Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Για την ελευθερία της έκφρασης

«Οκτάνα θα πει αληθινή ελευθερία» γράφει ο κατεξοχήν ποιητής του Ίμερου Ανδρέας Εμπειρίκος στο ομώνυμο εμβληματικό του και τόσο επίκαιρο στις μέρες μας μανιφέστο που γράφτηκε στις 20 Αυγούστου του 1965. Ξεχωρίζοντάς την από εκείνη «την φοβερά ειρωνεία να λέγεται ελευθερία ό,τι χωρεί ή ό,τι εναπομένει στα ελάχιστα περιθώρια που αφήνουν στους ανθρώπους οι απάνθρωποι νόμοι των περιδεών και των τυφλών ή ηλιθίων». Είναι το κίνητρο που ωθεί τον ζωγράφο Γιάννη Ψυχοπαίδη στη δημιουργία μιας ενότητας έργων που αποκαλεί «Στον βυθό των ονείρων».

Την παρουσιάζει αυτούσια, στην γκαλερί Zουμπουλάκη στο Kολωνάκι και ως βιβλίο στις εκδόσεις Ίκαρος. Για να μιλήσει με τα μέσα της τέχνης για τα σημερινά τεκταινόμενα, που διαβάζει ανέκαθεν μέσα στο παρόν με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν. Πλάθει εικόνες με το χαρακτηριστικό του ιδίωμα, το κολάζ που εγκαθιδρύθηκε από το κίνημα του νταντά στη μεσοπολεμική Δημοκρατία της Βαϊμάρης και υιοθετήθηκε από τους σουρεαλιστές. Με στόχο την αποτύπωση του θρυμματισμένου κόσμου που άφησε πίσω του ο πρώτος Μεγάλος Πόλεμος. Αντλεί το «υλικό» του από την Ιστορία της Τέχνης και των πραγματικών, πολιτικών γεγονότων αλλά και των έντυπων στοιχείων που συγκροτούν την καθημερινότητά μας.

Πλάθει τόπους όπου η φθαρμένη από τη μόλυνση του αθηναϊκού περιβάλλοντος Καρυάτιδα και ο ακρωτηριασμένος Ποταμός από το αέτωμα του ναού του Διός στην Ολυμπία συναντούν τα σχηματοποιημένα σώματα γυναικών που προτείνουν ασκήσεις για τη σωστή στάση. Και προβάλλονται ανάμεσα σε παρτιτούρες τα γνωστά ημερολόγια με τα αυτοσχέδια ποιηματάκια στην πίσω σελίδα τους και σχέδια από βιβλία Βιολογίας.

Συνθέτει εικόνες με κεντήματα λουλουδιών και συρματοπλεγμένα οικοδομήματα της Μακρονήσου, σκηνές από τον κινηματογράφο, τη διαφήμιση καλλίπυγων νεανίδων παρελθόντων ετών και της Ατμοπλοΐας Ελλάδος της οικογένειας του ποιητή Εμπειρίκου, πολιτικές συναθροίσεις και γυμναστικές ασκήσεις των ναζιστών που απλώνουν ομοιόμορφα τους βραχίονές τους σαν αιχμηρά τόξα. Αναδεικνύει τον Αίγαγρο, σύμβολο ελευθερίας του Εμπειρίκου, το αισθαντικό πρόσωπο του Λόρδου Μπάιρον ή τα σφαχτάρια του εξπρεσιονιστή Φράνσις Μπέικον σε λάιτ μοτίβ της δουλειάς του.

Οδηγεί τον θεατή του με το μάτι του σουρεαλιστή Μαγκρίτ μέσα από την πυκνότητα των συνευρέσεών του στην αφαιρετική αποτύπωση του ίδιου του Εμπειρίκου κι από εκεί στον εξπρεσιονιστικά γραμμένο στρόβιλο των κερματισμένων άδολων αγωνιστών της ελευθερίας του πνεύματος, με προεξάρχουσα εκείνη του Καραϊσκάκη. Τον ενεργοποιεί έτσι με έργα που μοιάζουν «ανεκτέλεστα... ως άφωνον στόμα ανοικτόν» να ανακαλύψει με τις χειρονομίες των κωφάλαλων και τη σιωπή της γλώσσας της ζωγραφικής «το φανερόν, το τηλαυγές, το πλήρες μυστήριον της υπάρξεως της ζωής, Άλφα - Ωμέγα».

Info:

Γιάννης Ψυχοπαίδης, «Στον βυθό των ονείρων»

Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλατεία Κολωνακίου 20

Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαρτίου - 5 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ.: 11.00 - 15.00 και 17.00 - 20.00, Τετ.: 11.00-15.00, Σαββ.: 11.00 - 14.00

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ένα ιστορικό βήμα

Η πρόθεση του γειτονικού μας λαού, να τελειώσει η εθνικιστική αντιπαράθεση ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ, είχε εκφραστεί από το δημοψήφισμα. Ο επιδέξιος χειρισμός της αποχής και των προβλημάτων...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο