Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
post rock
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

post rock

ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ Ν. ΦΡΑΓΚΟΥ

Σε συνέχεια και πάλι, του άρθρου μας, στο περασμένο τεύχος, για τη Θεωρία της Πρόσληψης του Χανς Ρόμπερτ Γιάους και βάσει των παραδειγμάτων που δώσαμε τότε για τη μουσική, θα φωτίσουμε την καλλιτεχνική καμπή του Bob Dylan τότε που αποφάσιζε να εξηλεκτρίσει τον ήχο του. Ήταν Μάρτιος του '65 όταν ο τραγουδοποιός κυκλοφορούσε το Bringing It All Back Home παίζοντας στην Α' πλευρά για πρώτη φορά με ροκ μπάντα. Λίγους μήνες αργότερα λανσάρει το αριστουργηματικό σίνγκλ Like a Rolling Stone με καθαρά ηλεκτρικό ήχο – ποιος δεν θυμάται το γκαράζ - γκόσπελ αρμόνιο του Al Kooper; Αμέσως μετά εμφανίζεται στον ιερό ναό της ακουστικής φολκ, στο Newport Folk Festival, και παίζει μερικά κομμάτια με ροκ γκρουπ. Η κίνηση αυτή είχε ως αποτέλεσμα πολλοί από κάτω να τον γιουχάρουν. Κατά τα λεγόμενα του Dylan, το μισό ακροατήριο έπαθε… ηλεκτροπληξία. Το ίδιο συνέβη αμέσως μετά, στο Forest Hills Stadium, στο Queens της Νέας Υόρκης, αλλά την πιο δραματική του μορφή έλαβε στην Αγγλία, σε διάφορες πόλεις. Ήταν στο Μάντσεστερ ενώ έπαιζε με τους Hawks –κατόπιν, The Band– που τον αποκάλεσαν Ιούδα! Διάφορες αιτιάσεις έχουν εκ των υστέρων αναπτυχθεί, μιας και ο Dylan όχι μόνο καθιέρωσε τον ροκ ήχο αλλά και τον επέβαλε σε όλο, σχεδόν, το κύκλωμα. Πλήθος ωστόσο μάρτυρες συναινούν ότι τον αποδοκίμαζαν γιατί, ακριβώς, έπαιζε ηλεκτρικά. Ανατρέχοντας στον Γιάους, κάλλιστα θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για τη δυσκολία του τελικού αποδέκτη - ακροατή να αποκωδικοποιήσει το μουσικό μήνυμα του Dylan, το οποίο, μέσα σε μια νύχτα, είχε αλλάξει δραστικά ως προς τη μορφή του. Το εν λόγω ιστορικά προσδιορισμένο ακροατήριο δεν είχε την εμπειρία και τη γνώση και κατ' επέκταση τη δυνατότητα πρόσβασης στην αισθητική και τους κώδικες του «νέου» Dylan. Ο Ορίζοντας των Προσδοκιών τους αναφερόταν αποκλειστικά στην ακουστική φολκ και, όπως λέει σήμερα ένας, τότε, αγανακτισμένος ακροατής, «οι άνθρωποι θυμούνται ότι άκουσαν αυτό που νόμιζαν ότι έπρεπε να είχαν ακούσει». Ο ηλεκτρικός - ροκ Dylan διέψευδε τον Ορίζοντα των (ηχητικών) Προσδοκιών του κοινού και ταυτόχρονα τον υπονόμευε ή και τον προκαλούσε. Τούτη η «αισθητική απόκλιση» επέφερε ωστόσο αλλαγές στον Ορίζοντα Προσδοκιών του ακροατηρίου -στις προσλαμβάνουσες του-, με αποτέλεσμα την αποδοχή, σε σύντομο χρονικό διάστημα, των ηλεκτρικών καινοτομιών του Dylan, η οποία επεκτάθηκε και στην υπόλοιπη φολκ σκηνή. Να σημειώσουμε πως ο τροβαδούρος εμφανίστηκε ξανά στο Φολκ Φεστιβάλ του Newport ύστερα από... 37 χρόνια φορώντας περούκα και ψεύτικη γενειάδα!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL