Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.2°C23.8°C
3 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
19.1°C22.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.0°C19.9°C
4 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.8°C
5 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C22.9°C
3 BF 31%
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΥΦΑΝΤΗΣ: / Δημήτρης Υφαντής: Πρέπει να αλλάξουμε και ατομικά και συλλογικά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΥΦΑΝΤΗΣ: / Δημήτρης Υφαντής: Πρέπει να αλλάξουμε και ατομικά και συλλογικά

Γνωρίσαμε αρχικά -με τη Δήμητρα Γαλάνη να κάνει τις...συστάσεις- τον Δημήτρη Υφαντή ως έναν ξεχωριστό ερμηνευτή (αλλά και δημιουργό, καθώς έγραφε ο ίδιος αρκετά από τα τραγούδια του) που ήταν έντονα επηρεασμένος από την παραδοσιακή μουσική μας. Σύντομα θα τον μαθαίναμε πολύ περισσότερο και καλύτερα ως έναν εκ των τριών του... "Τρίφωνο", ενός από τα καλύτερα, πιο ιδιαίτερα και ενδιαφέροντα ελληνικά φωνητικά σύνολα όλων των εποχών. Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που το "Τρίφωνο" έφτασε στο τέλος της διαδρομής του και τα μέλη του επέστρεψαν στις προσωπικές τους, ενώ ο Δημήτρης Υφαντής επιπλέον επέστρεψε επίσης μόνιμα στη γενέθλια πόλη του, τα Ιωάννινα. Δεν εγκατέλειψε όμως οριστικά την Αθήνα, την επισκέπτεται αρκετά τακτικά για ζωντανές εμφανίσεις. Με αφορμή τις επόμενες τρεις από αυτές, τα Σάββατα 1, 8 και 15 Φεβρουαρίου στη μουσική σκηνή «Σφίγγα», συνομιλήσαμε με έναν μουσικό που έχει επιλέξει συνειδητά όχι μόνο μια διαδρομή αλλά και μια στάση ζωής διαφορετική από των περισσοτέρων.

* Θα ξεκινήσω ρωτώντας σε τι θυμάσαι από αυτό που αποτέλεσε ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο της μέχρι τώρα διαδρομής σου, δηλαδή το "Τρίφωνο".

Καταρχήν με την Ερωφίλη επικοινωνώ ακόμα τακτικά, ο Νίκος Κουρουπάκης έχει μετοικήσει μόνιμα εδώ και πολλά χρόνια στην Αμερική και ομολογουμένως έχω να του μιλήσω πάρα πολύ καιρό. Ως γνωστόν τον αντικατέστησε ο Γιώργος Περαντάκος, που δυστυχώς έφυγε πολύ πρόωρα. Να πω καταρχήν ότι το "Τρίφωνο" δεν ήταν μια κίνηση καριέρας, δεν είπαμε «α, θα κάνουμε αυτό», αλλά προέκυψε εντελώς αυθόρμητα από την ανάγκη και των τριών μας να εκφραστούμε με έναν διαφορετικό και πιο ολοκληρωμένο τρόπο. Θυμάμαι φυσικά πάρα πολλά και όλα πολύ ευχάριστα, τις ζωντανές εμφανίσεις μας όχι μόνο σε μουσικές σκηνές της Αθήνας, αλλά και τα πολλά ταξίδια - περιοδείες μας σε όλη την Ελλάδα και σε αρκετές άλλες χώρες, τις συνεργασίες μας με σημαντικά ονόματα. Πάνω απ' όλα όμως αυτό που θυμάμαι είναι δουλειά, δουλειά και ακόμα περισσότερη δουλειά, συνεχείς, ατελείωτες πρόβες.

Για εμένα, και πριν ακόμα από το "Τρίφωνο", το ταλέντο ήταν φυσικά το πρώτο απαραίτητο πράγμα για έναν μουσικό, ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι το δεύτερο, η διαρκής και ακάματη δουλειά για να καλλιεργήσεις και να αναπτύξεις το ταλέντο σου. Έτσι λειτουργούσα από την αρχή. Στο "Τρίφωνο" είχα την ευκαιρία να το κάνω ακόμα περισσότερο και πληρέστερα με δύο ομοτέχνούς μου και αυτό συνεχίζω να κάνω, μέχρι σήμερα και για πάντα. Από εκεί και πέρα, όπως οτιδήποτε στη ζωή, το "Τρίφωνο" έκανε τον κύκλο του, σταματήσαμε όταν ακριβώς είχε φτάσει η στιγμή γι' αυτό και έπρεπε. Γι' αυτό και, παρά τις όμορφες αναμνήσεις, δεν νοσταλγώ καθόλου το "Τρίφωνο". Όταν μάλιστα με ρώτησαν πριν από λίγο καιρό αν θα σχημάτιζα σήμερα το "Τρίφωνο" χρειάστηκε λίγη σκέψη για να απαντήσω κατηγορηματικά όχι.

* Τι σε έκανε να μετοικήσεις στα Ιωάννινα;

Εδώ έχω γεννηθεί και μεγαλώσει και κάποια στιγμή, μετά από πολλή σκέψη, αποφάσισα ότι εδώ ήθελα να μεγαλώσουν και τα παιδιά μου, γιατί, πολύ απλά, η ποιότητα ζωής εδώ είναι πολύ περισσότερη και καλύτερη εδώ. Αυτό που συνέβη επί της ουσίας ήταν ότι κάποια στιγμή αναρωτήθηκα ποια ήταν η πρώτη προτεραιότητά μου: η διαδρομή μου στη μουσική ή η ζωή. Η απάντηση ήταν η ζωή, η δική μου και της οικογένειάς μου.

* Νοσταλγείς καθόλου την Αθήνα;

Φυσικά και τη νοσταλγώ, πάρα πολύ και σχεδόν καθημερινά! Όπως είπα, η απόφαση να επιστρέψω στα Ιωάννινα είχε να κάνει με τη ζωή μου, όχι με τη μουσική μου. Στην Αθήνα διδάχθηκα και έμαθα τη μουσική, εκεί είναι οι δάσκαλοι, πολύτιμοι συνεργάτες μου, αρκετοί από τους οποίους είναι και καλοί φίλοι. Πιστεύω ότι κάθε άνθρωπος που ασχολείται με κάτι δημιουργικό πρέπει οπωσδήποτε να περάσει, να ζήσει και να εργαστεί στην Αθήνα, πάνω απ' όλα όμως να διδαχθεί, γιατί πριν απ' όλα η Αθήνα είναι ένα τεράστιο «σχολείο» για τέτοιες δραστηριότητες. Κακά τα ψέματα, στην Αθήνα αρχίζουν και τελειώνουν όλα. Αν θέλεις να υπάρχεις σε έναν τέτοιο, χώρο πρέπει απαραιτήτως να έχεις υπάρξει, έστω για κάποιο διάστημα, στην Αθήνα. Γι' αυτό και συναυλιακά δεν την εγκατέλειψα ποτέ. Μια φορά στους δύο μήνες, κάποιες περιόδους και συχνότερα, θα πραγματοποιήσω μιαν εμφάνιση στην Αθήνα.

* Στα Ιωάννινα βιοπορίζεσαι εξίσου, αν όχι και περισσότερο, με το να παίζεις διδάσκοντας μουσική, έτσι δεν είναι;

Ναι, ξεκίνησα έχοντας δύο - τρεις μαθητές και κοντεύουν τους πενήντα. Έχω μάλιστα σχηματίσει και μια παιδική χορωδία με κάποιους από αυτούς. Η δραστηριότητα αυτή ταιριάζει και με την προσέγγισή μου στη μουσική, που έχει πλέον διαφοροποιηθεί αρκετά. Χωρίς δηλαδή να εγκαταλείπω εντελώς το λαϊκό τραγούδι και άλλα ιδιώματα με τα οποία έχω ασχοληθεί τα τελευταία χρόνια, επικεντρώνομαι περισσότερο στο παραδοσιακό, προσαρμοσμένο και διασκευασμένο όμως με έναν δικό μου τρόπο, αλλά μερικές φορές και στην αυθεντική του μορφή. Ακόμα και τα τραγούδια που γράφω ο ίδιος, λιγότερο ομολογουμένως από παλιότερα, γιατί ασχολούμαι και μελετώ πολύ περισσότερο την ερμηνεία, κινούνται κατά κύριο λόγο στον ευρύτερο παραδοσιακό μουσικό χώρο. Ακριβώς γι' αυτό η διδασκαλία για εμένα δεν είναι μόνο μέσο βιοπορισμού αλλά και με συμπληρώνει ως μουσικό, για να μην πω και ότι με βοηθά να διατηρώ μια πολύτιμη ισορροπία.

* Οι προσεχείς εμφανίσεις σου στην Αθήνα είναι σε μια μουσική σκηνή. Πόσο έχουν αλλάξει οι χώροι αυτοί λοιπόν σε σχέση με το πώς ήταν πριν από την κρίση;

Οι αμοιβές είναι περίπου ίδιες, σε μερικές περιπτώσεις ίσως και να έχουν αυξηθεί λίγο, αλλά ο αριθμός των εμφανίσεων έχει μειωθεί τόσο πολύ ώστε το εισόδημά μας να είναι βέβαια πολύ χαμηλότερο. Όσοι χώροι παρείχαν σωστές υπηρεσίες σε λογικές τιμές συνεχίζουν, εκείνοι που οι ιδιοκτήτες τους ήταν κακοί επαγγελματίες και κερδοσκόποι έκλεισαν. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια σειρά από παράγοντες που αφορούν όχι μόνο τους επιχειρηματίες των χώρων, αλλά όλους μας. Ακόμα και όταν ήμουν ο ίδιος καπνιστής έλεγα ότι το κάπνισμα έπρεπε να απαγορευτεί, και συνέβη μόλις τώρα. Γιατί να πρέπει η μουσική ψυχαγωγία να συνδυάζεται οπωσδήποτε με αλκοόλ και κάπνισμα; Γιατί να μην συνδυάζεται το τραγούδι με τον χορό όπως συνέβαινε παλαιότερα; Προσωπικά πάντα ενθαρρύνω και παροτρύνω τον κόσμο να χορεύει στις συναυλίες μου και τις περισσότερες φορές το καταφέρνω!

Γιατί τα προγράμματα να ξεκινούν στις 11 το βράδυ, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα του κόσμου; Γιατί όταν παρακολουθούν ένα πρόγραμμα, αντί να το απολαμβάνουν και να διασκεδάζουν, οι μισοί το τραβούν σε βίντεο (!) με τα κινητά τους και οι άλλοι μισοί είναι σκυμμένοι σε αυτά κάνοντας ποιος ξέρει τι; Η Ελλάδα είναι μια όμορφη χώρα και δικαιούμαστε και θα έπρεπε να έχουμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής, άρα και ψυχαγωγίας. Για να συμβεί όμως αυτό, θα πρέπει να αλλάξουμε πάρα πολλά αρνητικά μας, καθένας και καθεμία προσωπικά και όλοι μαζί συλλογικά, ως κοινωνία.

* Τι πρόγραμμα ετοιμάζεις γι' αυτές τις εμφανίσεις στη «Σφίγγα»;

Ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, όπως είναι όλα μας, με καλά τραγούδια από σχεδόν όλο το εύρος της ελληνικής μουσικής. Έχουμε το πλεονέκτημα να είμαστε μια καταπληκτική μπάντα, οι τέσσερις εξαίρετοι φίλοι μουσικοί μου αλλά και εγώ ο ίδιος που παίζω αρκετά έγχορδα αλλά και πνευστά. Το να είμαι και μουσικός, εκτελεστής εκτός από ερμηνευτής, είχε πάντα πολύ μεγάλη σημασία για εμένα και έτσι εξακολουθώ να λειτουργώ πάνω στη σκηνή. Το ίδιο πολυοργανίστες είναι και οι υπόλοιποι, γεγονός που μας δίνει πολύ μεγάλη ευελιξία και ποικιλία, τόσο ως προς το ρεπερτόριο όσο και ηχοχρωματικά. Σας προσκαλούμε και σας περιμένουμε λοιπόν για να περάσετε καλά, να ψυχαγωγηθείτε, να διασκεδάσετε, να χορέψετε, να κλάψετε, ακόμα και να γελάσετε με τα ανέκδοτα που συχνά λέω στο κοινό!

Προσωπικά λέμε να αποδεχθούμε την πρόσκληση του Δημήτρη Υφαντή και των συνεργατών του...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL