Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
17.0°C19.3°C
1 BF 85%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
12.6°C14.5°C
1 BF 90%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
17.0°C19.4°C
4 BF 82%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.5°C
4 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ομίχλη
12 °C
11.9°C13.0°C
0 BF 100%
ΕΛΚΕΘΕ / Θα παρακολουθούμε την κατάσταση σίγουρα για ένα χρόνο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΛΚΕΘΕ / Θα παρακολουθούμε την κατάσταση σίγουρα για ένα χρόνο

«Άγνωστος Χ» για τις ακριβείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις αποτελεί η ποσότητα καυσίμων που έχει διαρρεύσει στον Σαρωνικό από το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ. Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι, αν το πλοίο σφραγίστηκε εγκαίρως, τότε η συνολική ποσότητα πετρελαίου που χύθηκε θα είναι μικρή, οπότε το πρόβλημα δεν θα είναι τόσο σοβαρό.

«Το πλοίο έφερε δεξαμενές γεμάτες με 2.570 τόνους καύσιμα από τις οποίες ευτυχώς φαίνεται να έχει διαρρεύσει μία μικρή ποσότητα. Το κακό ωστόσο είναι ότι υπάρχει μεγάλη διασπορά» λέει στην “Αυγή” της Κυριακής ο χημικός ωκεανογράφος και διευθυντής ερευνών του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών Γιάννης Χατζηανέστης.

Το ΕΛΚΕΘΕ, ο κρατικός ερευνητικός φορέας που συνήθως αναλαμβάνει ύστερα από σημαντικά ναυάγια να μελετά τα επίπεδα της ρύπανσης και τις επιπτώσεις για το περιβάλλον, «πιάνει» από αύριο δουλειά.

«Θα προχωρήσουμε σε πλήρη ανάλυση ώστε να έχουμε έγκυρα αποτελέσματα που θα δείξουν το πρόβλημα και το μέγεθος της καταστροφής. Σε ένα μήνα από τώρα θα έχουμε μία πρώτη εικόνα για να ξέρουμε πώς θα κινηθούμε. Σε κάθε περίπτωση θα παρακολουθούμε την κατάσταση σίγουρα για ένα χρόνο. Οι αναλύσεις θα δείξουν την πραγματική κατάσταση. Μέχρι τότε μόνο εκτιμήσεις μπορούμε να κάνουμε» προσθέτει.

Τι δείχνουν όμως οι μέχρι στιγμής εκτιμήσεις; Όπως εξηγεί ο Γ. Χατζηανέστης, υπάρχουν οι άμεσες επιπτώσεις και οι μακροπρόθεσμες. «Η πετρελαιοκηλίδα έχει πλήξει τον βυθό και τις ακτές, προκαλώντας μεγάλη ζημιά. Ωστόσο το πρόβλημα εντοπίζεται στην ποσότητα που θα φτάσει στον πυθμένα, γιατί εκεί συσσωρεύεται και διαταράσσει την ισορροπία των οργανισμών. Μπορεί να μπει στην τροφική αλυσίδα και να προκαλέσει μακροχρόνιες επιπτώσεις».

Το απέραντο μαύρο στην Πειραϊκή και σχεδόν σε όλη την παραλιακή ζώνη έχει δημιουργήσει ανησυχία για την επόμενη μέρα. Πότε θα επανέλθει το οικοσύστημα; Βασικό παράγοντα αποτελεί το μέγεθος της ρύπανσης και το είδος της. «Το πιο σχετικό ατύχημα ήταν το περιστατικό με το Eurobulker-X που βυθίστηκε στον Ευβοϊκό το 2000. Τότε είχαν χυθεί 700-800 τόνοι πετρελαίου, ποσότητα κατά πάσα πιθανότητα αρκετά μεγαλύτερη από τη σημερινή, με το οικοσύστημα να επηρεάζεται για περίπου ενάμιση χρόνο» λέει ο διευθυντής ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ. Ωστόσο κρατά τις επιφυλάξεις του γιατί, όπως σημειώνει, τότε η διασπορά ήταν σε μικρότερη έκταση.

Τι πρέπει να γίνει για να μην επαναληφθούν παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον, με εικόνες που θυμίζουν... Μεξικό, μετά το ατύχημα στον Κόλπο πριν από επτά χρόνια; «Χρειάζονται αξιόπλοα πλοία με σύγχρονη τεχνολογία ώστε σε περίπτωση ατυχημάτων να περιορίζονται οι διαρροές. Σημαντική είναι επίσης η άμεση κινητοποίηση με πλωτά μέσα και φράγματα για να μην 'κυνηγάμε' τη ρύπανση. Βέβαια δεν είναι στην πράξη όλα τόσο εύκολα» αναφέρει ο Γιάννης Χατζηανέστης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL