Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΤΙΝΙΑ / Ηλεκτρικά πατίνια: Επανάσταση στη μετακίνηση ή ένα ακόμη πρόβλημα στην πόλη;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΤΙΝΙΑ / Ηλεκτρικά πατίνια: Επανάσταση στη μετακίνηση ή ένα ακόμη πρόβλημα στην πόλη;

Ανδρέας Βαρέλας αντιδήμαρχος Αθηναίων

Είναι "διαβόλια" και "κίνδυνος - θάνατος" τα φωσφοριζέ πράσινα και κίτρινα πατίνια που κυκλοφορούν ξαφνικά ανάμεσά μας; Ή μήπως είναι ένας έξυπνος τρόπος για να μετακινηθείς στην πόλη; Οι αντιδράσεις που εκφράζονται είναι υπερβολικές και ανήκουν στη συνηθισμένη καχυποψία απέναντι σε κάθε τι νέο ή μήπως υπάρχουν πραγματικοί λόγοι να φοβόμαστε για περισσότερη ανασφάλεια στις μετακινήσεις μας;

Η αλήθεια φαίνεται να βρίσκεται κάπου στη μέση, όπως ισχύει κατά κανόνα σ' αυτές τις περιπτώσεις. Από τη μία φαίνεται πως πρόκειται για ένα ευχάριστο μέσο, που μας απαλλάσσει από το μποτιλιάρισμα. Από την άλλη, τα παρατημένα πατίνια καταμεσής των πεζοδρομίων, η επιπόλαιη οδήγησή τους και το πρώτο ατύχημα στη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε εισαγγελική παρέμβαση, δείχνουν ότι η βιαστική και μαζική χρήση τους έχει φέρει από το πουθενά πρόσθετα προβλήματα στην καθημερινότητα του οδηγού, αλλά και του πεζού.

Για το θέμα, σε μια προσπάθεια να αποκτηθεί μια πρώτη συνολική εικόνα, μιλούν στην "Αυγή" ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας, ο πρόεδρος του συλλόγου των συγκοινωνιολόγων Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, ο αντιδήμαρχος Αθήνας Δημήτρης Βαρελάς, ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, οδηγοί ταξί και νέοι άνθρωποι που κυκλοφορούν πολύ στο κέντρο της Αθήνας.

"Γλιτώνεις χρόνο, αλλά δεν υπάρχουν υποδομές"

"Στην Αθήνα δεν υπάρχουν υποδομές και κουλτούρα για τα πατίνια. Και αν δεν βγαίνουν στον δρόμο, θα ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, με τους πεζούς που ήδη δεν χωράνε. Σαν μέσο μεταφοράς είναι γενικά ενδιαφέρον, αλλά θα πρέπει να το εξετάζει κάποιος ανά περίπτωση, ανάλογα με την πόλη και την περιοχή", μας λέει ο Νίκος 33 ετών. Από την πλευρά της η Φένια, 30 ετών, θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη παιδείας: "Δεν έχουν όλοι την παιδεία να τα χρησιμοποιούν και επίσης γίνεται χωρίς όριο στους ανήλικους, χωρίς να ξέρουν τον κώδικα κυκλοφορίας, προκαλώντας ατυχήματα. Ήμουν μπροστά σε ένα στο Κολωνάκι".

"Νομίζω είναι ένας αστείος, έξυπνος και σύντομος τρόπος να δεις το κέντρο της πόλης" λέει, από τη μεριά του ο Αντώνης, 36 ετών. Όσον αφορά την ασφάλεια τονίζει ότι "είναι τόσο ασφαλή όσο και ένα ποδήλατο. Ίσως αν είχαμε πιο πολλούς ποδηλατόδρομους, να μπορούσαν να κυκλοφορούν και τα πατίνια εκεί για μεγαλύτερη ασφάλεια. Σε γενικές γραμμές όμως δεν τα θεωρώ επικίνδυνα. Είναι επίσης πολύ καλό που τα παρκάρεις όπου θες και δεν χρειάζεται να ψάχνεις μέρος για να τα αφήσεις". "Μ' αρέσει η λογική του, αλλά θα το ήθελα δωρεάν", είναι το θέμα που βάζει στο τραπέζι η Τόνια, 31 ετών.

Ο Αλέξανδρος, 29 ετών, πιστεύει ότι το ζήτημα είναι αν τα πατίνια "μπορούν να αποτελέσουν μια ακόμη συνεισφορά σε μια πιο φιλική πόλη για τον μη μηχανικά αυτοκινούμενο, τον πεζό και όσους ζουν στο κέντρο. Σημαντικό είναι να δούμε κατά πόσον θα μπορέσουν να συνυπάρξουν αρμονικά με τους πεζούς. Σημαντικό επίσης είναι να ρυθμιστεί το πλήθος τους ανά περιοχή. Αλλιώς ένα -ομολογουμένως ακραίο αλλά όχι εντελώς απίθανο- σενάριο είναι να καταλήξουν όπως τα rideshare ποδήλατα στην Κίνα. Σε στοίβες ανυποληψίας". Η Τζωρτζίνα, 27 ετών, από την πλευρά της, μας ζητάει να δούμε τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις: "Να το σεβαστούμε και να κάνουμε το ίδιο και με τα ποδήλατα, αρκεί να υπάρξουν εγκαταστάσεις".

Η εμπειρία και οι χειρισμοί στο εξωτερικό

Σε μέτρα για τον περιορισμό των ατυχημάτων και της συμφόρησης σε δρόμους και πεζοδρόμια προχωρούν η μια μετά την άλλη οι πόλεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Σε αρκετές χώρες και πόλεις υπάρχει προβληματισμός κατά πόσο θα πρέπει να συνεχιστεί η χρήση τους, μ' εξαίρεση τη Γερμανία που τη νομιμοποίησε.

Παρίσι: Σκοπεύει να επιβάλει πρόστιμα σε όσους χρησιμοποιούν τα πατίνια στα πεζοδρόμια. Ταυτόχρονα, θα ορίσει συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης και θα επιβάλει ετήσιο τέλος στις διαχειρίστριες εταιρείες. Το δημοτικό συμβούλιο της πρωτεύουσας αποφάσισε να επιβάλει πρόστιμο ύψους 135 ευρώ σε όποιον κυκλοφορεί στο πεζοδρόμιο. Το πρόστιμο σε όσους μπλοκάρουν τα πεζοδρόμια παρκάροντας εκεί τα πατίνια τους θα φτάνει τα 35 ευρώ, ενώ δημοτικοί υπάλληλοι θα αναλάβουν να τα απομακρύνουν.

Μαδρίτη: Ο δήμος έχει απαιτήσει από τις εταιρείες Voi, Wind και Lime να απομακρύνουν τα ηλεκτρικά πατίνια τους από τους δρόμους, με το σκεπτικό ότι δεν τηρούν τον κανονισμό που όριζε σε ποιες περιοχές επιτρεπόταν να κυκλοφορούν.

Σαν Φρανσίσκο (ΗΠΑ): Οι αρχές εξέδωσε προσωρινή απαγόρευση πριν λίγους μήνες, με την απαίτηση για περιορισμό του αριθμού των εταιρειών σε δύο.

Στη Γερμανία η κυβέρνηση κινείται σαφώς πιο τολμηρά, καθώς ενέκρινε και με τον νόμο την κυκλοφορία τους. Το ρυθμιστικό πλαίσιο διαχωρίζει τα πατίνια η ταχύτητα των οποίων δεν υπερβαίνει τα 12 χιλιόμετρα (επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούν και παιδιά, από 12 ετών και άνω, αλλά μόνο στα πεζοδρόμια) και εκείνα που φτάνουν τα 20 χιλιόμετρα (για άτομα άνω των14 ετών και μπορούν να κυκλοφορούν στους ποδηλατόδρομους).

Έξυπνες σκέψεις και λύσεις στις ΗΠΑ

Ο δήμαρχος του Σαν Χοσέ στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ Σαμ Λικάρντο επιχειρεί, όπως γράφει η "Usatoday" να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των σκούτερ. Ένα παράδειγμα είναι το geo fencing, με το οποίο οι συσκευές περιορίζονται να λειτουργούν σε καθορισμένες περιοχές και όρια και έτσι δεν πάνε στα πεζοδρόμια. Μια άλλη ιδέα για να αποτραπεί η συσσώρευση σκούτερ στα πεζοδρόμια "θα ήταν να συνεχίσουμε να χρεώνουμε τους χρήστες μέχρι να σταθμεύσουν σωστά." Επίσης εξετάζεται από την εταιρεία Swiftmile η πιθανότητα να υπάρχουν σημεία επαναφόρτισης ώστε να μην αφήνονται τα πατίνια οπουδήποτε.

Σύμφωνα πάντως με τον οργανισμό Consumer Reports, από τα τέλη του 2017 τουλάχιστον 1.500 άνθρωποι νοσηλεύτηκαν στις ΗΠΑ εξαιτίας ατυχημάτων με ηλεκτρικά πατίνια.

Οδηγοί ταξί

"Είναι καλά για εδώ μέσα στην πόλη. Ειδικά για τους τουρίστες, είναι ό,τι καλύτερο. Μπορούν να τη γυρίσουν μέσα σε μισή ώρα ολόκληρη. Γενικά για τον νέο κόσμο είναι πολύ βολικό μέσο. Δεν έχω αντιμετωπίσει μέχρι στιγμής πρόβλημα κατά την οδήγηση", μας λέει ο Στυλιάν, 48χρονος οδηγός ταξί. Ρωτούσε μάλιστα να μάθει το κόστος της χρήσης του. Από την πλευρά του, ο Βασίλης, 52χρονος οδηγός, μόλις αντίκρισε ένα από αυτά στη διαδρομή μας, άρχισε να μιλάει για "διαβόλια". "Είναι θέμα χρόνου να σκοτωθούνε. Ένα σιφώνι να 'ναι λίγο σηκωμένο, θα φάνε τα μούτρα τους".

Πολιτική κριτική

Ως συμμετοχή "στην έφοδο του μοντέλου της κοινής οικονομίας, όπως η Airbnb", βλέπουν τη διάδοση των ηλεκτρικών πατινιών αναρχικές συλλογικότητες. Το σημαντικότερο, τονίζουν, είναι ότι πρόκειται για "εργαλεία επιτήρησης. Το καθένα είναι εξοπλισμένο με κινητή κάρτα GPS και κυψελοειδή σύνδεση. Η κύρια πηγή κέρδους τους: πωλούν δεδομένα χρηστών και πόλεων στην ψηφιακή εταιρική βιομηχανία εξόρυξης". "Αυτό ΔΕΝ είναι ένα πολιτικά ουδέτερο μέσο μεταφοράς" υπογραμμίζουν.

Καλοβλέπουν τα πατίνια μεγάλες εταιρείες

Ευκαιρία για νέα μεγάλα κέρδη βλέπουν στην άνθηση των ηλεκτρικών πατινιών, όλο και περισσότερες μεγάλες εταιρείες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ford, η οποία πλήρωσε περισσότερα από 40 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει τη Startup εταιρεία για σκούτερ Spin. Επίσης η εταιρεία Jump που ασχολείται με σκούτερ, προσφέρει υπηρεσίες, που είναι κομμάτι των υπηρεσιών της Uber.

Βλέποντας την εξάπλωση που υπάρχει και την εκτίναξη των κερδών τους, οι ιδιοκτήτες των εταιρειών δείχνουν διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε αρκετές υποχωρήσεις, ακόμη και... κοστοβόρες. Εκπρόσωπος της Bird, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες, είχε πει ότι "οι κανονισμοί θα μπορούσαν να κοστίσουν στις εταιρείες αλλά είμαστε πρόθυμοι να τις κάνουμε αυτές τις επενδύσεις στην κοινότητα".

Το κόστος στην Ελλάδα

Το κόστος για να ξεκλειδώσουν τα πατίνια της Lime που δραστηριοποιείται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι ένα ευρώ. Για κάθε λεπτό διαδρομής το κόστος είναι επιπλέον 15 λεπτά. Η πληρωμή γίνεται μέσω τηλεφώνου, μέσω της σχετικής εφαρμογής που πρέπει να "κατεβάσει" ο χρήστης στο κινητό του. Τις ίδιες τιμές έχει και η εταιρεία Hive, που ξεκίνησε πρόσφατα να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα.

Μέτρα από το υπουργείο Μεταφορών

Τις σκέψεις του υπουργείου Μεταφορών να προχωρήσει στην υλοποίηση ρύθμισης για τα ηλεκτρικά πατίνια αποκάλυψε στην "Α" ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Θάνος Βούρδας. "Σκεφτόμαστε καταρχάς να προχωρήσουμε σε μια ρύθμιση που θα λέει ότι προσωρινά δεν μπορούν να κυκλοφορούν τα ηλεκτρικά πατίνια σε δημόσιες οδούς και πεζοδρόμια, αλλά μόνο σε ιδιωτικούς, για παράδειγμα στο ΟΑΚΑ ή στο Σταύρος Νιάρχος". Το πρόβλημα στον σχεδιασμό της ρύθμισης, υπογράμμισε ο Θ. Βούρδας, είναι ότι δεν υπάρχει χαρακτηρισμός για τα ηλεκτρικά πατίνια. "Αν το είχες δηλαδή με τον κλασικό χαρακτηρισμό 'πάνω από 25 χιλιόμετρα', είναι μοτοποδήλατο, θα χρειαζόταν άδεια οδήγησης και κράνος. Αλλιώς θα πήγαινε με βάση τους κανονισμούς του ποδηλάτου, που είναι κάτω από 25 χιλιόμετρα. Το ηλεκτρικό πατίνι είναι όμως χαρακτηρισμένο ως τίποτα". Διερωτάται ακόμη: "Ως τι εισάγονται; Αν είναι χαρακτηρισμένα ως παιχνίδια, για παράδειγμα, δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν".

Ο γενικός γραμματέας προανήγγειλε ότι μέσα στον Μάιο θα γίνει επίσης σύσκεψη στην Ευρώπη μεταξύ των αρμόδιων υπουργών με θέμα το ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς "σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχει πρόβλημα". Αναφερόμενος στο πώς χειρίζονται την κατάσταση άλλες χώρες, μέχρι τη συνάντηση του Μαΐου, είπε ότι στη Σουηδία δεν επιτρέπουν ταχύτητες πάνω από 25 χιλιόμετρα, ενώ στην Αγγλία υπάρχει καθολική απαγόρευση.

"Καινοτομία που πρέπει να ρυθμίσουμε, όχι να σκοτώσουμε"

Ως πολύ καλή προοπτική για τις πόλεις βλέπει την άφιξη των πατινιών, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του συλλόγου συγκοινωνιολόγων Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου. Τονίζει ότι πρέπει να υπάρξει ρυθμιστικό πλαίσιο, όχι όμως και "να μπούμε σε μια λογική οπισθοδρόμησης γιατί μπορεί να είναι επικίνδυνα". Άλλωστε "είναι πολύ πιο επικίνδυνες οι διαβάσεις των πεζών".

Τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα ακόμη μέσο που μπορεί "να προωθήσει συνολικά τις χαμηλές ταχύτητες" συμπληρώνει. Όσο για τ' ατυχήματα, ο Κ. Κεπάπτσουγλου σημειώνει ότι "μόνο 56 ατυχήματα την ημέρα γίνονται στην Αθήνα, μη σας πόσα είναι την ώρα στην Ελλάδα".

Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν τρία βασικά πλεονεκτήματα: "Δεν έχουν καθόλου ρύπους, συνεισφέρουν στις τουριστικές μετακινήσεις και ελέγχονται κεντρικά". Είναι "μια καινοτομία που πρέπει να εξετάσουμε και να ρυθμίσουμε, αλλά δεν μπορούμε να τη σκοτώσουμε" καταλήγει ο πρόεδρος του συλλόγου.

Ανδρέας Βαρέλας αντιδήμαρχος Αθηναίων: Να μην τα "δαιμονοποιήσουμε"

"Τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν μια εναλλακτική δυνατότητα μετακίνησης στην πόλη" δηλώνει ο Αντρέας Βαρελάς, υπογραμμίζοντας ότι το μεγάλο πρόβλημα βρίσκεται στην έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου.

"Το πρώτο βασικό ζήτημα είναι να διασφαλιστεί η ασφάλεια όλων των χρηστών κατά τη διάρκεια της χρήσης, φορώντας προστατευτική κάσκα. Δεύτερον, θα πρέπει να τηρούνται τα σήματα σήμανσης και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από τους χρήστες. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλιστεί και η ασφάλεια των πεζών, ειδικά στους στενούς δρόμους και τα πεζοδρόμια. Οι οδηγοί των οχημάτων θα πρέπει κι εκείνοι να είναι προσεκτικοί. Τρίτον, θεωρούμε πολύ σημαντικό να μειωθεί η ταχύτητα. Ήδη οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας ανακοίνωσαν τη μείωση της ταχύτητας από τα 25 χλμ./ώρα στα 20 χλμ./ώρα. Παρότι βλέπουμε θετικά αυτή την κίνηση, πιστεύουμε ότι η ταχύτητα θα πρέπει να μειωθεί περισσότερο, ενδεχομένως στα 15 ή 10 χλμ./ώρα", αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

Με αφορμή τον πρόσφατο τραυματισμό χρήστη στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνει πως είναι επιτακτική ανάγκη για συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων, ενώ προσθέτει ότι στον δήμο "έχει συσταθεί ομάδα εργασίας προς αυτή την κατεύθυνση. Στόχος μας δεν είναι να γίνουν τα ηλεκτρικά πατίνια αντιδημοφιλή ή να τα 'δαιμονοποιήσουμε', αλλά να ενισχυθεί περισσότερο το αίσθημα της ασφάλειας".

Σπύρος Πέγκας, αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης: Το βάρος στο πλαίσιο και την οδική μας κουλτούρα

Η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη πόλη της Μεσογείου που η εταιρία Lime επέλεξε να προσφέρει την υπηρεσία της έξυπνης κινητικότητας. Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων, Σπύρος Πέγκας δηλώνει θετικός με την πρωτοβουλία, ειδικά σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη, με 120.000 φοιτητές και το παραλιακό μέτωπο που κυριαρχεί στη συμπρωτεύουσα.

“Πρόκειται για ένα σύγχρονο τρόπο μετακίνησης, οικολογικό, φιλικό προς το περιβάλλον και την πόλη. Άλλωστε η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Νομίζω ότι τέτοιες πρωτοβουλίες πρέπει να υιοθετούνται” τονίζει. Κληθείς να σχολιάσει την απουσία ενός νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου, ο κ. Πέγκας παρατηρεί ότι το πρόβλημα αυτό εντοπίζεται στην Ελλάδα και σε άλλες καινοτόμους δραστηριότητες, όπως στην περίπτωση του Airbnb. Όπως εξηγεί, “το ζήτημα είναι να δημιουργείς πλαίσια χρήσης ή λειτουργίας τέτοιων πρωτοβουλιών και όχι να τις απαγορεύεις”.

Μπορούν, όμως,να συνυπάρξουν με ασφάλεια πεζοί, οδηγοί αυτοκινήτων, ποδηλάτες και χρήστες ηλεκτρονικών πατινιών στις πόλεις μας; “Η καλή ή κακή οδική συμπεριφορά εξαρτάται από την παιδεία μας. Τα παιδιά αποκτούν την οδική συμπεριφορά που μαθαίνουν από τους γονείς τους ή το περιβάλλον τους. Επομένως, η καλή ή κακή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών εξαρτάται από την οδική κουλτούρα που διαθέτει ο καθένας” απαντά. “Την άποψη αυτή μάς επιβεβαιώνουν τα ατυχήματα που συναντάμε καθημερινά στους δρόμους, είτε με αυτοκίνητα και μηχανές είτε με ποδήλατα. Οπότε δεν χρειάζεται να διογκώνουμε τα φαινόμενα, αλλά να τα δούμε στην πραγματική τους διάσταση”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL