Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.6°C22.3°C
3 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
15 °C
14.1°C16.6°C
2 BF 88%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.5°C
2 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σκόνη
30 °C
24.4°C29.8°C
6 BF 21%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
14.9°C15.7°C
2 BF 94%
Περί βιβλιοθηκών... και σχολείων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Περί βιβλιοθηκών... και σχολείων

Δημοσιεύτηκε πρόσφατα υπουργική απόφαση του υπουργού Παιδείας σχετικά με την "Ίδρυση Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων". Η υπουργική αυτή απόφαση έρχεται να ενεργοποιήσει τον νόμο 1566/1985 για την ίδρυση σχολικών βιβλιοθηκών, μετά από 32 ολόκληρα χρόνια.

Αντιγράφουμε από το Δελτίο Τύπου του υπουργείου:

"Η λειτουργία του Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση εδράζεται στη φιλοσοφία της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (άρθρο 17) και υλοποιεί τις δεσμεύσεις που απορρέουν από αυτήν. Θεμελιώδης δε σκοπός είναι:

α) η υποστήριξη της μάθησης, ως ανώτατου αγαθού όλων των ανθρώπων και κυρίως των μαθητών/τριών,

β) η ανάδειξη της σχολικής βιβλιοθήκης σε βασικό πυλώνα της διά βίου μάθησης και της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία,

γ) η ενίσχυση του σχολικού, κοινωνικού, κριτικού και πληροφοριακού γραμματισμού,

δ) η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και

ε) ο επαναπροσδιορισμός των στόχων και των μέσων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ώστε να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να ανταποκρίνονται στις νέες προκλήσεις που αναδύονται από τις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες.

Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου Συστήματος Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών εκκινεί από τις ήδη υπάρχουσες και λειτουργούσες σχολικές βιβλιοθήκες, οι οποίες φιλοξενούνται σε αυτόνομο χώρο μέσα στις σχολικές μονάδες και διαθέτουν εμπλουτισμένη συλλογή τεκμηρίων που συγκέντρωσαν με δική τους πρωτοβουλία και μεράκι οι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων σχολείων, στο πέρασμα των προηγούμενων δεκαετιών".

Δυστυχώς, για άλλη μία φορά στην ελληνική εκπαίδευση, οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες έχουν ευκαιριακό χαρακτήρα και προχειρότητα στον σχεδιασμό τους. Δυστυχώς, δεν αρκούν οι καλές προθέσεις, όπως καταγράφονται στο Δελτίο Τύπου και στα πρώτα άρθρα της απόφασης. Υπεύθυνος σχολικής βιβλιοθήκης, μας λέει η απόφαση, ορίζεται εκπαιδευτικός οποιασδήποτε ειδικότητας, ο οποίος "δύναται να επιμορφώνεται σταδιακά, από δημόσιο φορέα, ως προς τις ειδικές γνώσεις που απαιτεί η συγκεκριμένη θέση". Η δε βιβλιοθήκη θα παραμένει ανοιχτή για τρεις (ολόκληρες;) ώρες την εβδομάδα.

Ένας γυμναστής λοιπόν, ο οποίος δύναται να επιμορφωθεί σταδιακά σε αυτό που διδάσκουν τρεις τριτοβάθμιες σχολές Βιβλιοθηκονομίας στη χώρα, λειτουργώντας τη βιβλιοθήκη για τρεις ώρες, θα επιτύχει αυτά που ευαγγελίζεται το υπουργείο μέσω του Δελτίου Τύπου του. Δεν αντέχει περαιτέρω σχολιασμό η πρόταση...

Ο σοβαρός και καίριος ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης στην ανάπτυξη της παιδείας και της εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας αναγνωρίζεται μεν, παραγνωρίζονται όμως τα μέσα που πρέπει η Πολιτεία να μετέλθει για την υλοποίηση σοβαρής πολιτικής. Η αποτυχία των 757 σχολικών βιβλιοθηκών που δημιουργήθηκαν με ευρωπαϊκά προγράμματα και τις οποίες λειτούργησαν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να διδάξει την Πολιτεία ότι έτσι δεν στήνει κανείς σοβαρά δίκτυα μάθησης και πληροφόρησης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL