Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Παντελής Θαλασσινός: Η κρίση δεν είναι παρά το κυνήγι ψεύτικου χρήματος

Ο Παντελής Θαλασσινός έρχεται για πρώτη φορά τις δύο προσεχείς Πέμπτες, 12 και 19 Δεκεμβρίου, στη μουσική σκηνή «Σφίγγα» για ισάριθμες προσωπικές εμφανίσεις.

 Επίκεντρό τους θα είναι οι δύο πλέον πρόσφατοι δίσκοι του, «12+1 ηλιοτρόπια» και «Φωνήεν», μαζί του θα έχει τον φίλο και συνεργάτη του τραγουδοποιό Βαγγέλη Γιαννάκη και θα τον συνοδεύει ολιγομελές (μπουζούκι/μαντολίνο, βιολί και κοντραμπάσο) σχήμα εκλεκτών μουσικών. Με αυτή την αφορμή συνομιλήσαμε μαζί του για μουσική, ζωντανές εμφανίσεις αλλά και πολιτική.

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα
Φωτό: Νίκος Κουστένης

 

* Η «Σφίγγα» είναι μια από τις πλέον κεντρικές αλλά και δημοφιλείς μουσικές σκηνές της Αθήνας αλλά ήσουν ένας από τους πολύ λίγους που μέχρι τώρα δεν είχαν εμφανιστεί εκεί. Πέρα από το γιατί δεν είχε συμβεί αυτό, σε φοβίζει καθόλου το ότι θα έρθεις σε επαφή με το κοινό ενός χώρου για πρώτη φορά, αντίθετα με άλλους στους οποίους εμφανίζεσαι τακτικά εδώ και χρόνια;

Ήρθε ο καιρός λοιπόν να εμφανιστώ και στη «»Σφίγγα»! Την επέλεξα γιατί δεν ήθελα ούτε έναν μεγαλύτερο χώρο ούτε μικρότερο, όπως αυτόν που εμφανιστήκαμε πέρυσι με τον Βαγγέλη Γιαννάκη, τη «Ρότα» των εκδόσεων «Άγκυρα». Δεν με φοβίζουν οποιοδήποτε χώροι, απλώς τους θέλω στη δική μου νοοτροπία, τιμές συμπεριφορές κ.λπ. Από τότε που ξεκίνησα να εμφανίζομαι σε μουσικές σκηνές εγκαινίασα πολλούς χώρους, για παράδειγμα το «Gazarte», που το επέλεξα για να παρουσιάσω το «Καλαντάρι» όταν ήταν ένα σινεμά - μπαρ ιδιωτικών προβολών, μα και άλλους, τα «13 φεγγάρια», «Πανσέληνος» στην Πλάκα, «Μυροβόλος» στο παλιό «Στράτος» του αείμνηστου Στράτου Διονυσίου και «Εξέδρα» στη Νέα Σμύρνη. Αυτά τα μαγαζιά στην ουσία τα έστηναν για πρώτη φορά ώστε να μου ταιριάζουν, είναι πιο εύκολο από το να προσαρμοστείς σε άλλον τρόπο λειτουργίας. Πηγαίνοντας για συμμετοχικές εμφανίσεις στη «Σφίγγα» είδα ότι μου ταιριάζει και έτσι τώρα πηγαίνω και μόνος μου εκεί.

 

* Βλέπεις, αλήθεια, γενικά την προσέλευση του κοινού σε όλους τους χώρους που εμφανίζεσαι να έχει αυξηθεί σχετικά τα τελευταία χρόνια ή παραμένει το ίδιο χαμηλή όσο στο ξεκίνημα της κρίσης;

Γενικώς νιώθω ότι έχουμε χάσει ένα μεγάλο μέρος του κοινού που ερχόταν στις συναυλίες ή στις μουσικές σκηνές γιατί, ας μην το ξεχνάμε, το συναυλιακό κοινό κάποιοι της γενεάς μου και λίγοι προγενέστεροι το έφτιαξαν. Κάποιοι λοιπόν, με τη σειρά τους, το έδιωξαν είτε με τις τιμές είτε με τη νοοτροπία τού να κλείνουν καμιά πενηνταριά συναυλίες για να οικονομήσουν. Οι χώροι που εμφανίζομαι έχουν συναυλιακό κοινό, δηλαδή ανθρώπους που πληρώνουν εισιτήριο για να ακούσουν, ενώ άλλοι χώροι έχουν κοινό που θέλει να διασκεδάσει. Καλό είναι να υπάρχουν και τα δύο αλλά μου αρέσουν οι συγκινητικές στιγμές που συμμετέχει ο κόσμος τραγουδώντας και όχι ο εντυπωσιασμός με μεγάλες εντάσεις, καπνούς και φώτα.

 

* Είσαι από εκείνους που, παρά την κρίση, εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα ενεργοί και παραγωγικοί δισκογραφικά. Γιατί λοιπόν επέλεξες γι’ αυτό τον πρώτο κύκλο εμφανίσεών σου στη «Σφίγγα» να παρουσιάσεις τους δύο συγκεκριμένους και όχι μιαν επιλογή τραγουδιών από το σύνολο του έργου σου, όπως θα ήταν πιο λογικό και μάλλον και αναμενόμενο;

Θα έχω στη «Σφίγγα» και άλλα τραγούδια από τη δισκογραφία μου, δεν θα είναι μόνον παρουσίαση των δύο CD μου. Ξέρω ότι στη «Σφίγγα» θα ακούσουν τα τραγούδια μου. Νομίζω ότι με ενδιαφέρει πολύ η δημιουργία, γι’ αυτό και είμαι παραγωγικός δισκογραφικά. Βέβαια, με βοηθά και το ότι έχω φτιάξει ένα δικό μου στούντιο όπως και δική μου εταιρεία. Θέλει όμως όρεξη και χρόνο. Στην επικοινωνία μου με το κοινό θέλω να έχω καινούργια θέματα και όχι να «συζητάμε» τα ίδια και τα ίδια, αυτός είναι και ο μόνος λόγος που συνεχίζω δισκογραφικά Δύσκολο πράμα όμως το να κάνεις δισκογραφία σήμερα, ο μόνος τρόπος να την προωθήσεις είναι το Internet και οι ζωντανές εμφανίσεις.

* Τι το ιδιαίτερο έχει λοιπόν για εσένα καθένα από αυτά τα δύο albums και γιατί;

Τα δύο αυτά albums είναι το τελευταίο και το προτελευταίο μου. Το ένα είναι καθαρά δική μου πρόταση σε στίχους του αείμνηστου Άλκη Αλκαίου και το άλλο ενός φίλου μου δημιουργού που θέλω να προτείνω στο κοινό μου. Αγαπώ όλους τους δίσκους μου απλώς, αισθάνομαι ότι αυτοί οι δύο έχουν αδικηθεί από πλευράς ζωντανών παρουσιάσεων. Για όσους/ες επιμένουν στο φυσικό προϊόν, θα υπάρχουν και τα CD μου στο ταμείο για αγορά.

 

* Ποιον, αλήθεια, από τους μέχρι τώρα δίσκους σου ξεχωρίζεις και γιατί αλλά και ποιος είναι ο προσωπικά πιο αγαπημένος σου;

Οι δίσκοι μου που ξεχωρίζω, όπως έχω ξαναπεί, είναι οι θεματικοί, γιατί ήταν οι πιο δύσκολοι και μου πήραν χρόνο. Είναι τα «Καλαντάρι» σε στίχους του αείμνηστου Ηλία Κατσούλη, «Να ’ταν ο πόλεμος χορός» σε στίχους Κώστα Φασουλά, «Φωνήεν» και τα «12 + 1 ηλιοτρόπια» σε στίχους Άλκη Αλκαίου. Συνεχίζει βέβαια να είναι αγαπημένο μου και το «Αστρανάμματα», γιατί ήταν η πρώτη μου προσπάθεια μαζί με την παρέα μου από τη Χίο να ενορχηστρώσουμε και να ηχογραφήσουμε σε ένα μεγάλο στούντιο το ’94.

 

* Ο λόγος που επέλεξες να συμμετέχει σε αυτές τις εμφανίσεις σου ο Βαγγέλης Γιαννάκης είναι μόνον επειδή είναι ο συνθέτης ενός από τους δύο δίσκους τους οποίους θα παρουσιάσεις ή, ανεξάρτητα από αυτό, θα τον ήθελες μαζί σου σε αυτή την περίπτωση;

Θα έλεγα ότι είναι ακόμα μία παρουσίαση του «Φωνήεν» που δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τον δημιουργό του. Ο λόγος όμως είναι ο ίδιος με αυτόν που του έκανα την παραγωγή του, ο Βαγγέλης είναι ένας άνθρωπος που θαυμάζω δημιουργικά και ήθελα να τον συστήσω στον κόσμο που με ακούει. Ήθελα και θέλω να ακουστεί ο σημαντικός ψίθυρος της καρδιάς του... Είχαμε συνεργαστεί και σε ένα άλλο CD, στη μουσική του για το θεατρικό έργο του Δήμου Αβδελιώδη «Ο Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος δράκος». Μας συνδέει και μία συμμετοχή στις ιχνογραφίες του, η «Βόλτα». Τον θεωρώ έναν σημαντικό δημιουργό και τραγουδοποιό που πολύς κόσμος δυστυχώς αγνοεί.

 

* Γιατί, αντίστοιχα, δεν θα έχεις μαζί σου και μιαν ερμηνεύτρια για να συμπράττει φωνητικά όπως έκανες επί πολλά χρόνια; Οικονομικοί λόγο, το να μειωθεί δηλαδή το κόστος των εμφανίσεων, ή κάτι άλλο;

Θα το έκανα αν υπήρχε λόγος. Στην προκειμένη περίπτωση, έχοντας τον Βαγγέλη μαζί μου και κάνοντας ένα πρόγραμμα που το πρώτο μέρος θα είναι πρόταση, επιλέγω ένα χώρο για «love» αντί να διαλέξω ένα βιβλιοπωλείο ή μια αίθουσα εκδηλώσεων, η οποία θα υστερούσε σε ήχο, σεβόμενος έτσι τον κόσμο που θα έρθει και θα ήθελε να ακούσει και άλλα δικά μου τραγούδια που αγαπάει. Αυτό είναι το δεύτερο μέρος της παράστασης και θα υπάρχει και τρίτο με τραγούδια δικά μου μα και άλλων που θα μας ζητάει ο κόσμος σε πιο ελεύθερη εκτέλεση. Βέβαια, οι επιθυμίες τους θα περνούν από την έγκρισή μας (γέλια).

 

* Η σκηνή της «Σφίγγας» χωράει αλλά και ο χώρος «σηκώνει» ντραμς/κρουστά, γιατί λοιπόν το σχήμα σου αυτή τη φορά δεν θα περιλαμβάνει και αυτά όπως συνήθως συνέβαινε στο παρελθόν;

Πολλή βαβούρα γι’ αυτό που θέλουμε να παρουσιάσουμε. Τα πέντε ή έξι που χρειάζονται ντραμς είναι μειοψηφία του συνόλου. Θέλουμε να κάνουμε μια ήσυχη βραδιά και να τραγουδήσουμε μαζί με τον κόσμο.

 

* Πώς σχολιάζεις τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της νέας ακόμα κυβέρνησης της Ν.Δ., μόνα τους αλλά και σε σχέση με αυτά εκείνης του ΣΥΡΙΖΑ η οποία προηγήθηκε;

Είμαι κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έτσι θα χρεώσω και στους δύο αυτό το αρνητικό. Δεν πιστεύω ότι μπήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση για να είμαστε ισότιμο μέλος. Νομίζω ότι είμαστε καταναλωτές με δανεικά και φτου και απ’ την αρχή. Η σημερινή κυβέρνηση είναι εντελώς απογοητευτική, αυταρχική, ακροδεξιά, κυβέρνηση των ημετέρων και επιπλέον παρουσιάζει χουντικά συμπτώματα.

 

* Ποια είναι η γνώμη σου για το μεταναστευτικό πρόβλημα, γιατί κυρίως πιστεύεις ότι έγινε τόσο έντονο και πώς μπορούμε να φτάσουμε στην απαραίτητη πια αποκλιμάκωσή του;

Λόγω γεωγραφικής θέσης το πρόβλημα φαντάζει άλυτο. Η Ε.Ε. νίπτει τας χείρας της, κλείνει τα σύνορα και γενικώς αδιαφορεί. Σκέψου τι θα γινόταν αν αποφασίζαμε να δώσουμε ελληνικά διαβατήρια σε όλους τους μετανάστες και να τους προωθήσουμε στην Ευρώπη. Ίσως θα ήταν και μια αφορμή για Grexit, το οποίο προσωπικά το θέλω πολύ. Είμαι κατά των συνόρων, γιατί τα σύνορα είναι ανθρώπινη εφεύρεση. Τα ζώα και τα πουλιά δεν έχουν διαβατήρια γιατί ευτυχώς δεν ανήκουν στην ανθρώπινη δικαιοδοσία.

 

* Αισιόδοξος γενικά για το μέλλον της χώρας μας, οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά ή όχι;

Θα ήμουν αισιόδοξος αν η Ελλάδα δεν ήταν προτεκτοράτο των «συμμάχων» μας. Θα ήμουν αισιόδοξος για την κρίση αν ο άνθρωπος καταλάβαινε ότι το μόνο δώρο που πήρε από τη γη, τη φύση ή τον Θεό, όπως θέλει ας το πει κανείς, δεν το «τσιμεντώνει». Η μη πρωτογενής παραγωγή, που είναι η φυσική μονέδα της οικιακής και συνολικής οικονομίας, και η αναζήτηση περισσότερου χρήματος από το υπάρχον με παροχή υπηρεσιών η «rooms to let» δημιουργεί μη ζωντανό χρήμα. Ψεύτικο χρήμα, που σε μια γενική πείνα δεν θα θρέψει κανέναν... Ποια οικογένεια με δύο κατσίκες, δέκα κότες και πέντε ντοματιές θα πεινάσει; Ποιος λαός που δεν χερσώνει τα χωράφια του αλλά καλλιεργεί τροφή θα πεινάσει; Αυτή είναι η παγκόσμια κρίση, το κυνήγι ψεύτικου χρήματος αντί τροφής που στην ανάγκη δεν θα μπορεί να εξαργυρωθεί με τίποτα. Το ίδιο συμβαίνει και με την Ελλάδα, που ακολουθεί οδηγίες της Ε.Ε. και ποτέ κάποιος δεν συμβούλευσε τον αγρότη και τον εργάτη της παραγωγής να μην τα πουλήσει όλα για ένα τζιπ!

 

* Και ποια είναι τα σχέδιά σου για το υπόλοιπο της σεζόν, μετά από αυτές τις εμφανίσεις; Περιλαμβάνουν μήπως και νέα δισκογραφική εργασία;

Μόνον δισκογραφική εργασία, γιατί ζωντανές εμφανίσεις θα πραγματοποιήσω ξανά το καλοκαίρι.


 

Ένας λόγος παραπάνω για να μη χάσουν οι πολυάριθμοι/ες φίλοι/ες του Παντελή Θαλασσινού αυτές τις δύο στη «Σφίγγα»...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δημόσια υγεία και κυβερνητική ανεπάρκεια

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επένδυσε πάρα πολλά στην επιτυχημένη διαχείριση της καραντίνας. Επιτυχημένη φυσικά μόνο από ιατρικής πλευράς, γιατί την ίδια περίοδο υπήρξαν τουλάχιστον δύο καραμπινάτα σκάνδαλα -η λίστα Πέτσα και οι πλατφόρμες κατάρτισης...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο