Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η «σημαίνουσα ύλη» της τέχνης

Η τέχνη μορφώνεται από την ύλη της. Το έδειξαν οι απελευθερωμένοι από τους εκάστοτε μαικήνες αλλά και από την παραδοσιακή τεχνική της μίμησης πρωτοπόροι του μοντερνισμού σε ταραγμένους καιρούς, όπως εκείνους της Βιομηχανικής Επανάστασης και της εργαλειοποίησης του ανθρώπου ή του αφανισμού του με δηλητηριώδη αέρια στα πεδία των μαχών του Μεγάλου Πολέμου που προανήγγελλε τον Δεύτερο. Χρησιμοποίησαν την πρώτη ύλη του ζωγράφου, το χρώμα, ως πρωταρχικό μέσο έκφρασής τους. Για να δείξουν τα συναισθήματά τους. Άνοιξαν έτσι τον δρόμο σ’ εκείνους που δούλεψαν αργότερα, από την εποχή του Μεσοπολέμου, τα έργα τους με διαφορετικά υλικά και με τις ανοίκιες τεχνικές του συνθετικού κολάζ ή του αποσυνθετικού -με τη μέθοδο του τριψίματος της επιφάνειας- φροτάζ, αντλημένα από την ίδια την καθημερινότητά τους. Προσπάθησαν έτσι να εκφράσουν την πραγματικότητα που τους εμπεριείχε.

Ο εικαστικός Παναγιώτης Νέζης, που δείχνει την τελευταία του δουλειά στο φιλόξενο χώρο της Εθνικής Ασφαλιστικής ΣΤΟart, στη στοά Κοραή, δηλώνει εξαρχής με τον τίτλο του «Projekt Lambedusa» τις προθέσεις του. Με την αναφορά του στο τραγικό ναυάγιο που συνέβη το 2013 στα ανοιχτά του μικρού νησιού της Μεσογείου Λαμπεντούζα. Τότε που στα νερά του, ανάμεσα από την Τυνησία και τη Σικελία, πνίγηκαν εκατοντάδες άνθρωποι που αναζητούσαν διέξοδο από τα δεινά του πολέμου και της καταστροφής τους στην Ευρώπη “των δικαιωμάτων του ανθρώπου». Δημιουργεί κερματισμένα πρόσωπα, απλώνοντας τσιμεντόστοκο πάνω στον μαύρο καμβά και αποδομεί, με τον δικό του τρόπο, σπάζοντάς τον εστιασμένα. Για να δομήσει πλαστικά στο ύφος του εξπρεσιονισμού την έκφραση της απορίας, της λύπης, της απόγνωσης. Πλάθει με το ίδιο πηχτό υλικό το ίδιο το «Ναυγάγιο», όπου αναγνωρίζονται τμήματα των προσφύγων που χάθηκαν στον βυθό της θάλασσας. Σμιλεύει ορμητικά κύματα που δηλώνουν την «Εισβολή» των δυνάμεων της Δύσης «εκτός του χώρου τους ενάντια στους πιο αδύναμους», όπως έγραψε ο Χόμπσμπαουμ. Έτσι ώστε να αποφύγουν, όπως σήμερα στη μαστιζόμενη από τη σύρραξη των επιγόνων του Ψυχρού Πολέμου Συρία, τις συνέπειες στα ίδια τα κράτη τους αλλά και να επωφεληθούν από το εμπόριο των όπλων. Μιλά με μορφές και τεχνικές του μοντέρνου ευθύβολα για τη «σημαίνουσα ύλη» που μέσα στην παγκοσμιοποιημένη και αποϋλοποιημένη πραγματικότητα των χρηματιστηριακών αγορών της ζωής αλλά και της τέχνης τείνουμε να ξεχάσουμε.

info: Παναγιώτης Νέζης, «Projekt Lambedusa»

ΣΤΟart Κοραή, Χώρος Τέχνης της Εθνικής Ασφαλιστικής

Διάρκεια έκθεσης:12 Απριλίου μέχρι 3 Μαΐου

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα- Παρασκευή: 10.00-20.00

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ένα ιστορικό βήμα

Η πρόθεση του γειτονικού μας λαού, να τελειώσει η εθνικιστική αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ, είχε εκφραστεί από το δημοψήφισμα. Ο επιδέξιος χειρισμός της αποχής και των προβλημάτων...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο