Η Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής και το κτήριο του Παλαιού Χημείου

Η Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής και το κτήριο του Παλαιού Χημείου

Εάν η καρδιά ενός πανεπιστημίου είναι η βιβλιοθήκη του, τότε η καρδιά της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών χτυπά στο κτήριο του Παλαιού Χημείου, στο κέντρο της Αθήνας και κοντά στη Νομική Σχολή, στην οδό Σόλωνος 104.

Η Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής στο κτήριο του Παλαιού Χημείου άνοιξε για το κοινό στις 12 Οκτωβρίου του 2016, ημέρα συμβολική, καθώς τότε έγινε η Απελευθέρωση της Αθήνας από τους Γερμανούς κατακτητές (12 Οκτωβρίου 1944). Ο πειραματικός ραδιοσταθμός του εργαστηρίου της Φυσικής, που βρισκόταν στο ισόγειο του Παλαιού Χημείου μετέδωσε πρώτος την είδηση της απελευθέρωσης. Εγκαινιάστηκε επισήμως από τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Αθανάσιο Μελέτιο Δημόπουλο και την κοσμήτορα της Νομικής Σχολής, καθηγήτρια Διονυσία Καλλινίκου την προηγούμενη Τρίτη 4 Απριλίου.

Η βιβλιοθήκη αυτή αποτελεί «κόσμημα» της νομικής επιστήμης, γιατί συγκεντρώνει πολλές χιλιάδες τόμους βιβλίων και περιοδικών που καλύπτουν την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία σε όλους τους κλάδους του Δικαίου, καθώς και σπάνιες και πολύτιμες συλλογές. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες νομικές βιβλιοθήκες της Ευρώπης. μετεξέλιξη των νομικών φροντιστηρίων - σπουδαστηρίων που χρονολογούνται από την ίδρυση του ΕΚΠΑ. Πέρα από το έντυπο υλικό και τις χάρτινες σελίδες, η συλλογή της βιβλιοθήκης αυτής περιλαμβάνει ηλεκτρονικά βιβλία και περιοδικά και ελληνικές και διεθνείς νομικές βάσεις δεδομένων. Διαθέτει επίσης μια ανοιχτή ψηφιακή συλλογή από διπλωματικές εργασίες και διδακτορικές διατριβές των φοιτητών της Νομικής, ενώ πολύ σύντομα θα δοθεί στους ερευνητές και η ψηφιακή συλλογή από μελέτες και μονογραφίες των μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού της Σχολής και άλλων έργων που ψηφιοποιήθηκαν με σεβασμό τόσο στο δικαίωμα πρόσβασης στην πληροφορία όσο και στα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.

Η λειτουργία της βιβλιοθήκης έχει ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνο λόγω του πλούτου του υλικού και των υπηρεσιών που διαθέτει, αλλά γιατί είναι προσβάσιμη και χρήσιμη σε όλο τον νομικό κόσμο. Είναι μια ανοιχτή βιβλιοθήκη που με το συμβατικό και ψηφιακό υλικό της δίνει τη δυνατότητα εύκολης πρόσβασης -επιτόπου ή και από απόσταση- σε κάθε ερευνητή και επιστήμονα που θέλει να είναι επίκαιρος, και οικουμενικός. Με τη στήριξη των μελών ΔΕΠ της σχολής και τη γνώση, τη δουλειά και το μεράκι των βιβλιοθηκονόμων αναβαθμίζονται συνεχώς οι υπηρεσίες νομικής πληροφόρησης και τεκμηρίωσης, ενώ αξιοποιούνται εθνικές και διεθνείς συνεργασίες και εφαρμόζονται σύγχρονα εργαλεία οργάνωσης και διάχυσης της πληροφορίας. Παράλληλα, στηρίζει και προωθεί ακαδημαϊκές δραστηριότητες τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, διασφαλίζοντας το κατάλληλο περιβάλλον επιστημονικής έρευνας και μελέτης. Επίσης σε αυτή λαμβάνουν χώρα δραστηριότητες που υποστηρίζουν και προάγουν το εκπαιδευτικό κοινωνικό και πολιτιστικό έργο του ΕΚΠΑ.

Η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών της βιβλιοθήκης αποδίδει ήδη καρπούς, καθώς οι χρήστες της υπερδιπλασιάστηκαν και απέκτησε νέους υποστηρικτές. Έλληνες νομικοί εκδότες αλλά και μεμονωμένοι ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό εμπλουτίζουν τις συλλογές της και δημιουργούν μια νέα δυναμική ανάπτυξης για το παρόν και το μέλλον.

Η βιβλιοθήκη αυτή έγινε πραγματικότητα χάρη και στη δωρεά του ποσού των 400.000 ευρώ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που διατέθηκε για την αγορά του εξοπλισμού της. Το κτήριο του Παλαιού Χημείου, ανακαινίστηκε πλήρως τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς του χώρους με την επίβλεψη της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΕΚΠΑ και τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού. Τη διαμόρφωση των κήπων ανέλαβε ο Βοτανικός Κήπος Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους.

Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να αναφερθούν ορισμένα στοιχεία για το ιστορικό κτήριο του Παλαιού Χημείου, το οποίο σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Ernst Ziller, θεμελιώθηκε το 1887 και εγκαινιάστηκε τον Ιανουάριο του 1890. Για πάνω από έναν αιώνα στέγαζε τα μαθήματα και τα εργαστήρια Φυσικής και Χημείας της Φυσικομαθηματικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Στους χώρους του φιλοξενήθηκαν το Εθνικό Χημείο, το Γενικό Χημείο του Κράτους, το Βοτανικό Μουσείο, κ.ά. Το Παλαιό Χημείο αποτελεί μνημείο της ιστορίας της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης των φυσικών επιστημών στη χώρα μας. Στα τρία αμφιθέατρά του δίδαξαν μεγάλες προσωπικότητες των φυσικών επιστημών, ενώ στα έδρανά τους μαθήτευσαν σπουδαίοι επιστήμονες, οι οποίοι έχουν επανδρώσει μεγάλα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα του εσωτερικού και του εξωτερικού.

Το κτήριο συνδέεται επίσης με τους εθνικούς και δημοκρατικούς αγώνες φοιτητών και διδασκόντων την εποχή της Κατοχής και της Δικτατορίας και τους αγώνες για την ανεξαρτητοποίηση της Κύπρου. Στις αρχές Νοεμβρίου του 1973 το φοιτητικό κίνημα δραστηριοποιήθηκε και στους χώρους του Παλαιού Χημείου και δημιουργήθηκε μία από τις σπίθες του φοιτητικού κινήματος που οδήγησαν στην κατάληψη της Νομικής και την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Επίσης, κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης έγιναν μεγάλες καταλήψεις που συνδέθηκαν με σημαντικά αιτήματα του φοιτητικού κινήματος.

Το μοναδικό αυτό μνημείο έχει κηρυχθεί διατηρητέο από το υπουργείο Πολιτισμού μαζί με τον εξοπλισμό του (όργανα που χρονολογούνται από το 1837). Σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση, στο κτήριο εκτός της βιβλιοθήκης θα στεγαστεί το Μουσείο Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας και το Κέντρο Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ ορισμένοι μουσειακοί χώροι χαρακτηρίστηκαν ως διατηρητέοι in situ.

Μετά τη δημιουργία της βιβλιοθήκης, επόμενος στόχος της διοίκησης του ιδρύματος, τον οποίο θα υποστηρίξουμε με θέρμη, είναι η εγκατάσταση του Μουσείου Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας, η οποία έχει ήδη δρομολογηθεί. Με την ολοκλήρωσή της το κτήριο θα αποτελέσει έναν νέο χώρο πολιτισμού και συνομιλίας των θετικών και νομικών επιστημών. Έναν τόπο διαφύλαξης και ανάδειξης του πολιτιστικού πλούτου και της μνήμης της ιστορίας του πανεπιστημίου, ένα έργο που θα δώσει πνοή στη Νομική Σχολή, στη γειτονιά, στην πόλη της Αθήνας!

Περισσότερες πληροφορίες για τη βιβλιοθήκη στο http://law.lib.uoa.gr/