Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Έργα που αντέχουν στον χρόνο

«Η αξία των έργων τέχνης επιβεβαιώνεται από τον χρόνο», γράφει ο Μαρκ Σαγκάλ, ερμηνεύοντας έτσι το ανεξήγητο σε πολλούς γεγονός ότι έργα πραγματικά σημαίνοντα ανακαλύπτονται και θαυμάζονται μετά τον θάνατο των δημιουργών τους, έλκουν για πρώτη φορά ή συνεχίζουν να συγκινούν τους θεατές τους ανεξάρτητα από την ημερομηνία δημιουργίας τους. Προσδίδουν έτσι, δικαιωματικά, στους καλλιτέχνες που τα έπλασαν τον χαρακτηρισμό του μεγάλου.

Η Ελευθερία Τσέλιου, που διευθύνει την ομώνυμη γκαλερί «Eleftheria Tseliou Gallery», στο Κολωνάκι, έχει καθιερώσει από το 2016 το τολμηρό εγχείρημα μιας σειράς εκθέσεων ως φόρο τιμής σε σταχυολογημένους από αυτήν άξιους λόγου Έλληνες εικαστικούς που ανατάραξαν σε ανύποπτους καιρούς τα νερά της τέχνης και αξίζουν της προσοχής μας, ακόμα κι αν λίγοι -πλην όμως εκλεκτοί με την ευρεία έννοια του όρου- τους πρόσεξαν.

Ο πολυτάλαντος αρχιτέκτονας, πολεοδόμος και καλλιτέχνης Κοσμάς Ξενάκης ανήκει αναμφισβήτητα σ' αυτήν την κατηγορία. Τα έργα -τμήμα της ζωγραφικής του- που παρουσιάζονται τις ημέρες αυτές στην γκαλερί πλαισιωμένα από ένα φιλμ 8mm, που δείχνει μεταξύ άλλων τα «Πολύτεχνα», καθώς τα αποκαλούσε, δρώμενά του, φέρουν τον τίτλο «Κορίτσια». Εκφράζουν τη σταθερά του αέναου πειραματισμού του -και με αυτό το σκεπτικό επιλέχτηκαν- ως πάθος που τον διακατείχε μέχρι το πρόωρο και απρόσμενο τέλος της ζωής του στην ηλικία των μόλις 59 χρόνων.

Πρόκειται για σύνολα γυναικείων φιγούρων που αρχίζει να φτιάχνει τη δεκαετία του 1970, σε ένα από τα ταξίδια του στη Νιγηρία, όταν εργαζόταν στο γραφείο Δοξιάδη. Τις σμιλεύει ως επίπεδες φόρμες που συνδέουν τα ερεθίσματα που έλαβε από τη λαϊκή τέχνη και το μοντερνιστικό κίνημα του φωβισμού και ενσωματώνουν ενίοτε και στοιχεία της αρχαίας ελληνικής αγγειογραφίας. Τις τοποθετεί σε χώρους αυστηρά δομημένους, που φανερώνουν την αρχιτεκτονική του παιδεία αλλά και τις γνώσεις του για τους χώρους όπου συναντιούνται οι απλοί καθημερινοί άνθρωποι. Και τις μεταπλάθει έτσι σε μακέτες για το θέατρο, όπου διαδραματίζονται ταυτόχρονα διαφορετικές πράξεις. Τις αποτυπώνει ως αφαιρετικές, κερματισμένες μορφές που πυκνώνουν την έκφρασή τους στην κίνηση και στη στάση τους, αποκτώντας μέσα στο μερικό το όλον. Τις βυθίζει με τον χρωστήρα του στα έντονα κόκκινα και τα πορτοκαλιά που αναδίνουν το φως της αφρικανικής δημιουργίας. Προβάλλουν την τέχνη ως ένα αίτημα διαρκούς αυτογνωσίας.

Info: Κοσμάς Ξενάκης, «Τα κορίτσια». Eleftheria Tseliou Gallery, Ηρακλείτου 3, Αθήνα. Διάρκεια έκθεσης: 25 Απριλίου-2 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12.00-20.00, Σαβ. 12.00-15.00

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το επόμενο βήμα

Θα ξημερώσει μια άλλη μέρα στις 21 Αυγούστου για την Ελλάδα; Για την καθημερινότητα του καθενός από μας η πρώτη απάντηση είναι όχι. Ούτε θα βρει κάθε άνεργος δουλειά, ούτε θα πάψουμε να μετράμε αν...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο