Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.2°C25.8°C
2 BF 33%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.4°C26.8°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.0°C24.8°C
2 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.0°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.0°C24.9°C
2 BF 33%
Κεν Λόουτς: "Η ταπείνωση και η ανασφάλεια είναι μαχαιριές στην καρδιά της εργατικής τάξης"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κεν Λόουτς: "Η ταπείνωση και η ανασφάλεια είναι μαχαιριές στην καρδιά της εργατικής τάξης"

Αναμένεται στην Αθήνα για το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ο σπουδαίος σκηνοθέτης και ακτιβιστής της Αριστεράς Κεν Λόουτς, που ήταν ο θριαμβευτής στο Φεστιβάλ των Καννών το 2016 με την ταινία του "Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ".

Το φιλμ αφηγείται την ιστορία ενός μεσήλικου ξυλουργού του Νιούκαστλ, που αγωνίζεται για κοινωνική πρόνοια μετά από ένα οξύ καρδιακό επεισόδιο... Οι γιατροί είναι κατηγορηματικοί, δεν του επιτρέπουν να δουλέψει, ωστόσο δεν μπορεί να πάρει το κοινωνικό επίδομα γιατί πρέπει πρώτα να περάσει από επιτροπή που θα κρίνει αν του επιτρέπεται η χορήγηση του επιδόματος. Για να περάσει όμως από την επιτροπή, θα πρέπει να αποδείξει ότι προσπαθεί να βρει δουλειά -κάτι που οι ίδιοι οι γιατροί τού έχουν απαγορεύσει να κάνει!

Ο Κεν Λόουτς έχει δηλώσει στις συνεντεύξεις του κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ των Καννών, αλλά και στη συνέχεια: "Κάναμε για αρκετό καιρό έρευνα για την ταινία μαζί με τον μόνιμο συνεργάτη μου στο σενάριο, τον Πολ Λάβερτι... Κάποια στιγμή συναντήσαμε έναν νεαρό 19 χρόνων, ο οποίος δεν έπαιρνε κοινωνικά επιδόματα πλην του βασικού επιδόματος στέγασης. Έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού, για τις οποίες έπαιρνε μαύρα χρήματα, στο χέρι. Ήταν πολύ καλός χαρακτήρας, κάποια στιγμή μας πήγε στο δωμάτιό του, στο σπίτι που μοιραζόταν με άλλους. Το δωμάτιο ήταν σαν να είχε βγει από βιβλίο του Ντίκενς. Ένα στρώμα στο πάτωμα, ένα ψυγείο και τίποτε άλλο.

Ο Πολ ρώτησε αν θα ήταν αγένεια να δούμε τι έχει στο ψυγείο, και εκείνος δεν είχε καμιά αντίρρηση. Ανοίξαμε το ψυγείο δεν υπήρχε τίποτα, ούτε γάλα, ούτε ένα μπισκότο, ούτε τίποτα. Τον ρωτήσαμε πότε ήταν η τελευταία φορά που είχε φάει κάτι και μας είπε ότι την προηγούμενη εβδομάδα δεν είχε φάει για τέσσερις μέρες.

Ήταν απελπισμένος. Είχε έναν φίλο που τον ειδοποίησαν να πάει να δουλέψει στις πέντε το πρωί, στην άλλη άκρη της πόλης. Δεν είχε μεταφορικό μέσο, αλλά κατάφερε να φτάσει εκεί, όπου κάποιος του είπε πολύ απλά ότι δεν υπάρχει δουλειά για εκείνη τη μέρα και φυσικά δεν πληρώθηκε.

Αυτή η συνεχής ταπείνωση και η ανασφάλεια είναι κάτι που αναφέρουμε στην ταινία. Έχει να κάνει με την ιδέα ότι κάποιοι φτωχοί είναι ανάξιοι και κάποιοι άλλοι άξιοι σε αυτή την κοινωνία. Η εργατική τάξη πρέπει να δουλέψει υπό τον φόβο της φτώχειας, αυτός είναι ο στόχος τους.

Οι πλούσιοι πρέπει να επιβραβεύονται, το πολιτικό σύστημα χρησιμοποιεί συνειδητά τη φτώχεια και την πείνα για να οδηγήσει τους ανθρώπους να αποδεχθούν τους πολύ χαμηλούς μισθούς και την ανασφάλεια στο εργασιακό περιβάλλον. Οι φτωχοί πρέπει να ενοχοποιηθούν για τη φτώχεια τους.

Σε ένα συσσίτιο του Νιούκαστλ, όπου τραβήξαμε υλικό για την ταινία, τον περασμένο χρόνο σιτίζονταν σε μόνιμη βάση 2.000 άνθρωποι. Ω, τα συσσίτια είναι απαίσια. Βλέπεις απεγνωσμένους ανθρώπους... Αυτό είναι μια μαχαιριά στην καρδιά της εργατικής τάξης. Πρόκειται για ολόκληρο πληθυσμό, και μιλάμε απλώς για ένα από τα συσσίτια στο Νιούκαστλ. Νομίζω, λοιπόν, ότι πρόκειται για βαθιά τομή στο βίωμα της εργατικής τάξης...

Στην πόλη όπου γεννήθηκα, στο Νούνατον, πήγαμε με τον Πολ και συναντήσαμε κάποιους ανθρώπους... Έχω μια μικρή σχέση με ένα φιλανθρωπικό κίνημα εκεί και γνωρίσαμε πολλούς που δεν ήταν σε θέση να βρουν δουλειά, για διαφορετικούς λόγους. Κάποιοι δούλευαν για ευκαιριακά μεροκάματα και δεν είχαν πού να μείνουν...

Εγώ εντάχθηκα από νωρίς στην αντισταλινική Αριστερά και αυτό ήταν καθοριστικό για τον τρόπο που βλέπω τον κόσμο. Πίσω, στα μέσα της δεκαετίας του 1960, στις οργανώσεις μας διαβάζαμε ένα κείμενο και στη συνέχεια το συζητάγαμε τις Παρασκευές, κάναμε ερωτήσεις μεταξύ μας, μέχρι να το κατανοήσουμε. Οργανωτικά θεωρώ ότι υπήρχαν προβλήματα σε όλες αυτές τις αριστερές συσπειρώσεις και η πολιτική στην πράξη είχε επίσης πολλά προβλήματα. Ωστόσο υπήρχε μια διανοητική εγρήγορση, σύμφωνα με την οποία ερευνούσαμε την Ιστορία και τις δυνάμεις στο εσωτερικό της κοινωνίας που μπορούσαν να φέρουν αλλαγή. Αυτό ήταν κάτι πολύ σημαντικό και επέδρασε στα θέματα που επιλέγουμε στις ταινίες μας.

Σήμερα πια είναι σαφές ότι οι σοσιαλδημοκράτες μάς άφησαν τεράστια ανεργία, φτώχεια, συσσίτια, ανισότητες και καταστροφή του περιβάλλοντος. Απέτυχαν. Προφανώς δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε τους βάρβαρους που υφάρπαξαν τη Ρωσική Επανάσταση και δολοφόνησαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους.

Όμως, μπορούμε να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους που αντιστάθηκαν και διατήρησαν τη βασική ανάλυση ότι ο καπιταλισμός παράγει τάξεις με αντικρουόμενα συμφέροντα και ότι, εάν ο στόχος μας είναι να ζήσουμε μια αξιοπρεπή ζωή, αυτό θα συμβεί όταν ο καθένας θα έχει δικαίωμα να συνεισφέρει στην κοινωνία, ο καθένας θα μπορεί να επωφεληθεί από την τεχνολογία, να έχει τροφή, στέγη.

Είμαστε σε πλήρη αντίθεση με τους σοσιαλδημοκράτες, που λένε ότι ο μόνος τρόπος να προοδεύσουμε είναι να συγκεντρώσουμε τα ψίχουλα από το καπιταλιστικό τραπέζι...".

info: Στην τελετή λήξης του Πανοράματος, την Τετάρτη, μετά την απονομή των βραβείων θα προβληθεί η ταινία «Όταν ο Μαρξ συνάντησε τον Ένγκελς» του Ραούλ Πεκ, μια βιογραφική προσέγγιση του νεαρού Μαρξ, την εποχή της γνωριμίας του με τον Ένγκελς. Αναλυτικές πληροφορίες για τις προβολές θα βρείτε στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης www.panoramafest.org

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL