Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η συνάντηση ενός θεού κι ενός "ημίθεου" στους Δελφούς

Ο Θόδωρος Τερζόπουλος και «Η επιστροφή του Διονύσου»

Μια “σπουδαία και αξέχαστη εμπειρία” έζησαν όσοι επισκέφθηκαν τους Δελφούς το τριήμερο 6, 7 και 8 Ιουλίου όπου πραγματοποιήθηκε το αφιέρωμα προς τιμήν του διεθνή Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρου Τερζόπουλου από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Όλοι όσοι συμμετείχαν και ήταν πολλοί και από όλον τον κόσμο, όπου εκτείνεται δηλαδή το έργο και η μέθοδος Τερζόπουλου, αλλά και εκείνοι που προσήλθαν να παρακολουθήσουν σημαντικούς ανθρώπους του θεάτρου, κριτικούς και επιστήμονες να μιλούν για τον γνωστό σκηνοθέτη, επέλεξαν θερμά λόγια και δήλωσαν γοητευμένοι από τις εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου και άρτιας οργάνωσης.

Διακομματική σύναξη...

«Η επιστροφή του Διονύσου», όπως ήταν ο τίτλος του αφιερώματος, υπήρξε “ο θρίαμβος του Τερζόπουλου”, όπως χαρακτήριζαν οι περισσότεροι επισκέπτες τη μεγάλη διοργάνωση που αποτέλεσε σημαντικό πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού και μια διακομματική σύναξη όπου συνυπήρξαν δίπλα δίπλα η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κώστας Μπακογιάννης. Ιδιαίτερα σχόλια και διθυραμβικές κριτικές ακούστηκαν για τη θεατρική παράσταση “Τρωάδες” , που δόθηκε στο αρχαίο θέατρο των Δελφών, με ειδική άδεια από την εφορεία αρχαιοτήτων Φωκίδας, καθώς αναστηλώνεται. Για τον λόγο αυτό και οι θεατές δεν μπορούσαν να ξεπεράσουν τους πεντακόσιους . Το κοινό που προσήλθε δεν ήταν μόνο το γνωστό, φανατικό κοινό του δημοφιλούς Έλληνα σκηνοθέτη που τον ακολουθεί πιστά σε κάθε του παράσταση. Ήταν και ντόπιοι, από τις διπλανές πόλεις και τα χωριά, ετερόκλητο και διαφορετικό, μεταξύ των οποίων διέκρινε κανείς από ιερωμένους έως μητέρες με μωρά στην αγκαλιά.

Παράσταση - διάβημα της συμφιλίωσης

Η παράσταση, που ξεκίνησε με το φως του ήλιου, προκάλεσε συγκίνηση και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναζητούσαν μαντίλι για τα βουρκωμένα τους μάτια. Το αντιπολεμικό μήνυμα προκάλεσε ρίγη στο κοινό και ειδικά τα σημεία που ακούστηκαν στις τρεις γλώσσες των διχοτομημένων πόλεων, συριακά, εβραικά και σλάβικα. Μια παράσταση - διάβημα για την ανάγκη της συμφιλίωσης, οι διαπολιτισμικές "Τρωάδες" παρουσιάστηκαν πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2017 στο Αρχαίο Ωδείο της Πάφου, σε παραγωγή της «Πάφος 2017-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», με τη συμμετοχή έντεκα ηθοποιών από έξι χώρες και έξι Κασσάνδρες, από διχοτομημένες πόλεις όπως η Λευκωσία, το Μοστάρ και η Ιερουσαλήμ.

Η ερμηνεία της Δέσποινας Μπεμπεδέλη υπήρξε συγκλονιστική, παραδίδοντας στο κοινό μια Εκάβη με μέτρο και έντονη σωματικότητα. Η εγκατάσταση με τα στρατιωτικά παπούτσια και τις μπότες πολέμου, σε μορφή σπείρας, προκάλεσε το δέος των θεατών πριν ακόμη την έναρξη. Άλλωστε η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Γιάννη Κουνέλλη, που επρόκειτο να δημιουργήσει την εικαστική εγκατάστασή της.

Τον δικό του ρόλο έπαιξε ο φυσικός αντίλαλος του τόπου, που έδινε το βάθος της φωνής και την επανάληψη των λόγων εκεί που χρειαζόταν.

Το αφιέρωμα συμπεριελάμβανε ένα διεθνές συμπόσιο, την παρουσίαση της μεθόδου υποκριτικής του σκηνοθέτη, οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και πλήθος παράλληλων δράσεων. Επικεντρώθηκε στο έργο και τη θεατρική του μέθοδο όπως αναπτύχθηκε τα τελευταία 33 χρόνια.

Για το σώμα και τη δύναμή του, αλλά και τη βαθιά ιστορία της τελετουργίας στο θέατρο του Τερζόπουλου, μίλησαν παγκοσμίου κύρους δάσκαλοι, σκηνοθέτες και διανοητές του θεάτρου, πανεπιστημιακοί και καλλιτέχνες, διευθυντές θεάτρων και πολιτιστικών ιδρυμάτων, εικαστικοί, ψυχαναλυτές, νευρογλωσσολόγοι και θεατρολόγοι. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης και 14 δάσκαλοι από όλον τον κόσμο πραγματοποίησαν ανοιχτή παρουσίαση της μεθόδου.

Παρόντες με τα έργα τους, οι μόνιμοι συνεργάτες χρόνων, η φωτογράφος Johanna Weber και ο συνθέτης Παναγιώτης Βελιανίτης. Ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός έκλεισε το αφιέρωμα με τη μουσική παράσταση «Ο Οδοιπόρος και η Σκιά του».

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Μεταπολίτευση: Ιστορική μνήμη και δημοκρατία

Η δικτατορία του 1967 ήταν η κορύφωση της δραστηριότητας του μετεμφυλιακού κράτους. Από τη λήξη του Εμφυλίου πολέμου, ένα πραξικόπημα ήταν πάντοτε υπαρκτή επιλογή στα μυαλά των σκοτεινών μηχανισμών...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο