Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Στον κήπο του Nicholas Egon / Μια λουλουδιασμένη έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στον κήπο του Nicholas Egon / Μια λουλουδιασμένη έκθεση στην Πινακοθήκη Γκίκα

Σε λιβάδι με παπαρούνες κι αγριολούλουδα, ανθισμένες μπουκαμβίλιες, γεράνια, αμυγδαλιές και ιβίσκους, μεταμορφώθηκε από χθες ο πρώτος όροφος της Πινακοθήκης Γκίκα που μοιάζει με ολάνθιστο κήπο στην καρδιά της οδού Κριεζώτου στο κέντρο της Αθήνας.

Πρόκειται για μια γενναιόδωρη χειρονομία δωρεάς 22 έργων του σπουδαίου πορτραιτίστα και θερμού φιλέλληνα Nicholas Egon, που έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην Ελλάδα, και της Ελληνίδας χήρας του Μάτης, που προσφέρθηκαν προς πώληση για τις ανάγκες του μουσείου.

“Το έργο του Egon μάς είναι πολύ γνωστό, καθώς πριν από δώδεκα χρόνια είχε γίνει στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Κουμπάρη μια μεγάλη αναδρομική του έκθεση” θύμισε κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος του ιδρύματος Γιώργος Μαγγίνης, που αναφέρθηκε στο ιστορικό της νέας έκθεσης έργων του, φτιαγμένων από το 2000 έως το 2015, όταν κλήθηκε από τη χήρα του, μαζί με τον επιμελητή Κωνσταντίνο Παπαχρήστου, στο σπίτι τους στον Αετό, στην περιοχή Κατακάλι Κορινθίας, να επιλέξουν ό,τι ήθελαν και ό,τι θεωρούσαν καλύτερο από “το όψιμο υλικό του καλλιτέχνη, που δεν είχε προλάβει να εκτεθεί”. Κίνηση που χαρακτήρισε “σπάνια πολυτέλεια”. Μίλησε για τη διαπίστωσή τους “πως ο Egon τα τελευταία χρόνια της ζωής του είχε ερωτευτεί το ελληνικό τοπίο και την ελληνική φύση. Όλα του τα έργα ήταν άνθη: λουλούδια, λιβάδια, δέντρα. Μια τόσο όμορφη και λουλουδιασμένη έκθεση, ένα τόσο δυνατό σύνολο, αποφασίσαμε από κοινού με την Μάτη να γίνει Μάιο. Μάλιστα η πρόθεσή της να διατεθούν τα έργα προς πώληση, αποκλειστικά για τον σκοπό ενίσχυσης του Μουσείου, δείχνει τη γενναιοδωρία και των δυο τους” πρόσθεσε.

Οι Egon στάθηκαν αρωγοί στο έργο του Μουσείου Μπενάκη και το 2011, καθώς ήταν από τους πρώτους που ανταποκρίθηκαν άμεσα, με σημαντική οικονομική συμβολή, στην έκκληση του Άγγελου Δεληβορριά για την ολοκλήρωση των εργασιών στην Πινακοθήκη Γκίκα.

Στον καλλιτεχνικό βίο του Nicholas Egon, μοναχοπαιδιού Ούγγρων και Τσέχων αριστοκρατών, που τo έσκασε από τον οικογενειακό πύργο σε ηλικία 15 ετών, ζώντας μια περιπετειώδη ζωή, αναφέρθηκε ο επιμελητής της έκθεσης Κωνσταντίνος Παπαχρήστου λέγοντας πως αρχικά έκανε διάφορες δουλειές στη νότιο Γαλλία. Αργότερα, στο Λονδίνο, “μελετά για πρώτη φορά τα έργα σπουδαίων ζωγράφων στα μουσεία και αποφασίζει την κλήση που έχει στη ζωγραφική να την κάνει επάγγελμα. Κομβικό σημείο η κατάταξή του στην Τσέχικη Στρατιά αλλά και στη βρετανική αεροπορία. Ταξιδεύει στην Μπάστρα της Μέσης Ανατολής μένει για δυο χρόνια ως πολεμικός ζωγράφος αποκτώντας τον τίτλο του ζωγράφου της ερήμου”.

Το 1949 αρχίζει η σχέση του με την Ελλάδα, όταν αναλαμβάνει να ζωγραφίσει έργα για τον αγώνα των Ελλήνων, που αφορούσαν την αντίσταση, την κατοχή και τον εμφύλιο, με στόχο να παρουσιαστούν στην έκθεση «Υπέρ των Ελλήνων προσφύγων» που διοργανώθηκε την επόμενη χρονιά στο Λονδίνο. Τα πορτραίτα των Ελλήνων που σχεδίασε κατά την πολύμηνη παραμονή του στη χώρα μας απέσπασαν διθυραμβικές κριτικές και αποτέλεσαν την αφετηρία μιας εξαιρετικά πετυχημένης καριέρας του ως προσωπογράφου.

Υπήρξε αποκλειστικός προσωπογράφος τόσο των βασιλικών οικογενειών της Αγγλίας και άλλων χωρών, όσο και σημαντικών προσωπικοτήτων της ευρωπαϊκής ζωής, από τον Σόμερσετ Μομ έως τον Σεγκόβια και τον Τοσκανίνι.

Το 1980 παντρεύεται τη Ματρώνα (Μάτη) Ξυλά και το καλλιτεχνικό του ενδιαφέρον στρέφεται στο ελληνικό τοπίο, οπότε και ασχολείται με την τοπιογραφία. Τα έργα της έκθεσης διατίθενται προς πώληση από το πωλητήριο του Μουσείου και οι τιμές αρχίζουν από 2.000 και φτάνουν τις 7.500 ευρώ.

ΜΑΝΙΑ ΖΟΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL