Live τώρα    
12°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
9.6°C12.6°C
3 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
10.5°C13.2°C
3 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
12 °C
11.6°C12.6°C
2 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.3°C14.9°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
10.9°C11.3°C
4 BF 82%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Για την (καλλιτεχνική) αλήθεια
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Για την (καλλιτεχνική) αλήθεια

«Η υποκειμενική οπτική εμπειρία» είναι ο γνώμονας. Μέσα από την οποία δημιουργείται, σύμφωνα με την άποψη του σουρεαλιστή γλύπτη Αλμπέρτο Τζιακομέτι, «η πλαστική απεικόνιση όχι ως σωματική απομίμηση, αλλά ως φαντασιακή εικόνα σ’ έναν ταυτόχρονα πραγματικό και φαντασιακό χώρο». Μέσα από την οποία βιώνουμε τον τόπο όπου ζούμε ως μια συνεχή πράξη και πρακτική αυτογνωσίας.

Περπατώντας την Αθήνα που αλλάζει και αλλοιώνεται καθημερινά, ιδιαίτερα αυτά τα τελευταία χρόνια της επιδεινούμενης κρίσης αξιών και θεσμών, ανακάλυψα, έπειτα και από την υπόδειξη ενός φίλου εικαστικού, στο ύψος του Θησείου, ένα κτήριο, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Βασίλη Τσαγκρή το 1920, που εμπεριέχει και πραγματώνει τα λόγια του Τζιακομέτι. Στεγάζει το Μουσείο της Αθηναίας γλύπτριας Άλεξ Μυλωνά, που ιδρύθηκε το 2004 και δωρήθηκε το 2007 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης. Η έκθεση που προβάλλεται εκεί, υπό τον τίτλο «Ένας κόσμος διαφορετικός», σε επιμέλεια του καλλιτεχνικού διευθυντή του Ντένη Ζαχαρόπουλου, περιλαμβάνει κυρίως γλυπτά αλλά και ζωγραφικά έργα, σχέδια και τυπώματα από τη μόνιμη συλλογή και φανερώνει τις εναγώνιες αναζητήσεις της δημιουργού τους σε σχέση με την εσωτερίκευση της έκφρασης.

Η γεννημένη το 1920 στην Αθήνα Αλεξάνδρα Μπογδάνου - Μυλωνά, που έφυγε από τη ζωή το 2016, σπούδασε στο εργαστήριο της ΑΣΚΤ της Αθήνας με δάσκαλο τον Μιχάλη Τόμπρο και γνώρισε τους πρωτοπόρους του μοντέρνου με τη μετεγκατάστασή της στο Παρίσι τη δεκαετία του '60. Χειρίζεται με δεξιότητα διαφορετικά υλικά όπως το μάρμαρο, τον σίδηρο, τον χαλκό, τον μπρούντζο, την πέτρα αλλά και το τσιμέντο ή το αλουμίνιο. Ενσωματώνει διαφορετικά στοιχεία των εικόνων που τη σφράγισαν από τη μινωική, κυκλαδική και μυκηναϊκή τέχνη μέχρι τα αφαιρετικά σύγχρονα έργα.

«Ο φόρος τιμής στον Μπρανκούζι / Το φιλί», από το 1967, μας οδηγεί από το στιβαρό έργο του σκαπανέα της αφαιρετικής γλυπτικής σε ένα τρυφερό προϊστορικό ανάθημα. Η Μυλωνά πετυχαίνει με την απάλειψη ακόμα και των ελάχιστων παραστατικών σημαινόντων, που υπάρχουν στο «Φιλί» του Μπρανκούζι, υποδηλώνοντας τη συνεύρεση με δύο τεμνόμενες οριζόντιες και κάθετες γραμμές, να δείξει τη ζητούμενη και από τον Μπρανκούζι ελαφρότητα της ύλης. Τα πλάσματα του μύθου, όπως η Αφροδίτη και ο Μινώταυρος, αναδύονται με την εκρηκτική οριζόντια ή κάθετη δομή τους απαλλαγμένα από την οποιανδήποτε σαρκική οντότητα και ενεργοποιούν με τις αιχμηρά περιγεγραμμένες και κερματισμένες φόρμες τους τη μνήμη. Η αυστηρή γεωμετρία των αγγέλων της μας εισάγει στο βυζαντινό κλίμα και η μεταλλαγμένη σε αρχαϊκό πτηνόμορφο ειδώλιο Μήδεια, που προβάλλεται ψηλότερα από τα παιδιά της με τα σχηματοποιημένα χέρια να κρέμονται πάνω από τα κεφαλάκια τους, μιλά για την κοινωνική ιεράρχηση και καταπίεση. Πρόκειται για μια έκθεση που μας προτρέπει με την τρομερή λιτότητα της εικαστικής της γλώσσας στην περισυλλογή και την αναζήτηση του χαμένου μέτρου μέσα από την {καλλιτεχνική) αλήθεια.

Info: «Ένας κόσμος διαφορετικός», Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Πλατεία Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, σταθμός ΗΣΑΠ Θησείο

Διάρκεια έκθεσης: Μέχρι τις 2 Οκτωβρίου

Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη 13.00-21.00, Παρ./Σαβ. 11.00-19.00

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL