Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γεια σου... "Μπαρμπα - Τζωρτζ"

"Εφυγε" ο Γιώργος Σκούρτης

"Ο Γιώργος έπεφτε μέσα στη φωτιά. Αυτό ήταν και το ταλέντο του. Αντλούσε μέσα από τον κόσμο και την αγορά. Ήταν ένας ποιητής, μεγάλος ποιητής” μας έλεγε χθες το μεσημέρι ο Γιώργος Αρμένης μόλις μαθεύτηκε ο θάνατος του Γιώργου Σκούρτη στο νοσοκομείο “Αγία Όλγα” σε ηλικία 78 ετών μετά από επιβάρυνση της υγείας του το τελευταίο διάστημα. “Η ζωή του ταυτιζόταν με το έργο του. Εγώ το κολλητήρι του, που αγάπησε πολύ, του λέω καλό δρόμο" ανέφερε φανερά συγκινημένος ο ηθοποιός, που είχε διαπρέψει μεταξύ άλλων στην παράσταση “Ο Καραγκιόζης παραλίγο βεζύρης”, που είχε ανέβει από το Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, όπως και τα περισσότερα από τα έργα του συγγραφέα. Ο Γ. Αρμένης είχε εγκαινιάσει το Νέο Ελληνικό Θέατρο κάνοντας πρεμιέρα το 1996 με το “Κομμάτια και θρύψαλα” που παιζόταν με μεγάλη επιτυχία για τρία συνεχή χρόνια.

Από τους οξυδερκείς συγγραφείς, με αιχμηρή σκέψη, λόγο και γραφή, ο αιωνίως εξεγερμένος και οργισμένος Γιώργος Σκούρτης, περιπατητής και περιπλανώμενος, θαμώνας των μπαρ και της αθηναϊκής νύχτας, χρησιμοποίησε ήδη από τη δεκαετία του 1970 το στοιχείο της κοινωνικοπολιτικής καταγγελίας δημιουργώντας νέα γλώσσα στο μέχρι τότε ελληνικό λογοτεχνικό τοπίο. H γλώσσα του, σκληρή και βίαιη, δημιούργησε χαρακτήρες που ενέπνευσαν πολλούς κατοπινούς θεατρικούς συγγραφείς. Ο άνθρωπος βρισκόταν πάντα στο κέντρο του υπαρξιακού και καταγγελτικού του λόγου και πολλές από τις ιστορίες του άφησαν εποχή: “Νταντάδες”, “Κομμάτια και θρύψαλα”, “Mπαρμπα - Tζωρτζ, μια φορά ήταν ένας μόνος του", "Aυτά κι άλλα πολλά", "Iστορίες με πολλά στρας", Οι εκτελεστές", "Οι μουσικοί", "Οι ηθοποιοί ", "Ο Κίλερ" κ.ά. Αιχμή των έργων του ο πολίτης και η εξουσία, οι διαπροσωπικές σχέσεις και οι υπαρξιακές αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου.

"Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί"

"Απ’ την εποχή των σπηλαίων ο άνθρωπος ζητούσε και ζητάει ένα όνειρο για να αντέξει τον εφιάλτη της πραγματικότητας" συνήθιζε να λέει ο δημοφιλής συγγραφέας, που εκτός από τα θεατρικά έργα, με τα οποία έγινε ιδιαίτερα αγαπητός, έγραψε διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα, σενάρια και μεγάλο αριθμό από στίχους τραγουδιών. Ο ποιητικός του κύκλος “Μετανάστες” μελοποιήθηκε από τον Γιάννη Μαρκόπουλο. Δικοί του υπήρξαν οι στίχοι στο περίφημο «Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί», σε ερμηνεία Νίκου Ξυλούρη και Μαρίας Δημητριάδη, αλλά και στη μεγάλη λαϊκή επιτυχία «Ανεπανάληπτος» σε μελοποίηση Κώστα Καράλη και ερμηνεία Τόλη Βοσκόπουλου. Στίχους του μελοποίησαν ο Δήμος Μούτσης και άλλοι.

Ο Σκούρτης, που χαρακτηρίστηκε ακόμη και "Έλληνας Μπουκόφσκι", είχε σκηνοθετήσει πολλά από τα θεατρικά του έργα, είχε υπογράψει μεταφράσεις του Αριστοφάνη και του Σαίξπηρ, ενώ έγραφε έως και πρόσφατα. Ο «Σαίξπηρ ζει στο καταφύγιο», ένα από τα τελευταία του έργα, παρουσιάστηκε 22 και 23 Ιουλίου του 2014 σε σκηνοθεσία δική του στο Φεστιβάλ Αθηνών από τον Κώστα Μεσάρη και με ελεύθερη είσοδο. Είχε διατελέσει πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και υπήρξε παντρεμένος με την αδελφή του Μάνου Ελευθερίου, Αγγελική, με την οποία απέκτησε έναν γιο.

Ν. Βούτσης: "Πεδίο αναφοράς για τους νεότερους"

“Η κοινωνικοπολιτική καταγγελία και η εμβάθυνση του Γιώργου Σκούρτη στις υπαρξιακές αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου της παγκοσμιοποίησης, δοσμένες με ευθύτητα και χιούμορ, άγγιξαν το ευρύ κοινό και αποτέλεσαν πεδίο αναφοράς για πολλούς νεότερους δραματουργούς” ανέφερε μεταξύ άλλων στο συλλυπητήριο μήνυμά του ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης.

Το υπουργείο Πολιτισμού στο συλλυπητήριο μήνυμά του αναφέρει μεταξύ άλλων πως “ο Γιώργος Σκούρτης εξέφρασε χωρίς φόβο τους μύχιους φόβους μας και τις βαθύτερες επιθυμίες, ελπίδες και αγώνες μας. Η συνεισφορά του, ειδικά στο θέατρο, είναι εξέχουσα".

Συλλυπητήρια μηνύματα εξέδωσαν επίσης το ΚΚΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ Πολιτισμού, το Ποτάμι, το Θέατρο Τέχνης, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.ά.

Η κηδεία του Γιώργου Σκούρτη θα τελεστεί αύριο Τετάρτη στις 3 το μεσημέρι στο Α' Νεκροταφείο και θα γίνει δημοσία δαπάνη.

Μάνια Ζούση

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δύο αντιλήψεις, δύο δρόμοι

Μετά τις Πρέσπες, η συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση ήταν ακόμα μία καθαρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο γραμμές: αυτή που αντιλαμβάνεται ως πρόοδο τον δημοκρατικό θεσμικό εκσυγχρονισμό της...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο