Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.1°C18.0°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
13 °C
11.8°C14.6°C
3 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
11.0°C15.5°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.9°C17.1°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.4°C
1 BF 76%
Συνέντευξη του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Τρυφωνόπουλου / 5 «άσοι» για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Συνέντευξη του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Τρυφωνόπουλου / 5 «άσοι» για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί στρατηγική επιδίωξη και προϋπόθεση ανάπτυξης, σημειώνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην “Αυγή” ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Τρυφωνόπουλος. Στο πλαίσιο αυτό έχει τεθεί ως προτεραιότητα από τον ΕΟΤ η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε διάρκεια 12 μηνών, ενώ αναφέρει ότι ήδη κορυφαίοι tour operators της παγκόσμιας αγοράς επεκτείνουν την ενεργή τους περίοδο από 180 στις 215 ημέρες. Ο ίδιος επισημαίνει ότι ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση και γι’ αυτό χρειάζεται συστράτευση και σύμπλευση προς μια κατεύθυνση όλων όσοι δρουν στο πεδίο αυτό.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της φετινής τουριστικής χρονιάς, ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το 2016 και ποιος ο μακροπρόθεσμος στόχος του ΕΟΤ;

Το 2016 ξεκίνησε ως χρονιά-στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό. Κι αυτό γιατί το 2015 τα μεγέθη εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ (26 εκατ. διεθνείς αφίξεις, 14 δισ. ευρώ έσοδα και 188 εκατ. διανυκτερεύσεις), γεγονός που έθεσε τον πήχη πιο ψηλά για φέτος, παρά την περίοδο δημοσιονομικής λιτότητας που διανύουμε. Επιπλέον, φέτος ανέκυψαν γεωπολιτικά ζητήματα που μπορούσαν να έχουν άμεσο αντίκτυπο στον ευαίσθητο τομέα του τουρισμού. Ωστόσο, o σχεδιασμός της επικοινωνίας και προβολής της χώρας από τον ΕΟΤ κατάφερε να αντιμετωπίσει με επάρκεια τις αντιξοότητες που παρουσιάστηκαν στη διεθνή πολιτική σκηνή, με συνέπεια την κατακόρυφη αύξηση των κρατήσεων της «τελευταίας στιγμής» το τελευταίο δίμηνο και τη διατήρηση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα ακόμη και μέσα στο φθινόπωρο.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΤτΕ, που δημοσιεύτηκαν μέσα στην εβδομάδα οι αεροπορικές αφίξεις στο επτάμηνο (Ιανουάριος-Ιούλιος 2016) σημείωσαν αύξηση 6,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ μόνο τον μήνα Ιούλιο η αύξηση ξεπέρασε το 8% (8,1% σε σχέση με τον περσινό μήνα). Είναι γεγονός ότι διαβλέπαμε μια κάμψη στις οδικές αφίξεις, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών αναταράξεων στη γειτονιά μας. Είναι κάτι που λάβαμε σοβαρά υπόψη στον σχεδιασμό της επικοινωνιακής μας πολιτικής, με συνέπεια να ρίξουμε μεγαλύτερο βάρος στην ενίσχυση των αεροπορικών μεταφορών. Προχωρήσαμε σε συνέργειες επικοινωνίας με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators και έχουμε ήδη αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία επιβατών που κατέγραψε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, στα αεροδρόμια της χώρας, πλην της Αθήνας, στο οκτάμηνο πλέον Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016 αυξήσαμε κατά 6% τον ήδη υψηλό αριθμό αφίξεων ξένων τουριστών που είχαμε την αντίστοιχη περίοδο πέρσι. Την ίδια εικόνα έχουμε και από έρευνα επιβατών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, όπου η αύξηση στο οκτάμηνο 2016 ανήλθε σε 6,5%.

Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις μας. Θα ήθελα να επισημάνω ότι από την ημέρα που ανέλαβα την ηγεσία του ΕΟΤ, τον Νοέμβριο 2015, καταρτίσαμε σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού τη στρατηγική των δράσεών μας για το 2016. Και θέσαμε δύο στόχους: πρώτον την υπέρβαση -και όχι απλά τη διατήρηση- του πήχη όπως αυτός διαμορφώθηκε το 2015 και δεύτερον, την αποφυγή κάθε τυχόν αρνητικής επιρροής από πολλά και διαφορετικά διεθνή γεγονότα της φετινής χρονιάς. Αυτό το δίπολο δεν λειτουργεί για εμάς μόνο ως πλαίσιο ανάπτυξης. Λειτουργεί και ως μέτρο έγκαιρης και έγκυρης εκτίμησης της τουριστικής κίνησης.  Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους και επιβεβαιώνουν τη φιλοσοφία και τη στόχευση της στρατηγικής μας για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Πώς επηρεάζει η αύξηση του τουριστικού ρεύματος το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον στη χώρα μας;

Η αύξηση του τουρισμού στη χώρα μας επηρεάζει πολύ θετικά σημαντικούς τομείς της οικονομίας μας. Για παράδειγμα, την απασχόληση, έναν τομέα που έχει πληγεί καίρια στην Ελλάδα της κρίσης. Πρόσφατα δόθηκαν στη δημοσιότητα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης», το οποίο καταγράφει ηλεκτρονικά τις ροές απασχόλησης. Σύμφωνα με αυτά, το 82,8% της αύξησης μισθωτής απασχόλησης που καταγράφηκε το διάστημα Ιανουαρίου –Ιουλίου αφορά θέσεις εργασίας στον χώρο των καταλυμάτων και της εστίασης. Το 49,1% των νέων θέσεων που προστέθηκαν στην αγορά εργασίας προήλθε από τον χώρο των καταλυμάτων (επιπλέον 10.242 νέες θέσεις εργασίας σε σχέση με πέρυσι) και το 33,6% από τις επιχειρήσεις εστίασης (16.527 περισσότερες θέσεις από το 2015). Ποιο καλύτερο παράδειγμα μπορεί να επικαλεστεί κανείς για να καταδείξει ότι ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της οικονομίας μας στον δρόμο προς την ευημερία και την ανάπτυξη της χώρας μας;

Εδώ θα ήθελα να τονίσω το εξής: Η πείρα μάς έδειξε ότι η στρατηγική παράγει αποτελέσματα σε άμεσο και σε έμμεσο χρόνο. Το πρώτο αναλύθηκε διεξοδικά. Ως προς το δεύτερο, βασική μας προτεραιότητα μακροπρόθεσμα αποτελεί όχι μόνο η προσέλκυση περισσότερων τουριστών σε ετήσια βάση, αλλά κυρίως η προσέλκυση εκείνων των κοινών στόχων ανά χώρα που ανήκουν στις υψηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες. Η βασική μας στόχευση εστιάζεται στο γεγονός ότι η Ελλάδα δεν είναι απλά ένας τουριστικός προορισμός, αλλά ένας προορισμός με κυρίαρχη θέση στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Αξίζει μόνο να αναφέρω ότι πρόσφατα οι αναγνώστες του “Conde Nast Traveller”, του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού περιοδικού στον κόσμο, ανέδειξαν την Ελλάδα ως την πιο όμορφη χώρα στον κόσμο! Επιπλέον, η χώρα μας κατέκτησε και τη δεύτερη θέση στην ψηφοφορία για τα ομορφότερα νησιά στον κόσμο μετά τις Μαλδίβες. Κι αυτό είναι ένα σημαντικό δείγμα γραφής της επιτυχημένης επικοινωνιακής πολιτικής που ακολουθούμε στον ΕΟΤ.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει προκειμένου η Ελλάδα να ενισχύσει τη θέση της στην παγκόσμια τουριστική αγορά;

Κατά την άποψή μου, χώρες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα, όπως είναι για την Ελλάδα το φυσικό περιβάλλον και ο μακραίωνος πολιτισμό της, έχουν τη δική τους προνομιακή θέση στη διεθνή αγορά. Η Ελλάδα έχει πολύ ισχυρό brand name σε όλο τον κόσμο. Είναι δομημένη σε ανθρώπινη κλίμακα, έχει πλούσια πολιτισμική κληρονομιά, φυσικό κάλλος, ήπιο κλίμα, υπερσύγχρονες τουριστικές εγκαταστάσεις. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να απολαύσει σε ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον διακοπές αναψυχής, πολιτισμού αλλά και εξερεύνησης για κάθε προτίμηση και κάθε εισόδημα.

Άρα, ο στόχος μας δεν είναι τόσο η γνωστοποίηση του πλούσιου τουριστικού κεφαλαίου που προσφέρει η Ελλάδα όσο η εδραίωση στη συλλογική συνείδηση περισσότερων λαών (χωρών πέραν των παραδοσιακών τουριστικών αγορών) ότι Ελλάδα σημαίνει ασφαλείς, ευχάριστες και άνετες διακοπές, με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες που προσφέρονται σε ανταγωνιστικές τιμές.

Η χώρα μας μπορεί να αναδείξει περαιτέρω τις πραγματικές της δυνατότητες με στόχο την ένταξή της στη δεκάδα των πλέον δημοφιλών τουριστικών προορισμών του κόσμου. Είναι ο δικός μας στόχος, για την επίτευξη του οποίου ΕΟΤ και yπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, σε αρμονική συνεργασία, υλοποιούμε ένα διαφοροποιημένο, αλλά συνεκτικό μείγμα marketing strategy στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται:

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε διάρκεια 12 μηνών.

Η ανάδειξη νέων προορισμών της Ελλάδας, λιγότερο γνωστών στο εξωτερικό και πολλαπλώς αξιοποιήσιμων με εξαιρετικό value for money για τον επισκέπτη.

Η προσέγγιση και η αξιοποίηση νέων αγορών εισερχόμενου τουρισμού πέρα από τις παραδοσιακές.

Η ανάδειξη εναλλακτικών μορφών και θεματικού τουρισμού (yachting, κρουαζιέρες, τουρισμός πόλεων -city breaks-, προσκυνηματικός τουρισμός, πολιτιστικός, περιηγητικός τουρισμός, αθλητικός τουρισμός και δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου, τουρισμός ευεξίας, ιατρικός τουρισμός κ.ά.).

Η σύνθεση νέων προϊόντων και υπηρεσιών για τη δημιουργία τουρισμού ειδικής ζήτησης (γαστρονομία ως βάση του ευ ζην και της μακροζωίας, καταδυτικά πάρκα κ.ά.).

Επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω το εξής: ο τουρισμός αποτελεί εθνική υπόθεση και γι’ αυτό χρειάζεται συστράτευση και σύμπλευση προς μια κατεύθυνση όλων όσοι δρουν στο πεδίο αυτό. Η υψηλή κατάρτιση, η ανταλλαγή καλών πρακτικών και η διείσδυση της χρήσης των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας εγγυώνται την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Κι αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά όσοι μας επισκέπτονται ξανά και ξανά.

Με ιδιαίτερη ευαισθησία στην παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και καλών πρακτικών, θα ήθελα να απευθύνω ένα κάλεσμα στη νέα γενιά της χώρας μας να σκεφτεί και να επενδύσει το εργασιακό της μέλλον στον τουρισμό. Είναι ένας τομέας που προσφέρει μοναδικές προοπτικές εργασιακής εξέλιξης και ανέλιξης για ανθρώπους με γνώσεις και δεξιότητες, οι οποίοι μπορούν να εξελίξουν την καριέρα τους εξάγοντας την τουριστική τεχνογνωσία ακόμα και σε λιγότερο αναπτυγμένες τουριστικά χώρες.

Η εγχώρια τουριστική περίοδος είναι μικρή. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την επιμήκυνσή της;

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί στρατηγική επιδίωξη και προϋπόθεση ανάπτυξης. Ο παραθερισμός, λόγου χάρη, για δεκαετίες είχε παγιωθεί ως η πιο χαρακτηριστική μορφή τουρισμού της χώρας. Αυτό επέφερε την ενδυνάμωση της ροής εισερχόμενου τουρισμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και μόνο. Η χώρα μας όμως έχει πολύ περισσότερα να προσφέρει. Στο πλαίσιο της στρατηγικής προώθησης και προβολής, θέτουμε σε προτεραιότητα στον ΕΟΤ την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε διάρκεια 12 μηνών. Το product marketing που εφαρμόζουμε περιλαμβάνει στοχευμένη τοποθέτηση σε παραδοσιακά, αλλά πρωτίστως ψηφιακά εργαλεία, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και η σύνθεση διαφορετικών μορφών θεματικού τουρισμού, που θα εξασφαλίζουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών μας όλο το έτος. Για την επίτευξη του στόχου μας, οργανώσαμε και συνεχίζουμε να οργανώνουμε με αμείωτο ρυθμό περισσότερα από 150 ταξίδια εξοικείωσης (fam trips, press trips και bloggers trips) σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους tour operators παγκοσμίως, καθώς και δημοσιογράφους ξένων μέσων επικοινωνίας με ισχυρή επιρροή στη διαμόρφωση των τάσεων της τουριστικής αγοράς. Ειδικά για τα νησιά που έχουν δεχθεί μεταναστευτικές ροές (Λέσβος, Σάμος, Χίος, Κως, Λέρος) και σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς (Περιφέρειες, δήμους), έχουμε πραγματοποιήσει δεκάδες ταξίδια εξοικείωσης και εκδηλώσεις προβολής και προώθησης του τοπικού τουριστικού προϊόντος για την αποκατάσταση της πραγματικής εικόνας των παραπάνω προορισμών.

Από τις συνέργειές μας με τις Περιφέρειες και τους φορείς του τουρισμού έχει διαμορφωθεί ένα σχέδιο δράσης διαφορετικό από τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό περιλαμβάνει προγράμματα ξεχωριστά για κάθε εποχή του χρόνου, μια ανοιχτή πρόσκληση ουσιαστικά στους επισκέπτες να δοκιμάσουν όλες τις εμπειρίες που τους προσφέρει η Ελλάδα: συμμετοχή σε φεστιβάλ, αθλήματα και υπαίθριες δραστηριότητες, ιστιοπλοΐα στις ελληνικές θάλασσες.

Ταυτόχρονα, στο Διαδίκτυο «τρέχουν» οι καμπάνιες μας, όπως η «Now is the time», που στοχεύει στην προσέλκυση των ταξιδιωτών της «τελευταίας στιγμής» («last minute travelers») και τους καλεί να ταξιδέψουν σε συναισθήματα και εικόνες και να κάνουν άμεσα κράτηση για το ταξίδι τους στην Ελλάδα. “Τρέχουν”, επίσης, εκστρατείες προβολής σε διεθνείς ψηφιακές τουριστικές πλατφόρμες. Χρησιμοποιούμε, λοιπόν, όλα τα μέσα που οι ταξιδιώτες επιλέγουν για να αναζητήσουν πληροφορίες, όλα τα κανάλια που χρησιμοποιούν για την αγορά υπηρεσιών και τη διοργάνωση εκδρομών. Και τα χρησιμοποιούμε με μεθοδικότητα και σαφή στόχευση. Στο μεταξύ, προβάλλουμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν με συμμετοχή σε επιλεγμένες στρατηγικά εκθέσεις παγκοσμίως, στα ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ αλλά και με κατάλληλες ψηφιακές δράσεις στο Διαδίκτυο.

Από την πρώτη στιγμή, στοχεύουμε στο να προάγουμε, να διασφαλίζουμε και να υποστηρίζουμε μια λειτουργική, εξωστρεφή και επιτυχημένη τουριστική αγορά 365 ημέρες τον χρόνο. Και ήδη κορυφαίοι tour operators της παγκόσμιας αγοράς επεκτείνουν την ενεργή τους περίοδο από 180 στις 215 ημέρες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL