Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.4°C18.7°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.9°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C18.0°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C14.6°C
2 BF 76%
Έρωτας και τέχνη μέσα στην αιώνια νύχτα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έρωτας και τέχνη μέσα στην αιώνια νύχτα

"Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί" του Τζιμ Τζάρμους

"Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί" (Only Lovers Left Alive)

Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους

Ερμηνεία: Τομ Χίντλεστον, Τίλντα Σουίντον, Μία Γουασικόφσκα, Τζον Χερτ, Άντον Γιέλτσιν, Τζέφρι Ράιτ

Από το χρεωκοπημένο Ντιτρόιτ, πόλη-φάντασμα, στην Ταγγέρη, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: Ο Ανταμ (Αδάμ) και η Ιβ (Εύα), δύο ερωτευμένα μεταξύ τους βαμπίρ (Τομ Χίντλεστον, Τίλντα Σουίντον), πορεύονται μαζί εδώ και αιώνες, ζουν σε διαφορετικές πόλεις αλλά επανασυνδέονται όταν ο ένας έχει την ανάγκη του άλλου. Το «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί» περιγράφεται ως μια ερωτική ιστορία με βρικόλακες. Ο Τζάρμους καταφέρνει να μας δώσει στην οθόνη δύο αινιγματικούς αλλά ταυτόχρονα και "διάφανους" χαρακτήρες: Είναι κουρασμένοι μέσα σε μια παράδοξη νεότητα που κρατάει αιώνες, έχουν συναναστραφεί με κορυφαίους ποιητές και επιστήμονες στο πέρασμα του χρόνου, και τώρα αισθάνονται ένα "τέλος", πρώτα για την κουρασμένη πια ύπαρξή τους κι έπειτα για την παρηκμασμένη ανθρωπότητα...

Η Ιβ θα ταξιδέψει από την Ταγγέρη για το Ντιτρόιτ, με νυχτερινή πτήση φυσικά: Ο αγαπημένος της που ζει στο μισοσκόταδο της αμερικανικής μεγαλούπολης, την έχει ανάγκη... Εκείνη κουβαλά βιβλία στις αποσκευές της, σπάνιες εκδόσεις λογοτεχνίας, ο Άνταμ στο Ντιτρόιτ είναι αφιερωμένος στη μουσική, διαθέτει μια μοναδική συλλογή από σπάνιες κιθάρες.

Περισσότερο συμφιλιωμένη με το πέρασμα του χρόνου η Ιβ, λέει κάποια στιγμή στον Άνταμ: «Όλους αυτούς τους αιώνες, ακόμα δυσκολεύεσαι να καταλάβεις τι έχει σημασία: η κάθε νύχτα, η φύση, η καλοσύνη... ο χορός!». Έχοντας "αποσυρθεί" μέσα στην τέχνη και στη νοσταλγία των παρελθόντων αιώνων, προσπαθούν να περνούν απαρατήρητοι, να μην ενοχλούν κανέναν, προμηθεύονται το αίμα που χρειάζονται από ένα νοσοκομείο, πληρώνοντας γι' αυτό. Άλλωστε αντιλαμβάνονται πως το είδος τους τείνει προς εξαφάνιση, καθώς «είναι τόσο δύσκολο πια να βρεις αίμα που δεν είναι μολυσμένο»!

Ο Τζάρμους συνθέτει με μοναδική σκηνοθετική μαεστρία μια ελεγεία για τον έρωτα, για την παρακμή του ανθρώπινου είδους, αλλά και για την ανθεκτικότητα της τέχνης: Επιστρέφοντας στην Ταγγέρη, το ζευγάρι θα συμπαρασταθεί στον εξαντλημένο πια από το βάρος του χρόνου Κρίστοφερ Μάρλοου (Τζον Χερτ), σύντροφό τους ανά τους αιώνες, τον αφανή συγγραφέα των σεξπιρικών έργων...

"Το σενάριο μου είναι μερικώς εμπνευσμένο από το τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε ο Μαρκ Τουέιν, με τίτλο 'The Diaries of Adam and Eve', αν και δεν έχει καμία άμεση αναφορά σε αυτό εκτός από τα ονόματα των χαρακτήρων", λέει ο Τζιμ Τζάρμους. "Αυτοί οι δύο εραστές είναι αρχετυπικά περιθωριακοί, κλασικοί μποέμ χαρακτήρες, εξαιρετικά ευφυείς και εκλεπτυσμένοι. Παραμένουν όμως απόλυτα εξαρτημένοι από τα ζωικά τους ένστικτα. Έχουν ταξιδέψει στον κόσμο και έχουν μοναδικές εμπειρίες, κυκλοφορώντας στις πιο σκοτεινές γωνιές της κοινωνίας. Και όπως συμβαίνει με την ερωτική τους ιστορία, έτσι και η άποψη που έχουν για την ανθρώπινη ιστορία πηγαίνει πίσω αιώνες ολόκληρους, γιατί συμβαίνει να είναι βαμπίρ. Αλλά αυτή δεν είναι μια συνηθισμένη ιστορία με βαμπίρ. Διαδραματίζεται σε δύο ξεχωριστές πόλεις, την Ταγγέρη και το Ντιτρόιτ, σχεδόν αποκλειστικά τη νύχτα. Χρειάζονται ανθρώπινο αίμα για να επιβιώσουν, αλλά ζουν πια στον 21ο αιώνα και το να δαγκώσεις τον λαιμό ενός άγνωστου είναι ριψοκίνδυνο και οπισθοδρομικό. Για να επιζήσουν πρέπει να είναι σίγουροι ότι το αίμα που τους συντηρεί είναι αγνό. Και σαν σκιές έχουν μάθει να μην τραβάνε την προσοχή των αρχών. Στην ταινία τα βαμπίρ είναι μια δυνατή μεταφορά. Ένα όχημα για να μεταδώσω τις βαθύτερες προθέσεις της ιστορίας. Είναι μια ερωτική ιστορία, αλλά και η ιστορία δυο εξαιρετικών τύπων του περιθωρίου, που, δεδομένων των ασυνήθιστων συνθηκών, έχουν μια ιδιαίτερα διευρυμένη άποψη για την ανθρώπινη ιστορία. Τόσο για τα απίστευτα κατορθώματα της όσο και για τις βάρβαρες αποτυχίες της. Οι δύο ήρωες της ταινίας είναι εύθραυστοι και ευάλωτοι στις δυνάμεις της φύσης και στις κοντόφθαλμες τακτικές αυτών που έχουν εξουσία».

Για τον (κυρίαρχο) ρόλο της μουσικής στις ταινίες του, ο Τζιμ Τζάρμους έχει πει: «Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη που συνδέεται πιο στενά με τη μουσική, γιατί είναι κίνηση μέσα στον χρόνο ενώ διαθέτει και εσωτερικό ρυθμό. Νομίζω ότι προσπαθώ να μάθω για την κινηματογράφηση από τη μουσική, ενώ άλλες φορές σκέφτομαι τη μουσική με κινηματογραφικούς όρους. Είμαι ευτυχής για αυτό το 'μπέρδεμα'. Μου αρέσουν πολλά διαφορετικά είδη μουσικής. Η μουσική είναι το ισχυρότερο εκφραστικό μέσο των ανθρώπων. Σήμερα μου αρέσει το νέο ψυχεδελικό μουσικό κίνημα αλλά και η τρανς, το στόουνερ, το ντουμ, η underground χιπ χοπ, το βαρύ ροκ εν ρολ... Θυμάμαι πως όταν ήμουν νεότερος, είχαμε μπουχτίσει με το εμπορικό ροκ των στούντιο. Όταν εμφανίστηκαν οι Stooges, oι Sex Pistols και οι Ramones, η ιδέα ήταν πλέον να μη σε νοιάζει το ότι δεν είσαι επαγγελματίας μουσικός. Με κάποιο τρόπο πιστεύω ότι αυτό είναι το μέλλον και στο σινεμά».

"Αύγουστος" (August: Osage County)

Σκηνοθεσία: Τζον Γουέλς

Ερμηνεία: Μέριλ Στριπ, Τζούλια Ρόμπερτς, Σαμ Σέπαρντ, Τζούλιετ Λιούις, Τζούλιαν Νίκολς, Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, Μπένεκτιτ Κούμπερμπαχ, Κρις Κούπερ, Αμπιγκέιλ Μπρέσλιν, Ντέρμοτ Μαλρόνεϊ

Κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου έργου του Τρέισι Λετς, που βραβεύτηκε πρώτα ως μυθιστόρημα με Πούλιτζερ, και στη συνέχεια διασκευάστηκε για το θέατρο, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ.

Αύγουστος, στην Οκλαχόμα. Ο Μπέβερλι Γουέστον, ένας αλκοολικός ποιητής (Σαμ Σέπαρντ), εξαφανίζεται από το σπίτι του, αφήνοντας πίσω του τη γυναίκα του Βάιολετ (Μέριλ Στριπ), η οποία πάσχει από καρκίνο... Ο Μπέβερλι έχει αυτοκτονήσει, και σε λίγο στο σπίτι των Γουέστον καταφτάνουν η αδελφή της Βάιολετ και οι τρεις κόρες της με τις οικογένειές τους. Στο τραπέζι μετά την κηδεία η εκτός ελέγχου Βάιολετ πυροδοτεί την έκρηξη, επιτίθεται εναντίον όλων, η οικογένεια σπαράσσεται. Το σκηνικό, οι διάλογοι, θυμίζουν έντονα Έντουαρντ Άλμπι, Τενεσί Ουίλιαμς. Η μεγάλη ηθοποιός Μέριλ Στριπ ακροβατεί συνεχώς, σε έναν δύσκολο ρόλο, κυριαρχώντας σε ολόκληρη την ταινία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL