Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι σκιές του πραγματικού

Της Λήδας Καζαντζάκη

Η πραγματικότητα είναι το είδωλό της. Κι εμείς, αλυσοδεμένοι μέσα στον τοίχο ενός σπηλαίου που φωτίζει μια φωτιά, ανίκανοι να στρέψουμε το βλέμμα μας προς τα καθαυτά πρόσωπα και αντικείμενα, τη βιώνουμε ως αληθινή. Η αλληγορία που αναδύεται στην «Πολιτεία» του Πλάτωνα, και περιγράφει τον κόσμο των «ιδεών» ως αντίθετο στον κόσμο των αισθήσεων, μοιάζει να διακατέχει, ως εικόνα αλλά και ως αντεστραμμένη άποψη, που τη μεταφέρει στην τέχνη το έργο του Μάρκου Μπλάτσιου, που παρουσιάζει με τον μετέωρο τίτλο «While» («εν όσω») στην Γκαλερί Genesis, στο Κολωνάκι.

Ο Μπλάτσιος δομεί τον χώρο του συνδέοντας τη λεπτομερώς επιδέξια αποτύπωση της διάταξής του και των επιμέρους στοιχείων του -παράθυρα, κουρτίνες, τραπέζια- με την προσπάθεια ενός ρομαντικού και συνάμα νεοεξπρεσιονιστικού πλασίματος των τοπίων, που αναδύονται μέσα ή πίσω από αυτά, γκρίζα ή μαύρα, με ελάχιστα χρώματα να σπάνε τη μονοτονικότά τους, ως ένα περιβάλλον ονειρικό. Τον βυθίζει σε ένα ημίφως, εκλυόμενο από ένα υπερρεαλιστικό φεγγάρι ή μια αδιευκρίνιστη λάμπα, που ενισχύει τον εξωπραγματικό του χαρακτήρα και φανερώνει επιρροές από πρωτοπόρους της «Αμερικανικής Σκηνής» της δεκαετίας του 1920, την Τζόρτζια Ο' Κιφ ή και κυρίως τον Έντβαρτ Χόπερ. Εκεί τοποθετεί τις φτιαγμένες με τον ίδιο τρόπο μορφές του ως εικόνες φωτορεαλιστικές, που σβήνουν μέσα στο σκοτάδι σε μια στάση ακινητοποιημένης και διαρκούς αναμονής, όπως δηλώνει και ο αγγλικός -θα αναρωτηθώ ξανά γιατί- τίτλος της έκθεσης.

Τις αποτυπώνει μεμονωμένες μέσα σε εσωτερικά σπιτιών και αχνά περιγεγραμμένων κάστρων, μπροστά στο καβαλέτο τους ή στο ανοιχτό παράθυρο, εξουθενωμένες με το κεφάλι και τα μπράτσα ακουμπισμένα πάνω στο γραφείο τους, σε βάρκες που πλέουν στα νερά αστικών καναλιών αλλά και ως συνδαιτυμόνες σε τραπέζι στην ύπαιθρο που ενίοτε καθρεφτίζονται στο πρωτότυπό τους, λειτουργούν ως φαινομενικά χρονική συνέχειά του ή ανεξάρτητα από αυτό. Βαμμένες με τόνους του γκρι, που δείχνουν την έκφρασή τους, δίπλα σε ζαρκάδια μέσα σε ημίλευκους κύκλους ή καλπάζοντα άλογα, που ξεπροβάλλουν από το πουθενά, μοιάζουν να αναζητούν με τον τρόπο του πρώιμου Γκέρχαρντ Ρίχτερ την πραγματικότητα της ζωγραφικής μέσα από την πραγματικότητα που βιώνουμε ως αληθινή. Προβάλλονται εγκλωβισμένες μέσα στα σύγχρονα «σπήλαια», τα οχυρωμένα διαμερίσματα ή τους τόπους που θεωρούμε πως συγκροτούν την αποκαλούμενη «ιδιωτικότητά» μας, που αποτρέπουν την επικοινωνία και την αναγνώριση του αληθινού κόσμου που θα πετυχαίναμε αν καταφέρναμε να στρέψουμε το βλέμμα μας προς τον Άλλον, που είναι και ο ίδιος μας ο Εαυτός.

Info: Μάρκος Μπλάτσιος, «While», Gallery Genesis, Χάρητος 35, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 25 Ιανουαρίου-10 Φεβρουαρίου

Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ. π.μ. 11.30 π.μ.-9 μ.μ., Τετ./Σαββ. 11.30 π.μ.-4 μ.μ.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

"Τα λεφτά στους πλούσιους"

Είναι βασικό κόλπο του νεοφιλελευθερισμού να κρύβει τις πραγματικές του στοχεύσεις πίσω από θετικά διατυπωμένες φράσεις. Ιστορικά το ξήλωμα των εργασιακών σχέσεων ονομάστηκε από τα ορφανά της Θάτσερ...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο