Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Οπτικές / Για την εργαλειοποίηση της πανδημίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οπτικές / Για την εργαλειοποίηση της πανδημίας

«Έκφραση», έργο της εικαστικού Μαριγώς Κάσση
Της Λήδας Καζαντζάκη

Χρησιμοποιούν την πανδημία ως εργαλείο τους για να περιορίσουν τον ζωτικό μας χώρο. Ανοιγοκλείνουν την πρόσβασή μας στις πλατείες και τις κεντρικές αρτηρίες των πόλεων ή τις παραλίες μας σαν τα στόρια μαγαζιών που θεωρούν πως είναι νόμιμοι ιδιοκτήτες τους με πράξεις αντιφατικές. Έτσι ώστε αυτοί και τα «δικά τους παιδιά» να μπαινοβγαίνουν με το έτσι θέλω, χωρίς κανένα περιοριστικό μέτρο, άτρωτοι από τον κορωνοϊό. Και να τσακίζουν ταυτόχρονα, επικαλούμενοι την επικινδυνότητα της διάδοσης του ιού, με τα όργανα της τάξης τους προκηρυγμένους δημοσίως ως ευάλωτους κοινούς πολίτες που τολμούν να αψηφήσουν το οιοδήποτε ψηφισθέν από εκείνους περιοριστικό μέτρο της ελευθερίας των κινήσεών τους. Στριμώχνουν μέχρι ασφυξίας τους κατοίκους της χώρας μεταξύ των αυτοαναιρούμενων, πρόχειρα διατυπωμένων δηλώσεων των υγειονομικών εκπροσώπων τους σχετικά με την αναγκαιότητα ή μη της χρήσης μασκών σύμφωνα με τα ιδιοτελή οφέλη κάποιου Νταβέλη και της ασφαλούς ή μη μετακίνησής μας με το Ι.Χ. στο κέντρο της Αθήνας ανάλογα με τα συμφέροντα κάποιων λιγοστών μεγαλοεπιχειρηματιών -οι άλλοι ούτως ή άλλως δεν θα μπορέσουν- που θέλουν να καταλάβουν εσαεί θέσεις –«φιλέτα» που είναι οι δικοί μας δρόμοι, τα δικά μας πεζοδρόμια, οι δικές μας πλατείες- του εμπορικού τριγώνου της Αθήνας με τα τραπεζοκαθίσματά τους...

Μεταμορφώνουν τα σπίτια μας σε «κελιά λευκά», σαν αυτά που προβάλλει στο ευαίσθητο και συνάμα σκληρό μέσα στη λιτότητα των μινιμαλιστικών γραμμών του έργο της η εικαστικός Μαριγώ Κάσση στη διαδικτυακή προβολή της Γκαλερί Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου. Δείχνοντας, νομίζω, με τη μικρή, κουκλίστικη διάσταση των επίπλων, την αναγκαστική επιστροφή μας σε μια κατάσταση εξάρτησης. Εμφανίζοντας με τη συσσώρευσή τους σε μια γωνιά της επιφάνειας τον περιορισμό μας. Κραυγάζοντας με το μοναδικό χρωματιστό ριγμένο σκαμπό την αντίσταση που εκφράζει στο κείμενο που συνοδεύει το δημιούργημά της αντί ημών. Με φράσεις όπως: «...Μείνε σπίτι. Μείνε σπίτι! Να είσαι δημιουργικός για μην σαλτάρεις. Το παιδί μου; Οι δικοί μου; Πότε θα τους δω;...».

«Η ανοησία είναι μια μορφή καταπίεσης» λέει ο υπαρξιστής φιλόσοφος Ζαν Πολ Σαρτρ στη Σιμόν Ντε Μποβουάρ στους τελευταίους διαλόγους τους λίγο πριν από τον θάνατο του Σαρτρ που δημοσιεύτηκαν μαζί με τη γραμμένη από την Μποβουάρ «Τελετή του αποχαιρετισμού». Η ανοησία των θεωρούμενων εαυτών ως νόμιμων ιδιοκτητών της χώρας διακατέχει τις στιγμές αυτές του δικαιολογημένου φόβου μπροστά στον θάνατο την ίδια μας την ύπαρξη.

Προβάλλοντας τον κόσμο όπως αυτοί θέλουν να τον μετασκευάσουν. Με τους πολίτες εγκλωβισμένους, ανίκανους να διαχειριστούν οι ίδιοι τη ζωή τους. Σαν μικρά παιδιά. Είναι στο χέρι μας να ανατρέψουμε το καθεστώς που μας επιβάλλουν. Να ανακαταλάβουμε τον ζωτικό μας, δημόσιο χώρο και να συγκροτήσουμε και πάλι το είναι μας μέσα από την αμεσότητα και προπάντων τη χαμένη, τους μήνες αυτούς του εγκλεισμού, σωματικότητα των σχέσεών μας. Να ξεφύγουμε από τις σπασμωδικές και παρ’ όλα αυτά σχεδιασμένες μέσα στη βιάση τους κινήσεις τους όλοι μαζί, με σύνεση και αποφασιστικότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL