Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Έργα στον δημόσιο χώρο

Ο δημόσιος χώρος απαξιώνεται. Καθημερινά όλο και πιο έντονα. Δεν μιλώ μόνο για τα σπασμένα ή στραβά κολλημένα πλακίδια σε όλες ανεξαιρέτως τις περιοχές της Αθήνας, ακόμα και στο περίοπτο Κολωνάκι, που μετατρέπουν τον περίπατο ανάμεσα στα κατειλημμένα από τραπεζοκαθίσματα πεζοδρόμια -που μόνον για τους πεζούς δεν ενδείκνυνται- σε επικίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα των πολιτών αγώνα μετ’ εμποδίων, τις εγκαταλελειμμένες ή πρόχειρα καλυμμένες από πινακίδες μαγαζιών προσόψεις κτηρίων που έχουν να κάνουν με τη μνήμη αυτής της πολύπαθης πρωτεύουσας αλλά και άλλων μικρότερων ή μεγαλύτερων πόλεων ή κωμοπόλεων της χώρας.

Μιλώ κυρίως για τα γλυπτικά έργα που στήνονται στις πλατείες στριμωγμένα σε μια γωνιά, όπως εκείνο του Zογγολόπουλου στην περιφραγμένη και πάλι αδιάβατη πλατεία Ομονοίας ή τα τοποθετημένα σε βάσεις με την υπογραφή δημάρχων που το μόνο που σκέπτονται είναι να απαθανατιστούν εις βάρος του δημιουργού τους.

Η παραλιακή λεωφόρος Νίκου Καζαντζάκη της Αίγινας ξεχωρίζει. Γιατί συνδέει το προϊστορικό και ιστορικό παρελθόν του νησιού από την «Κολώνα» του αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα με τη δημιουργία των σύγχρονων καλλιτεχνών που σφράγισαν το νησί αλλά και τη νεοελληνική τέχνη. Εκεί τοποθετήθηκε το γλυπτό του εικαστικού και δασκάλου της ΑΣΚΤ της Αθήνας Γιάννη Μόραλη, που φέρει τον τίτλο «Αίγινα». Έξω από το σπίτι του συνοδοιπόρου του στην τέχνη και στη ζωή Νίκου Νικολάου. Κοντά στη «Μάνα» του Χρήστου Καπράλου.

Πρόκειται για ένα γλυπτό που φέρει τις ίδιες απέριττες, και ρυθμικές φόρμες του μοντερνισμού -που άνοιξε τον δρόμο στην αφαίρεση- με το πρώτο που είχε επιλεχθούν και κάποιοι γκραφιτάδες σχεδίασαν, κάνοντας μιαν ανούσια και άγνωμη παρέμβαση -όπως τότε στο Πολυτεχνείο- δείχνοντας τη διαδεδομένη στην ελληνική επικράτεια έλλειψη σεβασμού στον δημόσιο χώρο.

Προβάλλει τη βαθιά γνώση του σχεδίου του πολυσχιδούς καλλιτέχνη, αλλά και των γραμμών των καραβιών που τον περιέβαλλαν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στην Αίγινα. Δείχνει αυτό το «καθαρό συναίσθημα» που μπορεί να προκαλέσει στο θεατή η αντίθεση των γεωμετρικών σχηματοποιήσεων των μορφών και των αισθησιακών πραγματώσεών τους.

]Το στήσιμό του έγινε σύμφωνα με τις αυστηρές προδιαγραφές που έθεσε ο ίδιος ο Μόραλης και μετέφερε στην επιτροπή των ειδικών η δωρήτρια και στενή φίλη και συνεργάτις του Πέγκυ Zουμπουλάκη.

Ελπίζουμε η παραλιακή Οδός των Καλλιτεχνών στην Αίγινα να συμπληρωθεί, σύμφωνα με το πρόγραμμα της δημοτικής αρχής, με έργα των Νίκου Νικολάου, Ιάσωνα Μολφέση, Τάκη Καλμούχου κ.ά. Και να αποτελέσει ένα παράδειγμα προς μίμησιν.

Δείτε όλα τα σχόλια