Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.8°C18.2°C
4 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.4°C15.6°C
3 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.2°C14.4°C
3 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.9°C16.8°C
3 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.9°C13.9°C
2 BF 58%
Η «μεγάλη πλατφόρμα συνεργασίας» για τον τουρισμό στην Περιφέρειας Αττικής
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η «μεγάλη πλατφόρμα συνεργασίας» για τον τουρισμό στην Περιφέρειας Αττικής

Της Ελένης Δημοπούλου*

Η Περιφέρεια Αττικής αποτελείται από πολλούς επιμέρους ταξιδιωτικούς προορισμούς με διαφορετικό βαθμό ανάπτυξης, προσφέροντας διαφορετικές εμπειρίες που απευθύνονται σε ποικίλες ομάδες Ελλήνων και αλλοδαπών επισκεπτών. Στόχος μας είναι λοιπόν να αναδειχθεί όλος ο τουριστικός θησαυρός της Αττικής, που θα ξεφεύγει από τα στερεότυπα μοντέλα του παρελθόντος, ώστε:

* Να υπάρξει ισόρροπη διασπορά επισκεπτών σε όλους τους ώριμους προορισμούς.

* Να αυξηθεί ο χρόνος της μέσης παραμονής των επισκεπτών.

* Να μεγαλώσει περισσότερο η τουριστική περίοδος, με δεδομένο το πλεονέκτημα της μη εποχικότητας κυρίως του αστικού ιστού της Αττικής.

Με τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Πατρών, της επιστημονικής ομάδας του καθηγητή κ. Δ. Κούτουλα, η Περιφέρεια Αττικής έβαλε πλέον τις βάσεις για να υλοποιήσει την επόμενη τουριστική καμπάνια της για τα έτη 2016-2020, βάσεις που θα χαρακτηρίζαμε σαν τη «μεγάλη πλατφόρμα δημοκρατικής συνεργασίας» με τους δημόσιους φορείς τουρισμού και ισότιμους συμμάχους μας τους δήμους της Αττικής και όλους τους εμπλεκόμενους ιδιωτικούς φορείς του τουρισμού.

Οι επιστημονικές προδιαγραφές του υπό διαβούλευση - έγκριση Σχεδίου Τουριστικής Προβολής βασίζονται στην δημιουργία δυο χαρτοφυλακίων τουριστικών προϊόντων, ενός «γεωγραφικού» και ενός «θεματικού», και απαιτούν δημιουργία νέου λογότυπου (logo) περικλείοντας οπτικά όλα τα τουριστικά υποπροϊόντα, που θα υλοποιηθεί με την ελάχιστη δυνατή δαπάνη, βραβεύοντας πρωτότυπες ιδέες νέων δημιουργών.

Επιπλέον οι προτεινόμενες στρατηγικές προβολής αφορούν:

* Τον συνδυασμό των επιμέρους τουριστικών προϊόντων της Αττικής με τις αντίστοιχες τουριστικές αγορές (product /market match).

* Τις κατάλληλα σχεδιασμένες ενέργειες διαδικτυακής προβολής (on line marketing) με ταυτόχρονη και συνεχή παραγωγή και διάθεση περιεχομένου υψηλής ποιότητας (κείμενα - φωτογραφίες - βίντεο) καθώς και κατάλληλη διαδικτυακή διάχυσή τους. Αντιθέτως δεν προβλέπουν δαπανηρά και αναποτελεσματικά εργαλεία marketing (εκθέσεις, διαφήμιση, παραγωγή πολλών φυλλαδίων κ.λπ.).

* Τη φιλοξενία πολλαπλασιαστών κοινής γνώμης και οργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης δημοσιογράφων, τουριστικών επαγγελματιών με παράλληλη δέσμευση για αρθρογραφία και ανταπόδοση (fam and press trips).

* Τις τουριστικές αγορές προτεραιότητας με βάση τις αεροπορικές συνδέσεις, την αγοραστική αξία τους και τον πληθυσμό τους.

Από το παραπάνω αυτό μείγμα δράσεων η Περιφέρεια Αττικής θα αποφασίσει ποιο είναι καταλληλότερο και τι ποσά θα διαθέσει. Στην πενταετία που ακολουθεί έχει προταθεί το ποσό των 5 εκατ. ευρώ δηλαδή 1 εκατ. ευρώ ανά έτος, πλήρως κοστολογημένο ακόμα και ανά δράση - ενέργεια.

Νέα εργαλεία που προτείνονται είναι η δημιουργία θεματικών δικτύων συνεργασίας επιχειρήσεων (product clubs), η σύσταση Συμβουλίου Τουρισμού Αττικής, η θέσπιση βραβείων Τουρισμού Αττικής, η δημιουργία Προγράμματος «Ανακαλύψτε την Αττική» με προτεινόμενο «Δήμο του Μήνα» και στόχο την τόνωση της κινητικότητας εντός της Π.Α.

Η Π.Α. παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει λόγω των ελλείψεων του θεσμικού πλαισίου τουριστικής ανάπτυξης και προβολής (στον καλλικρατικό Νόμο 3852/10),των ανθρώπινων πόρων και των χρονοβόρων διοικητικών - οικονομικών διαδικασιών, έχει τη δυναμική να δημιουργήσει συνέργειες με όλες τις άλλες Περιφέρειες της χώρας (έχοντας μάλιστα ετοιμάσει σχέδιο προτάσεων γι' αυτό) και να αναδείξει την ανάγκη συγκρότησης παρόμοιων Στρατηγικών Σχεδίων Δράσης Τουριστικής Προβολής και των άλλων Περιφερειών προς το συνολικό όφελος της χώρας.

Δεν πρέπει τέλος να παραλειφθεί η αναγκαιότητα ενεργοποίησης του ήδη υπάρχοντος Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού, καθώς η ενεργοποίηση της λειτουργίας της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων, συμβουλευτικών - γνωμοδοτικών οργάνων της ελληνικής πολιτείας, έτσι ώστε επιτέλους αφενός να έχουμε κοινή γλώσσα στον ελληνικό τουρισμό και αφετέρου να προλάβουμε τυχόν απώλειες από την εξελισσόμενη κρίση με το προσφυγικό ζήτημα.

Να τονιστεί επίσης ότι η συνεχιζόμενη αυξητική τάση αφίξεων των τελευταίων ετών κυρίως οφείλεται (εκτός των ευνοϊκών συγκυριών για την Ελλάδα) στο ισχυρό όνομα της Ελλάδας (brand), που ακόμα «πουλάει», στις εξαιρετικά χαμηλές τιμές προσφοράς τουριστικών προϊόντων και σε ένα αρκετά επιτυχημένο μοντέλο marketing των τελευταίων 5 ετών που σταθερά έχει υιοθετήσει ο ΕΟΤ.

Ο τουρισμός όμως είναι πολύ πιο σύνθετο οικονομικό φαινόμενο και ένα ευνομούμενο κράτος (σε εθνικό και περιφερειακό πεδίο) θα πρέπει να δημιουργεί το ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο και να παρέχει τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για οργανωμένη και σταθερή τουριστική ανάπτυξη και προβολή, μακριά από τα αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος, με σεβασμό στο ελληνικό περιβάλλον αντάξιο του άυλου και υλικού πολιτισμού μας.

* Η Ελένη Δημοπούλου είναι εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος για την τουριστική προβολή της Περιφέρειας Αττικής

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL