Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.2°C20.4°C
4 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
16 °C
13.6°C17.8°C
1 BF 82%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.0°C19.4°C
3 BF 69%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
25 °C
22.2°C24.8°C
6 BF 38%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.9°C17.4°C
2 BF 100%
Πολύ κοντά στην καρδιά μας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πολύ κοντά στην καρδιά μας

Η παιδική ευρηματικότητα και φαντασία

Ένας χρυσός μονόκερως που ονειρεύεται, αλλά και ένα ουράνιο ψάρι που πετάει, συναντούν τον «ιό που έχασε την κορώνα του» κι ένα χάρτινο κουκλόσπιτο που αφηγείται πώς είναι «η ζωή σε ένα μικρό σπίτι».

Πρόκειται για ορισμένες από τις ζωγραφιές και τις κατασκευές που δημιούργησαν από τις 9 Απριλίου και μετά 252 παιδιά, από δύο έως και δεκατεσσάρων ετών, που συμμετείχαν στην πρόσκληση του Μουσείου Γουλανδρή, εν μέσω πανδημίας και όσο το ίδρυμα παρέμενε κλειστό, να ζωγραφίσουν ή να κατασκευάσουν αντικείμενα εμπνευσμένα από το περιβάλλον τους. Με όποια υλικά διέθεταν και χωρίς περιορισμούς.

Έτσι έγινε η αρχή για τη δημιουργία έργων και κατασκευών των οποίων οι φωτογραφίες αναρτήθηκαν αρχικά στην ιστοσελίδα του Μουσείου, σε μια ενότητα που δημιουργήθηκε ειδικά γι' αυτό τον σκοπό, και στη συνέχεια τροφοδότησαν την έκθεση «Η παιδική φαντασία, αντίδοτο στην απομόνωση», η οποία ανοίγει για το κοινό αύριο, 1η Ιουλίου, και διαρκεί έως και τις 30 Σεπτεμβρίου.

Μια έκθεση όπου θριαμβεύουν η ευρηματικότητα, η φαντασία, η ευαισθησία, η σκληρότητα, αλλά και η τρυφερότητα των παιδιών, που δεν ζωγραφίζουν μόνο την καθημερινότητά τους μέσα στην καραντίνα. Όπως εξηγούσαν χθες, κατά τη διάρκεια της ξενάγησης στην έκθεση, οι επιμελητές της Κατερίνα Γεωργοπούλου και Γιάννης Κετιπίδης, «η έκπληξη ήρθε όταν αρχίσαμε να λαμβάνουμε και να παρατηρούμε τα έργα των παιδιών, που, εκτός από αντικείμενα του περιβάλλοντός τους, η φαντασία τους είχε αρχίσει να επεκτείνεται σε χώρους, σε πρόσωπα και πράγματα που συναντά κανείς εκτός του σπιτιού, όπως εικόνες της φύσης, αγαπημένα ζώα και πρόσωπα, ήρωες, μαγικοί τόποι, αλλά και αφηρημένες συνθέσεις που θα ζήλευαν πολλοί σύγχρονοι καλλιτέχνες».

Οι δύο επιμελητές αναρωτήθηκαν αν όλα αυτά τα έργα ήταν εντός ή εκτός θέματος και κατά πόσον η φαντασία των παιδιών μέσα από την εμπειρία της κοινωνικής αποστασιοποίησης τα οδηγούσε τελικά και εκτός σπιτιού.

«Είχαμε 252 παιδικές δημιουργίες, εμπνευσμένες και βγαλμένες μέσα από μια πρωτόγνωρη αλλά και ιστορική στιγμή, τις οποίες δεν αντιμετωπίσαμε σαν ακόμη μία παιδική έκθεση», υπογράμμισαν.

Τα παιδιά, με τόλμη και σοφία, έτσι όπως αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες μιας καθημερινότητας, ζωγράφισαν με νερομπογιές, με χρωματιστά μολύβια και μαρκαδόρους, αλλά και με ό,τι διέθετε το σπίτι εκείνη την ώρα που δημιουργούσαν. Έτσι, μπήκαν στη μάχη όσπρια και ζυμαρικά από την τροφοθήκη και τα ντουλάπια της κουζίνας, που βάφτηκαν και κολλήθηκαν μεταξύ τους δημιουργώντας παράξενες και πρωτότυπες συνθέσεις, φύλλα και ξυλάκια από τις γλάστρες και τα φυτά του κήπου και της βεράντας συνδυάστηκαν με πέτρες από την αυλή και χρωματιστά χαρτιά που κόπηκαν σε λωρίδες και έφτιαξαν έργα όπως «Το πορτραίτο της Παγωνούλας», κολάζ με περιοδικά, υφάσματα και αλουμινόχαρτο σε χαρτί, ή ένας μικρός πίνακας που απεικονίζει το καλοκαίρι με ένα καραβάκι κι έναν ήλιο που ανατέλλει από τη θάλασσα. Λίγο πιο πέρα καμαρώνει ένα χάρτινο πορτοκαλί καβούρι, αλλά και ο τίτλος που ο δίχρονος Οδυσσέας έδωσε στο δικό του έργο γράφοντας «μουτζουρώνω, σκίζω και η μαμά μου κολλάει»!

Άγνωστα έργα Ελλήνων της διασποράς

Η κρίση της πανδημίας άλλαξε τα σχέδια και στον προγραμματισμό του Μουσείου Γουλανδρή στην Άνδρο για φέτος το καλοκαίρι, όπου ήταν σχεδιασμένη έκθεση έργων του Γιώργου Ρόρρη. Αντ' αυτής, ανοίγει αύριο στο κοινό, χωρίς τα καθιερωμένα εγκαίνια, έκθεση έργων Ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς από τη συλλογή του Ιδρύματος, με δημιουργίες κυρίως κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, η οποία θα διαρκέσει έως και τις 27 Σεπτεμβρίου.

«Ο κορωνοϊός μάς άλλαξε τα πάντα, τη ζωή, τις συνήθειες και τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να ανταποκρινόμαστε στην καθημερινότητα» έλεγε η πρόεδρος του Ιδρύματος Φλωρέτ Καραδόντη, κάνοντας λόγο για 106.479 άτομα που επισκέφθηκαν το Μουσείο από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, από την ώρα που άνοιξε έως και το κλείσιμό του εξαιτίας των μέτρων κατά της πανδημίας. Δεν παρέλειψε, κλείνοντας, να χαρακτηρίσει τις δύο εκθέσεις του Μουσείου σε Αθήνα και Άνδρο «δύο εκθέσεις πολύ κοντά στην καρδιά μας».

Με τον γνωστό, γλαφυρό του τρόπο, ο διευθυντής του Μουσείου και επιμελητής της έκθεσης «Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς» Κυριάκος Κουτσομάλλης μίλησε για τα έργα των δεκαεννέα διεθνών Ελλήνων εικαστικών, με συνδετικό στοιχείο ότι οι περισσότεροι από αυτούς, απογοητευμένοι και διωγμένοι από την Ελλάδα, μετά τον πόλεμο, έζησαν, δημιούργησαν και θριάμβευσαν στο εξωτερικό. Αρκετοί από αυτούς, όπως εξηγούσε ο κ. Κουτσομάλλης, διωκόμενοι για λόγους ιδεολογίας, αποτέλεσαν το πλήρωμα του περίφημου "Ματαρόα", που τους μετέφερε από τη σπαρασσόμενη Ελλάδα της Κατοχής και του Εμφυλίου στην Ευρώπη της ελευθερίας. Άλλοι, γεννημένοι στην αλλοδαπή, γύρισαν πριν το τέλος της ζωής τους στην πατρίδα, για να πεθάνουν φτωχοί, άγνωστοι και απαξιωμένοι. Ορισμένοι αμφισβητήθηκαν. Αλλά όλοι τους εκκινούν στο έργο τους από τον νόστο για την πατρίδα.

Ο διευθυντής του Μουσείου Γουλανδρή είχε να πει μια μικρή ιστορία για τον καθένα από αυτούς, καθώς γνώρισε και έζησε από κοντά τους περισσότερους. Μίλησε για μονήρεις, εκκεντρικούς οραματιστές και κοσμοπολίτες δημιουργούς, καλλιτέχνες με καλπάζουσα φαντασία και επινοητικότητα, αλλά και υπέροχους, ευγενείς και εργατικούς ανθρώπους που ξενιτεύτηκαν και θριάμβευσαν στον κόσμο με το έργο τους. Τα έργα που αποτελούν την έκθεση είναι της Χρύσας, του Taki, του Θεόδωρου Στάμου, του Γιάννη Κουνέλλη, του Λουκά Σαμαρά, του Θάνου Τσίγκου, του Τζον Χριστοφόρου, του Ντίκου Βυζάντιου, του Pavlou, της Σοφίας Βάρη, του Μπάμπη Βεκρή, του Νάσου Δάφνη, του Κώστα Ανδρέου, του George Negroponte, του Μαρκ Χατζηπατέρα, του Νάκη Παναγιωτίδη, του Άλκη Πιερράκου, του Άρη Κουτρουλή και της Lynda Benglis.

«Στην πλειονότητά τους, οι καλλιτέχνες που συγκροτούν αυτό το αφιέρωμα είναι δημιουργοί που είχαν το σθένος να επιχειρούν υπερβάσεις και να αφουγκράζονται τα μηνύματα των καιρών, αλλά και την αδιαπραγμάτευτη επιθυμία τους να παραμείνουν αγκιστρωμένοι στο αποθεματικό της καταγωγής τους», υπογράμμισε ο Κυριάκος Κουτσομάλλης.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL