Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αποχαιρετισμός σε έναν τρυφερό επαναστάτη

«Έγινα αριστερός από επιλογή, καθώς την παραμονή των 18ων γενεθλίων μου, στις 22 Μαΐου του 1963, έτυχε να βρεθώ μπροστά στη δολοφονία του Λαμπράκη, ως ένα ανέμελο παιδί που έκανε βόλτα με την παρέα του» μας έλεγε, σε συνέντευξή του στην "Αυγή" το 2016 ο Γιώργος Κοτανίδης

Εφυγε χθες απρόσμενα από τη ζωή ο Γιώργος Κοτανίδης

Της Μάνιας Ζούση

 

«Έγινα αριστερός από επιλογή, καθώς την παραμονή των 18ων γενεθλίων μου, στις 22 Μαΐου του 1963, έτυχε να βρεθώ μπροστά στη δολοφονία του Λαμπράκη, ως ένα ανέμελο παιδί που έκανε βόλτα με την παρέα του». Αυτό ομολογούσε στην "Αυγή" ο Γιώργος Κοτανίδης, που έφυγε χθες απρόσμενα από τη ζωή στα 75 του χρόνια μετά από μετεγχειρητική επιπλοκή και σε μια δημιουργική στιγμή του βίου του, που υπήρξε έντονος, πληθωρικός και παθιασμένος.

Δραστήριος έως την τελευταία στιγμή και λίγο πριν μπει για μια επέμβαση ρουτίνας στο νοσοκομείο, ο γνωστός ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας οργάνωνε και σχεδίαζε τα επόμενα καλλιτεχνικά του βήματα.

Δεινός αφηγητής ιστοριών μιας ζωής που έζησε στα άκρα, με διώξεις και φυλακίσεις λόγω της αριστερής του διαδρομής, αλλά και πλούσιας σε συναντήσεις με σημαντικούς αγωνιστές, διανοούμενους και καλλιτέχνες που αγάπησε.

Όλοι όσοι πορεύτηκαν μαζί του θα τον αποχαιρετήσουν αύριο Πέμπτη στις 12 το μεσημέρι στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας Ακροπόλεως, Διονυσίου Αρεοπαγίτου 45.

Παρών στα πολιτικά, κοινωνικά και θεατρικά πεπραγμένα

Άνθρωπος τρυφερός και με μια σπάνια ευγένεια και κομψότητα τρόπων, που τον χαρακτήριζαν, ο Γιώργος Κοτανίδης υπήρξε παρών με έναν διακριτικό αλλά ουσιαστικό τρόπο στα πολιτικά, κοινωνικά και θεατρικά πεπραγμένα έως και πρόσφατα. Χαρακτηριστική επιτυχημένη στιγμή του, που επαναλήφθηκε για μεγάλο διάστημα, το έργο «Ομπίντα», που ο ίδιος έγραψε, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε κι αναπλάθει τις τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη.

«Κατά τη γνώμη μου, ο Ζαχαριάδης είναι η πιο σημαντική προσωπικότητα που έβγαλε η Αριστερά, την οποία, ωστόσο, δεν θέλω να αγιοποιήσω, αν και de facto ένας πάσχων ήρωας αγιοποιείται», μας υπενθύμιζε με αφορμή την παράσταση εξηγώντας: «Όλα αυτά τα χρόνια που ήμουν στην Αριστερά, άκουγα να βρίζουν συνεχώς τον Ζαχαριάδη, αποκαλώντας τον εγκληματία και δικτάτορα. Και όχι μόνο η Δεξιά, αλλά και η Αριστερά. Ειδικά μετά το 1968, που έγινε η διάσπαση. Από χαρακτήρα και από ένστικτο, όταν ακούω όλοι να βρίζουν κάποιον, εγώ πάω με το μέρος του».

Πρόσφατα το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ενέκρινε την πρότασή του για το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Νίκο», που θα μείνει ανολοκλήρωτο.

 

Αντιδικτατορικός αγώνας και Ελεύθερη Σκηνή

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1945, φοιτά για δύο χρόνια στην Κτηνιατρική Σχολή του ΑΠΘ και συμμετέχει στη δημιουργία του φοιτητικού θεάτρου και της κινηματογραφικής λέσχης. Με την επιβολή της δικτατορίας, εγκαταλείπει το πανεπιστήμιο, έρχεται στην Αθήνα για να σπουδάσει ηθοποιός, εντάσσεται στην Αριστερά, δραστηριοποιείται στο φοιτητικό κίνημα και μετέχει ενεργά στον αντιδικτατορικό αγώνα. Για τη δράση του συλλαμβάνεται, βασανίζεται και φυλακίζεται.

Η μεταπολίτευση τον βρίσκει απόφοιτο της Δραματικής Σχολής του Εθνικού και από τους πρωτεργάτες της δημιουργίας του «Ελεύθερου Θεάτρου», που έγραψε τη δική του ιστορία την περίοδο 1970-1975. Συνεργάζεται με μια σειρά σκηνοθέτες όπως ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Γιάννης Χουβαρδάς, το Θέατρο του Νότου και πολλούς θιάσους, ερμηνεύοντας ρόλους σε έργα ευρείας γκάμας.

Tο 2004 δημιουργεί τη θεατρική ομάδα «Σαλτιμπάγκοι», με την οποία παρουσιάζει έργα που γίνονται επιτυχίες και αποκτούν φανατικό κοινό όπως το «QED ή Τι απέδειξε ο κύριος Φάυνμαν» του Πήτερ Παρνέλ, που επαναλαμβάνεται αρκετές φορές.

Ακολουθούν συνεργασίες με την Κατερίνα Ευαγγελάτου στο «Cock», πρωταγωνιστεί στις παραστάσεις «Περικλής» του Σαίξπηρ και «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ε. Ο' Νιλ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά αλλά και πολλά άλλα, ενώ τελευταία παράσταση που συμμετείχε ήταν πέρυσι το «Δείπνο», σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ.

Ο Γιώργος Κοτανίδης πρωταγωνίστησε επίσης σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες του νέου ελληνικού κινηματογράφου αλλά και διεθνείς παραγωγές. Ανάμεσά τους: «Βίος και Πολιτεία» του Νίκου Περάκη, «Παραγγελιά» του Παύλου Τάσιου, «Ηλεκτρικός Άγγελος» του Θανάση Ρεντζή, «Τον καιρό των Ελλήνων» του Λάκη Παπαστάθη, «Το κορίτσι της Μάνης» του Paul Annet, «Το Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» του Τζον Μάντεν, «Ο παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση» της Δήμητρας Αράπογλου, «Πάμπτωχοι Α.Ε.» του Αντώνη Κόκκινου, «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γιάννη Σμαραγδή κ.ά.

Ασχολήθηκε ακόμη με εκδόσεις και εξέδωσε μια σειρά βιβλία όπως η νουβέλα «Περί Μαιάνδρου», τα μυθιστορήματα «Απρόσμενα Αισθήματα», «Οι σαλτιμπάγκοι», τη μαρτυρία - χρονικό «Όλοι μαζί, τώρα!» και τη συλλογή «Ηθοποιός σημαίνει φως;».

Συλλυπητήρια μηνύματα

Ο αδόκητος θάνατος του Γιώργου Κοτανίδη προκάλεσε βαθιά θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο, που πλημμύρισε με μηνύματα αγάπης και αποχαιρετισμού τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας σε συλλυπητήριο μήνυμά του στο Τουίτερ αναφέρει: «Ένας από τους σημαντικότερους της γενιάς του στον χώρο του πολιτισμού, ο Γιώργος Κοτανίδης, έφυγε από τη ζωή, αφήνοντας παρακαταθήκη τα σπουδαία έργα του. Ενεργός στους αγώνες απέναντι στη Χούντα των συνταγματαρχών, υπηρέτησε πιστά αξίες και ιδανικά. Συλλυπητήρια στους οικείους του».

“Η αιφνίδια απώλεια του Γιώργου Κοτανίδη, ενός πολυτάλαντου και αγαπητού καλλιτέχνη, προκαλεί μεγάλη θλίψη στον κόσμο του ελληνικού, κινηματογράφου και του θεάτρου. Η ευγενής μορφή του και το χιούμορ του έχουν αφήσει ξεχωριστό στίγμα. Η απώλειά του θα είναι αισθητή» σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού.

Ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρολιάκος κάνει λόγο για «έναν σπουδαίο ηθοποιό, σκηνοθέτη και συγγραφέα, έναν εξαίρετο άνθρωπο κι έναν συνεπή αγωνιστή. Θερμά συλλυπητήρια στις κόρες του Εύα και Αντιγόνη και τη σύντροφό του Ιωάννα», καταλήγει.

Τη βαθιά του θλίψη εξέφρασε το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αναφερόμενο στην αιφνίδια απώλεια του Γιώργου Κοτανίδη, μιλά για το «μεγάλο κενό που αφήνει στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Υπήρξε ενεργός πολίτης και σπουδαίος ηθοποιός. Ένας από τους κορυφαίους της γενιάς του '70. Με το ανήσυχο πνεύμα του, την καλλιέργεια και την ευαισθησία του, αλλά και την έμφυτη ευγένειά του, συνέβαλε καθοριστικά στην ανανέωση του ελληνικού θεάτρου. Ήταν άνθρωπος της ρήξης και ταυτόχρονα της σύνθεσης. Δημιουργικός πριν απ’ όλα. Εκτέθηκε στο νέο χωρίς ν’ αποστρέφεται το παλιό».

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κάνει λόγο για «έναν πολυσχιδή καλλιτέχνη με διεισδυτική ματιά, πολιτική σκέψη και λαμπερό ταλέντο».

Συλλυπητήριο μήνυμα εξέδωσε και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Η οικογένεια του Γιώργου Κοτανίδη παρακαλεί, αντί στεφάνων, όποιος θέλει, να καταθέσει στη μνήμη του χρήματα στο περιοδικό δρόμου "Σχεδία", τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη και το σωματείο περίθαλψης και προστασίας αδέσποτων ζώων stray.gr.

 

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η πολιτική της κυβέρνησης και η άλλη λογική

Η πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη απέναντι στη σοβαρή οικονομική κρίση του κορωνοϊού έχει συγκεκριμένο πρόσημο. Δεν είναι μια πολιτική που επιδιώκει τη στήριξη της κοινωνίας, αλλά μια πολιτική που επιδιώκει τη στήριξη των ισχυρών συμφερόντων.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις