδικασιών και τη 14η έκθεση προόδου για τη μετεγκατάσταση - επανεγκατάσταση, ο γενικός εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου πρότεινε στο Δικαστήριο την απόρριψη των προσφυγών που άσκησαν η Σλοβακία και η Ουγγαρία ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του Συμβουλίου της Ε.Ε. για τη μετεγκατάσταση, προβάλλοντας, αφενός, λόγους ακυρώσεως με τους οποίους επιχειρούν να αποδείξουν ότι η έκδοση της εν λόγω απόφασης πάσχει από πλημμέλειες διαδικαστικής φύσεως ή αναγόμενες στην επιλογή ακατάλληλης νομικής βάσεως και ισχυριζόμενες, αφετέρου, ότι η απόφαση αυτή δεν είναι κατάλληλη για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης ούτε αναγκαία προς τούτο.

Άσυλο από πού;

Ωστόσο, μια άλλη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου την περασμένη εβδομάδα ίσως επηρεάσει τη μοίρα αρκετών χιλιάδων προσφύγων που έφτασαν στην Ε.Ε. κατά την περίοδο 2015-2016, όταν δηλαδή ανεστάλη ο Κανονισμός του Δουβλίνου από τη Γερμανία τον Αύγουστο του 2015. Για την ακρίβεια, ο Κανονισμός του Δουβλίνου απλά κατέρρευσε με το προσφυγικό κύμα.

Αναλυτικότερα, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε στις 26 Ιουλίου ότι η έννοια της «παράνομης διάβασης συνόρων» καλύπτει και την περίπτωση στην οποία κράτος-μέλος κάνει δεκτούς στην επικράτειά του πολίτες χώρας εκτός Ε.Ε. για ανθρωπιστικούς λόγους. Κατά συνέπεια, σημειώνει το Ευρωδικαστήριο, δεν μπορεί να απαλλάσσεται από την ευθύνη για την εξέταση αίτησης διεθνούς προστασίας το κράτος-μέλος που αποφάσισε, για ανθρωπιστικούς λόγους, να επιτρέψει την είσοδο στην επικράτειά του σε πολίτες χώρας εκτός Ε.Ε. οι οποίοι δεν διαθέτουν θεώρηση (visa)και δεν έχουν τύχει απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης.

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου αφορά την υπόθεση ενός Σύρου και δύο αδελφών με τα παιδιά τους από το Αφγανιστάν. Συγκεκριμένα, το 2016 ο Σύρος και οι δύο Αφγανές αδελφές διέβησαν τα σύνορα μεταξύ Κροατίας και Σερβίας παρ’ ότι δεν διέθεταν την κατάλληλη θεώρηση (visa). Οι κροατικές αρχές οργάνωσαν τη μεταφορά των προσώπων αυτών έως τα κροατοσλοβενικά σύνορα με σκοπό να τα βοηθήσουν να μεταβούν σε άλλα κράτη - μέλη προκειμένου να υποβάλουν εκεί αιτήσεις ασύλου.

Ο Σύρος υπέβαλε στη συνέχεια αίτηση ασύλου στη Σλοβενία, ενώ τα μέλη των αφγανικών οικογενειών έπραξαν το ίδιο στην Αυστρία. Εντούτοις, τόσο η Σλοβενία όσο και η Αυστρία έκριναν ότι, στο μέτρο που οι αιτούντες είχαν εισέλθει παράνομα στην Κροατία, κατά τον κανονισμό Δουβλίνο III αρμόδιες για την εξέταση των αιτήσεων διεθνούς προστασίας των προσώπων αυτών ήταν οι αρχές του κράτους - μέλους αυτού.

Οι αιτούντες άσυλο προσέβαλαν δικαστικώς τις αντίστοιχες αποφάσεις των σλοβενικών και των αυστριακών αρχών, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η είσοδός τους στην Κροατία δεν μπορεί να θεωρηθεί παράνομη και ότι, σύμφωνα με τον κανονισμό Δουβλίνο ΙII, αρμόδιες για την εξέταση των αιτήσεών τους είναι επομένως οι σλοβενικές και οι αυστριακές αρχές.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σημειώνει ότι η ανάληψη των εν λόγω πολιτών χωρών εκτός Ε.Ε. μπορεί να διευκολυνθεί από την εκ μέρους άλλων κρατών - μελών άσκηση, μονομερώς ή συντονισμένα σε πνεύμα αλληλεγγύης, της «ρήτρας κυριαρχίας», η οποία τους παρέχει τη δυνατότητα να αποφασίσουν την εξέταση αιτήσεων διεθνούς προστασίας που τους υποβλήθηκαν ακόμη κι αν δεν είναι αρμόδια να προβούν στην εξέταση αυτή βάσει των κριτηρίων του κανονισμού Δουβλίνο III. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι η Κροατία είναι υπεύθυνη για την εξέταση των αιτήσεων διεθνούς προστασίας των προσώπων που διέβησαν τα σύνορά της μαζικά κατά τη μεταναστευτική κρίση των ετών 2015-2016, κρίνοντας ότι τα πρόσωπα αυτά πρέπει να θεωρηθεί πως διέβησαν παράνομα τα εξωτερικά σύνορα της Κροατίας κατά την έννοια του κανονισμού Δουβλίνο III.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL