Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η χούντα με τη ματιά μιας έφηβης

ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΚΑΚΟΥΡΙΩΤΗ

 

ΜΑΡΙΖΑ ΝΤΕΚΑΣΤΡΟ, 2.651 ημέρες δικτατορίας, 21 Απριλίου 1967 - 24 Ιουλίου 1974, εικόνες: Βασίλης Παπαγεωργίου, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 87

«Με διαβάσματα, κουβέντες και ακούσματα, είχαμε έρθει σ’ επαφή με το καινούργιο που διαμορφωνόταν στις κοινωνίες, σ’ ολόκληρο τον κόσμο εκτός απ’ την Ελλάδα, και ήμασταν σίγουροι πως μας αφορούσε. Τίποτα απ’ όσα ζούσαμε δεν κόλλαγε...»

Με αυτά τα λόγια, η Μαρίζα Ντεκάστρο συμπυκνώνει την καθημερινότητα που βίωναν οι έφηβοι στα χρόνια της δικτατορίας, εκείνοι και εκείνες που τον Απρίλιο του 1967 άκουγαν με απορία τα εμβατήρια από το ραδιόφωνο, δυσφορούσαν με τον «ελληνοχριστιανικό πολιτισμό» στις σχολικές αίθουσες και ανακάλυπταν έναν ολόκληρο κόσμο κρυμμένο στα υπόγεια των παλαιοβιβλιοπωλείων ή στις σκοτεινές αίθουσες των κινηματογράφων.

Στο αυτοβιογραφικό αφήγημα 2.651 ημέρες δικτατορίας, η συγγραφέας αναπλάθει τα χρόνια της δικτατορίας μέσα από τρεις διαφορετικές αφηγηματικές φωνές, πετυχαίνοντας με αυτόν τον τρόπο να αποδώσει, για ένα νεότερο αναγνωστικό κοινό, το κυρίαρχο κλίμα της εποχής, όπως αποτυπωνόταν στα μάτια μιας έφηβης, αλλά και τις αλλαγές του, που πήγαιναν μαζί με την αλλαγή του ίδιου του εφηβικού βλέμματος.

Χωρίς να εκβιάζει τη συγκίνηση του αναγνώστη, αλλά και κρατώντας αποστάσεις από την εύκολη γελοιοποίηση της χούντας -που λειτούργησε μεταδικτατορικά σαν άλλοθι για την ανοχή που επέδειξαν οι πολλοί- η πρωτοπρόσωπη αφήγηση επικεντρώνεται στις αλλαγές που το πραξικόπημα έφερε στην καθημερινή ζωή μιας μαθήτριας της Β' Γυμνασίου και την πορεία της προς την ενηλικίωση: από τη δυσφορία για τις αλλαγές στην εμφάνιση των μαθητριών και των μαθητών, στην αμφισβήτηση της πραγματικότητας που βίωνε χάρη στην επαφή της με την πολιτισμική επανάσταση σε Ευρώπη και Αμερική, που οι απόηχοί της έφταναν και στην Ελλάδα, στην οργανωμένη αντίσταση τις μέρες του Πολυτεχνείου και μετά.

Αυτήν την πορεία «μαθητείας» πλαισιώνει η τριτοπρόσωπη ιστορικότροπη αφήγηση, που συμπληρώνει τα κενά της αφήγησης της βιωμένης εμπειρίας, ενώ και οι δυο τους συνδιαλέγονται με μια τρίτη αφηγηματική φωνή, αυτή της σχολιασμένης εικονογράφησης, που από τις δεξιές σελίδες αναλαμβάνει να δώσει το διεθνές πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής, το οποίο επιδρά καθοριστικά στα διαλαμβανόμενα στις αριστερές σελίδες.

Συγγραφέας (και κριτικός) με μεγάλη εμπειρία στην αφήγηση για παιδιά και εφήβους, ιδιαίτερα σε θέματα ιστορίας και γνώσεων, η Μαρίζα Ντεκάστρο συνθέτει μια προσωπική αφήγηση, εξίσου συναρπαστική για ενήλικες και νεαρούς αναγνώστες.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η Αριστερά στην πρώτη γραμμή!

Το ότι η χώρα έχει βγει από τα Μνημόνια και βρίσκεται σε έναν δρόμο ανάπτυξης μπορεί πλέον να θεωρηθεί γεγονός. Η Νέα Δημοκρατία έχει συρθεί στην ψήφιση όλων των μέτρων που υλοποιεί η κυβέρνηση μετά...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο