Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
"Οι Στοιχειωμένοι" του Δημήτρη Μαραμή / Το ξόρκι του θανάτου...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"Οι Στοιχειωμένοι" του Δημήτρη Μαραμή / Το ξόρκι του θανάτου...

Της Μάνιας Ζούση

“Δεν με ενδιαφέρει η παράδοση, αλλά η μεγάλη ποιητική αξία, η σπουδαία συγκινησιακή δύναμη και η έντονη δραματουργία και θεατρικότητα των δημοτικών τραγουδιών, που δεν φορούν κοστούμια” έλεγε χθες το μεσημέρι ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής παρουσιάζοντας το νέο του έργο “Οι Στοιχειωμένοι”, μια τριλογία που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, 28 Φεβρουαρίου και 1η Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Βασισμένο στα αυθεντικά δημοτικά τραγούδια "Το γιοφύρι της Άρτας", "Του νεκρού αδελφού" και "Το στοιχειό της Χάρμαινας" σε ποίηση Σωτήρη Τριβιζά, το έργο αποτελεί σύμφωνα με τον δημιουργό του “ένα σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ”, την “πρώτη μεγάλη παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε έναν καταξιωμένο και πολύ σημαντικό Έλληνα συνθέτη”, όπως υπογράμμισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μίλτος Λογιάδης.

“Ένα παιχνίδι” χαρακτήρισε τη νέα του σύνθεση ο Δ. Μαραμής, μια διάθεση να γεφυρώσει, όπως είπε, "το παλιό με το σύγχρονο”, σαν το επόμενο βήμα μετά τον “Ερωτόκριτο”.

Κοινή θεματική της μουσικοθεατρικής αυτής τριλογίας, τα στοιχειά και οι στοιχειωμένοι σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο μιας “εκπληκτικής γλώσσας, που μπορεί να είναι κατανοητή ακόμα κι από κάποιον που δεν ξέρει γράμματα”, όπως έλεγε ο συνθέτης. Κάνοντας έρευνα σε μια παγκόσμια παραδοσιακή μουσική, άκουσε συνθέσεις της ανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου, των Βαλκανίων, όπου συναντάται συχνά η θεματική αυτών των τραγουδιών.

“Πήρα στοιχεία και ζύμωσα σε μια καινούργια μουσική, σε ένα προσωπικό, δικό μου ιδίωμα” διευκρίνιζε, προσθέτοντας πως πρόκειται για έντονα χορευτική μουσική. “Σε αυτά τα δημοτικά τραγούδια δεν βρίσκω ίχνος θλίψης, αλλά έντονα αισθήματα, αυθεντικότητα, γνησιότητα και ευθύτητα. Η αγάπη είναι αιχμηρή” προσθέτοντας πως η ενορχήστρωση αποτελείται από ξύλινα πνευστά και χάλκινα για πρώτη φορά, κάτι που χαρακτήρισε ως “μουσική ιδιοτροπία” του. “Αυτό το έργο έχει να κάνει με τη μη αποδοχή και το ξόρκι του θανάτου” κατέληξε ο Δ. Μαραμής, λέγοντας πως αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η ρίζα των μύθων.

Για τελετουργικά τραγούδια που βρίθουν συμβολισμούς μίλησε ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου αναφερόμενος στο μυθολογικό υπόστρωμα των ιστοριών και συνδέοντάς τες με τους αρχετυπικούς μύθους της αρχαιότητας και τις λαϊκές γιορτές, τα παγανιστικά τελετουργικά έθιμα που συνέδεαν τον θάνατο και την αναγέννηση.

"Αν τα δημοτικά τραγούδια ήταν μόνο ιστορίες ανθρώπων, εύκολα θα μπορούσαμε να τα κατατάξουμε στο είδος της λογοτεχνίας τρόμου. Η εφευρετικότητα και η αγριότητα των περισσότερων ιστοριών, πλεγμένη πάντα με γνήσιο λυρισμό, είναι ομολογουμένως αριστοτεχνικής σύνθεσης" εξηγούσε ο σκηνοθέτης. “'Οι Στοιχειωμένοι' του Δημήτρη Μαραμή αποτελούνται από τρία δημοτικά τραγούδια μελοποιημένα για έναν οκταμελή χορό. Μια βραδιά Αποκριάς, οκτώ νεκροί βγαίνουν απ’ τους τάφους τους για να μας τραγουδήσουν τον θάνατό τους, να ζήσουν ξανά, να πεθάνουν ξανά και τραγουδώντας να γιορτάσουν τον αέναο κύκλο θανάτου και αναγέννησης της φύσης. Να γιορτάσουν τη 'Μαύρη Γη'» ανέφερε.

Τους ρόλους ερμηνεύουν ταλαντούχοι καλλιτέχνες από τον χώρο του έντεχνου τραγουδιού και του μουσικού θεάτρου: η Αργυρώ Καπαρού (Μάνα), ο Θοδωρής Βουτσικάκης (Κωσταντής), η Βασιλική Καρακώστα (Γυναίκα του Πρωτομάστορα), η πρωτοεμφανιζόμενη Ελένη Δημοπούλου (Αρετή, Λενιώ), ο Βασίλης Δημακόπουλος (Πρωτομάστορας), η Λητώ Μεσσήνη (Πουλί), ο Σταμάτης Πακάκης και ο Νίκος Ζιάζιαρης (Στοιχειά, Μάστοροι και Άνεμοι). Συμμετέχει σύνολο από δεξιοτέχνες μουσικούς που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραμής. Στην παράσταση λαμβάνουν επίσης μέρος τελειόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL