Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΣΩΝΙΤΗΣ: / Η διαφορά των ευρωπαϊκών jazz σκηνών από την ελληνική είναι η οργάνωση και όχι η αξία των μουσικών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΣΩΝΙΤΗΣ: / Η διαφορά των ευρωπαϊκών jazz σκηνών από την ελληνική είναι η οργάνωση και όχι η αξία των μουσικών

Καταξιωμένος ήδη jazz ντράμερ στην Ελλάδα, ο Χρήστος Ασωνίτης αποφάσισε πριν λίγα χρόνια να πάει στη Γερμανία για μεταπτυχιακές σπουδές και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε μόνιμα εκεί. Πριν λίγους μήνες κυκλοφόρησε τον πρώτο δίσκο του με δικές του συνθέσεις και με το κουιντέτο του, το οποίο συναπαρτίζεται από άλτο σαξόφωνο, τρομπέτα, πιάνο και κοντραμπάσο. Το «An Ode To The Light» είναι μια όμορφη εργασία ευρωπαϊκής jazz με ουκ ολίγες ελληνικές μουσικές «αποχρώσεις», ευφάνταστες ενορχηστρώσεις και υψηλό δεξιοτεχνικό επίπεδο όλων των εκτελεστών του. Συνομιλήσαμε με τον δημιουργό για το τι σημαίνει να παίζεις jazz στην χώρα μας και στο εξωτερικό αλλά και για τις διαφορές της ελληνικής jazz σκηνής από εκείνες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

* Γιατί καθυστέρησες τόσο να κυκλοφορήσεις τον πρώτο δίσκο σου; Άργησες να αρχίσεις να συνθέτεις ή άλλοι λόγοι σε εμπόδισαν να εκδηλώσεις τη δημιουργική σου πλευρά νωρίτερα;

Όλα αυτά τα χρόνια μάζευα ως ντράμερ μουσικές εμπειρίες στις οποίες βασίστηκαν, συνειδητά και μη, οι συνθέσεις μου. Όταν τελικά απέκτησα και τα κατάλληλα εργαλεία για να εκφράσω τις ιδέες μου άλμπουμ άρχισα να συνθέτω. Αρκετά μάλιστα κομμάτια του album ήταν αντικείμενο εργασιών των μεταπτυχιακών σπουδών μου στο Μόναχο.

* Για έναν jazz μουσικό, ιδιαίτερα μάλιστα έναν ντράμερ, που το όργανο του είναι το κατεξοχήν ρυθμικό, είναι συνδεδεμένη και σε ποιο βαθμό η εκτελεστική πλευρά του με τη συνθετική;

Υπάρχουν περιπτώσεις που ένας ρυθμός μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να συνθέσεις τους ήχους ενός μελωδικού οργάνου και στην δική μου περίπτωση συμβαίνει διότι, ως ντράμερ, σκέφτομαι πολύ συχνά περισσότερο ρυθμικά, παρά μελωδικά. Συνήθως όμως βρίσκω μελωδίες τις οποίες αναπτύσσω και εμπλουτίζω αρμονικά και ενορχηστρωτικά.

* Πέραν φυσικά των προσωπικών ή ακόμα και επαγγελματικών, υπήρχαν και αμιγώς μουσικοί λόγοι που σε έκαναν να μετοικίσεις στο Μόναχο; Η χρονική συγκυρία, το ότι δηλαδή δεν το έκανες νωρίτερα ή αργότερα, είχε σημασία;

Μετοίκισα στο Μόναχο για καθαρά οικογενειακούς λόγους και έπρεπε να γίνει τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Έτσι εκπληρώθηκε όμως και η χρόνια επιθυμία μου να δοκιμάσω τον εαυτό μου μουσικά στο εξωτερικό κάνοντας συνεργασίες με ομοτέχνους πολλών εθνικοτήτων.

* Το ότι η μπάντα σου αποτελείται μόνο από Γερμανούς μουσικούς, χωρίς να υπάρχει ούτε καν ακόμα ένας Έλληνας εκτός από εσένα, οφείλεται σε καθαρά πρακτικούς λόγους, το ότι εξυπηρετεί δηλαδή πολύ περισσότερο να συνεργάζεσαι με μουσικούς της χώρας στην οποία πλέον ζεις ή θεωρείς ότι το επίπεδο της γερμανικής jazz σκηνής είναι τόσο υψηλότερο της ανάλογης ελληνικής;

Γνώρισα τους μουσικούς που αποτελούν την μπάντα μου, τρεις Γερμανούς και έναν Ούγγρο, στο πανεπιστήμιο, κατά τη διάρκεια των σπουδών μου. Επιθυμία μου ήταν και παραμένει να έχω ένα σταθερό σχήμα και το γεγονός ότι ζουν στη Γερμανία βοηθάει. Αν τώρα συγκρίνει κάποιος τις δύο jazz σκηνές, οι διαφορές είναι σημαντικές όχι λόγω ποιότητας μουσικών, αλλά συνολικής συγκρότησης και οργάνωσης.

* Θα έλεγα ότι οι κατά πρώτο λόγο οι συνθετικές αλλά ακόμα και οι εκτελεστικές σε έναν βαθμό καταβολές σου βρίσκονται κυρίως στο bebop. Ποιες άλλες περίοδοι και στιλ της jazz διαπιστώνεις ο ίδιος ότι έχουν επηρεάσει τη γραφή σου αλλά και τον τρόπο που παίζεις;

Με εκπλήσσει αυτό που λες, γιατί ποτέ δεν υπήρξα λάτρης του bebop! Ο ήχος μου είναι περισσότερο ευρωπαϊκός, με πινελιές από την ελληνική παραδοσιακή μουσική και συχνά latin ρυθμούς. Υπάρχουν βέβαια επιρροές και από άλλα ιδιώματα, ακόμα και από το heavy metal! Σε κάθε περίπτωση προσπαθώ να γράφω μελωδίες που να μένουν στη μνήμη του ακροατή.

* Η επιλογή σου του να έχεις δύο πνευστά και όχι ένα όπως είθισται τα τελευταία αρκετά χρόνια συνδέεται με τη σύνθεση των κομματιών και την -ενορχηστρωτική και όχι μόνον- κατεύθυνση που ήθελες να ακολουθήσουν ή ήταν καθαρά αποτέλεσμα συγκυρίας;

Η επιλογή άλτο σαξοφώνου και τρομπέτας έχει να κάνει καθαρά με την ενορχήστρωση των συνθέσεων. Επίσης, η χροιά τους αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο την ατμόσφαιρα που ήθελα να δημιουργήσω γύρω από την «ιστορία» κάθε κομματιού μεταφέροντας στον ακροατή τα ανάλογα συναισθήματα.

* Μια ερώτηση που θα μας απασχολεί όσο υπάρχει jazz: ποιον ρόλο και σε ποιο ποσοστό παίζει ο αυτοσχεδιασμός στη σύνθεση ενός κομματιού αλλά και στην εκτέλεσή του τόσο στο στούντιο όσο και ζωντανά;

Jazz χωρίς αυτοσχεδιασμό δεν υφίσταται. Για την εκτέλεση ενός κομματιού είναι έννοιες αλληλένδετες σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά η σύνθεση βασίζεται σε συγκεκριμένα καταγεγραμμένα μελωδικά και αρμονικά μέρη (intros, θέματα, interludes και outros). Ο αυτοσχεδιασμός με βάση τις γραμμένες αρμονίες εκφράζει την προσωπική προσέγγιση του αυτοσχεδιαστή στα γραμμένα μέρη, χωρίς όμως να επηρεάζει τη διαδικασία της σύνθεσης.

* Αντίθετα με την πλειονότητα των jazz ντράμερ, δεν σου αρέσει και τόσο το να κάνεις σόλο ή απατώμαι; Δεν σε ενδιαφέρει αυτή η πλευρά της εκτέλεσης ή υπάρχουν άλλοι λόγοι για αυτό;

Σαφώς και μου αρέσει να κάνω σόλο, αρκεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύνθεσης και όχι να γίνεται μόνο για εντυπωσιασμό και επίδειξη τεχνικής. Στο τελευταίο μάλιστα κομμάτι του δίσκου, το «Ancient Dance 490 B.C.», που είναι μια μουσική περιγραφή της μάχης του Μαραθώνα, παίζω δύο σόλο προσπαθώντας να μεταφέρω το ανάλογο «πολεμικό» κλίμα.

* Αυτό που νοσταλγείς περισσότερο από την Ελλάδα είναι το φως της; Αν ναι, γιατί;

Αυτό που μου λείπει περισσότερο από την πατρίδα είναι οι δικοί μου άνθρωποι, οικογένεια και φίλοι. Το φως, ως θεματικό επίκεντρο του δίσκου, δεν έχει ως αιτία του τη νοσταλγία (στη Γερμανία είναι λιγοστό), αλλά έννοιες πραγματικές και μεταφορικές που συνδέονται με αυτό, όπως ενέργεια, ζωή και διαύγεια ψυχής και πνεύματος.

* Τόσο όσον αφορά τον δίσκο σου όσο και γενικότερα το φως συνδέεται με τη μουσική για εσένα; Δεν μπορούμε εδώ να μη θυμηθούμε και τον Πυθαγόρα που θεωρούσε ότι η πρωταρχική μουσική είναι αυτή των ουρανίων σφαιρών, δηλαδή των πλανητών και των αστέρων και οι δεύτεροι, πριν από όλα, παράγουν φως...

Μουσική και φως σχετίζονται με την επιστήμη της Φυσικής, με την ακουστική και την οπτική αντίστοιχα. Το αν υπάρχει σχέση ανάμεσα στην αριθμητική αρμονία των ακουστικών και οπτικών συχνοτήτων αποτελεί αντικείμενο μελέτης ερευνητών. Μουσική και φως αποτελούν αναμφισβήτητα «κινητήρια δύναμη» για την ανθρώπινη ζωή και, υπό αυτή την έννοια, συνδέονται.

* Αισθάνεσαι ένας Ευρωπαίος jazz μουσικός που τη δεδομένη στιγμή κατοικεί στη Γερμανία ή ένας Έλληνας τέτοιος, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Γερμανία;

Αισθάνομαι ένας Έλληνας μουσικός που ζει και δημιουργεί σε μια ενωμένη Ευρώπη χωρίς όρια και διακρίσεις. Ελλάδα και Ευρώπη είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, με τη δεύτερη να βασίζει τις δομές τις στα επιτεύγματα των προγόνων μας. Ακόμα και το όνομά της το πήρε από την αρχαία ελληνική μυθολογία.

* Στη Γερμανία έχεις ήδη μιαν, αρκετά σημαντική διαδρομή, αλλά έχεις κάποια σχέδια, σε σχέση με τον δίσκο και όχι μόνο, επίσης για την Ελλάδα;

Επιθυμία μου είναι να παρουσιάσω το «An Ode To The Light» ζωντανά στο ελληνικό κοινό μαζί με το κουιντέτο μου τη σεζόν '19 - '20. Βρίσκομαι σε επικοινωνία με συγκεκριμένα φεστιβάλ και χώρους συναυλιών και εύχομαι σύντομα να μπορώ να ανακοινώσω τα πρώτα νέα μέσα από την ιστοσελίδα μου (www.christosasonitis.com).

Η περίπτωση του Χρήστου Ασωνίτη είναι ακόμα μία απόδειξη ότι επί δεκαετίες η ελληνική jazz σκηνή διαθέτει εξαίρετο έμψυχο υλικό που, όταν του δίνεται η ευκαιρία, διακρίνεται και στο εξωτερικό. Το μόνο που δυστυχώς της λείπει είναι οι κατάλληλες συνθήκες για να αξιοποιήσει και να αναδείξει το ταλέντο των μελών της...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL