Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.6°C19.1°C
1 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
10.6°C15.0°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.0°C
1 BF 74%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.2°C18.6°C
3 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
13 °C
12.9°C15.7°C
0 BF 67%
«Παράνομη η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Παράνομη η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου»

Πολίτες της Θεσσαλονίκης με πολύχρωμες ομπρέλες συγκεντρώθηκαν έξω από το δημαρχείο και διαδήλωσαν την αντίθεσή τους στα κυβερνητικά σχέδια για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου

«Παράνομη» χαρακτήρισαν τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, που προωθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη, τόσο η τέως γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη όσο και ο τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που κάλεσε για το θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης, παρουσία και του τέως α’ αντιπροέδρου της Βουλής Τάσου Κουράκη.

Η συνέντευξη δόθηκε λίγες ώρες πριν ξεκινήσει το επικοινωνιακό σώου που έστησε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας στο δημοτικό συμβούλιο, με τη συμμετοχή 90 φορέων, στη συντριπτική τους πλειονότητα άσχετων με το μετρό και τις αρχαιότητες.

Ιστορική η απόφαση του 2015

Η Μαρία Βλαζάκη τόνισε ότι, σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο, απόσπαση αρχαιοτήτων επιτρέπεται μόνον όταν δεν υπάρχει καμία τεχνική λύση για την παραμονή τους «κατά χώρα» και πως είναι «φαιδρό να υποστηρίζεται σήμερα πως τέτοια λύση δεν υπάρχει».

Εμφανίστηκε βέβαιη ότι τελικά οι αρχαιότητες δεν θα μετακινηθούν και θα παραμείνουν στη θέση τους και αναφέρθηκε στο ιστορικό του σταθμού Βενιζέλου, από την ώρα που είδε το φως η Μέση Οδός, ενώ χαρακτήρισε «ιστορική» τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, τον Οκτώβριο του 2015, στην οποία αποτυπώθηκε η απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά, που έκρινε την παραμονή των αρχαίων ως «αναγκαία για λόγους διατήρησης του δημοσίου συμφέροντος», είτε γίνει ο σταθμός είτε όχι.

Η Μ. Βλαζάκη τόνισε, τέλος, ότι το εύρημα της Βενιζέλου αποτελεί ένα πολυσύνθετο έργο, το οποίο, εάν αποσπαστεί και, εφόσον επιστρέψει, θα είναι ακρωτηριασμένο, λαβωμένο και θα έχει χάσει μέρος της αυθεντικότητάς του.

Ψέμα το ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση

Από την πλευρά του ο Γ. Μυλόπουλος επισήμανε πως «από σήμερα κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε πως τυχόν απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου είναι παράνομη πράξη» και πως «δεν θα φταίει ο προσφεύγων στη Δικαιοσύνη για τις καθυστερήσεις». Χαρακτήρισε «ψέμα» το επιχείρημα που προβάλλουν εσχάτως ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού με διατήρηση κατά χώρα των αρχαιοτήτων, επισημαίνοντας ότι «όχι μόνο υπάρχει, αλλά έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προμελέτες και οι μελέτες στο επίπεδο των αρχαιοτήτων».

Σε ό,τι αφορά δε την οριστική στατική μελέτη, που η Αττικό Μετρό την επέστρεψε για να γίνουν συμπληρώσεις και διορθώσεις, επανέλαβε ότι αυτό είναι κάτι σύνηθες και πως οι παρατηρήσεις που έγιναν δεν έχουν καμία σχέση με τις αρχαιότητες και ισχύουν είτε αυτές διατηρηθούν στο σημείο είτε όχι. Απέδωσε την απόφαση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων σε έναν «ιδιότυπο πολιτικό ρεβανσισμό», αλλά και στην εξυπηρέτηση «μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, που θα κερδίσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση του έργου».

Εκτίμησε, τέλος, ότι, εάν υλοποιηθούν τα κυβερνητικά σχέδια, το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2023, όπως εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό, και «θα πάει για το 2025 και βλέπουμε...», όταν σύμφωνα με τον σχεδιασμό και προγραμματισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ επρόκειτο να αρχίσει η λειτουργία του στο τέλος του 2020, χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, που θα ολοκληρωνόταν το 2023.

Αναφέρθηκε και στις αντιφατικές δηλώσεις του σημερινού προέδρου της Αττικό Μετρό, που πριν από λίγες ημέρες χαρακτήριζε πολύ ακριβή και χρονοβόρο τη λύση με την κατά χώρα παραμονή των αρχαιοτήτων και τώρα δηλώνει ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση.

Δεν είναι χαμένη υπόθεση

Ο Τάσος Κουράκης, που ήταν ένας από εκείνους που πρωτοστάτησαν στη διάσωση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, τόνισε πως «δεν είναι χαμένη υπόθεση ο αγώνας κατά της λύσης απόσπασης» και δήλωσε πως «θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, με πρώτη και καλύτερη τη συστράτευση όλων των φορέων και των προσωπικοτήτων που αντιτίθενται στη απόφαση της κυβέρνησης για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων».

«Δεν θα λειτουργήσουμε ανταγωνιστικά προς καμία αντίστοιχη πρωτοβουλία. Θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να ενημερωθεί η πόλη και στη συνέχεια να προχωρήσουμε σε δικαστικές προσφυγές. Επίσης θα κινητοποιήσουμε τους ευρωβουλευτές μας ώστε να ενημερωθεί η Ευρώπη και να υπάρξει και κινητοποίηση προσωπικοτήτων του εξωτερικού» κατέληξε.

Τέλος, ο συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης Χρήστος Δουίτσης ανοίγοντας τη συνέντευξη Τύπου τόνισε ότι ο Κυρ. Μητσοτάκης «κατάφερε να φέρει στην πόλη ξανά τον διχασμό, ενώ είχε βρεθεί λύση και είχε αποφασιστεί η κατά χώρα παραμονή των ευρημάτων» και «χωρίς οικονομική, τεχνική και χρονική εκτίμηση επέβαλε στην πόλη ένα συλλογικό ντεζαβού», ενώ συνέδεσε τις εξελίξεις στο μετρό με την τύχη του ΟΑΣΘ.

Επικοινωνιακό σόου στο δημοτικό συμβούλιο

Με πολύχρωμες ομπρέλες πολίτες της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, συγκεντρώθηκαν αψηφώντας την κακοκαιρία έξω από το δημαρχείο για να διαδηλώσουν την αντίθεσή τους στα κυβερνητικά σχέδια για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου, την ώρα που εξελισσόταν το κακόγουστο επικοινωνιακό σόου του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Το ενδιαφέρον των πολιτών είναι μεγάλο για την τύχη των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, κάτι που φάνηκε και την Κυριακή από τη μεγάλη συμμετοχή στον αρχαιολογικό περίπατο με θέμα «Η subterra πόλις».

Εντός της αίθουσας του δημοτικού συμβουλίου η διοίκηση Ζέρβα προσπαθούσε να περάσει τα κυβερνητικά σχέδια. Χρειάστηκε περισσότερο από μία ώρα για να ακουστεί η διαφορετική άποψη από τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» Κατερίνα Νοτοπούλου και, όταν ξεκίνησε να μιλάει, ο πρόεδρος διέκοψε τη διαδικασία διότι οι νεοδημοκράτες δημοτικοί σύμβουλοι άρχισαν να φωνάζουν και να τη διακόπτουν. Στη αρχή της τοποθέτησής της χαρακτήρισε «πασαρέλα κυβερνητικών» στελεχών τη διαδικασία, ενώ τόνισε ότι «η Ν.Δ. διαχρονικά ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη και το μετρό».

Νωρίτερα ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου αρνήθηκε να διαβάσει την επιστολή που απέστειλε ο τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος, που δεν κλήθηκε στη διαδικασία, με τη δικαιολογία ότι «είναι πολύ μεγάλη» και έχει μοιραστεί στους δημοτικούς συμβούλους και στα μέσα ενημέρωσης, απορρίπτοντας σχετικό αίτημα τόσο της Κ. Νοτοπούλου όσο και του Σπ. Βούγια... Απέρριψε επίσης στη συνέχεια το αίτημα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Γιαννούλη να δώσει τον χρόνο του στον πρώην πρόεδρο της Αττικό Μετρό.

Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές υπερθεμάτισαν για τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό, που δεν παρουσίασε καμία νέα μελέτη, ο «γαλάζιος» πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Μπίλιας, που εμφανίστηκε «με δύο καπέλα», αφού εκπροσώπησε και τον περιφερειάρχη Απ. Τζιτζικώστα, ο «γαλάζιος» πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λαζ. Κυρίζογλου και οι βουλευτές της Ν.Δ. Στ. Καλαφάτης και Δημ. Κούβελας.

Μάλιστα αυτοί που ξαναδιχάζουν την πόλη για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου πως τόνιζαν ότι «δεν θα επιτρέψουμε νέο διχασμό». Αξίζει να σημειωθεί ότι κανείς δεν τόλμησε να πει πως δεν υπάρχει τεχνική λύση και έμειναν στο επιχείρημα ότι το μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί στο σύνολό με την πιο σύντομη και οικονομική λύση...

Έκκληση στον πρωθυπουργό από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

Έκκληση να προχωρήσουν οι εργασίες του σταθμού Βενιζέλου με την κατά χώραν παραμονή των αρχαιοτήτων απευθύνει στον πρωθυπουργό και τους υπουργούς Πολιτισμού και Υποδομών η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και το παράρτημά της στη Θεσσαλονίκη.

Η Εταιρεία και το παράρτημά της, υπενθυμίζοντας ότι "αγωνίζονται από το 2013 για το θέμα αυτό" έχοντας "ιδία αντίληψη για την ανεκτίμητη αξία του και τη μοναδική εμπειρία που προσφέρει στον επισκέπτη, μια εμπειρία που με την απόσπασή τους θα χαθεί οριστικά", δεν κρύβουν, παράλληλα, την ανησυχία της για την επαναφορά του στο προσκήνιο, "με οικονομικά κριτήρια και με χρονικούς προσδιορισμούς λειτουργίας του μετρό" καθώς η λύση για μεταφορά και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων "δεν λαμβάνει υπόψη τις σοβαρές συνέπειες που θα έχει η απόσπαση στην κατάσταση διατήρησης των ευρημάτων, την απώλεια μεγάλου ποσοστού της αυθεντικότητας και την απαξίωση του συνόλου".

Η εταιρεία χαρακτηρίζει "βέλτιστη επιλογή" τη λύση που υιοθετήθηκε για την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων παραπέμποντας στη "διεθνή και ελληνική εμπειρία", που "αντίστοιχα θέματα έχουν αντιμετωπιστεί με επιτυχία".

Υπενθυμίζει ότι η απόσπαση και επανατοποθέτηση "θα προκαλέσουν σοβαρές καθυστερήσεις και πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του έργου" εκφράζοντας την πεποίθηση ότι τα "παραπάνω επιχειρήματα αποδυναμώνονται, καθώς υπεισέρχονται και άλλα κριτήρια, με πρώτο την αξία των αρχαιοτήτων αυτών σε διεθνές επίπεδο, καθώς διασώζουν την εντυπωσιακή τοπογραφία της βυζαντινής Θεσσαλονίκης, της βυζαντινής πόλης".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL