Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

25 χρόνια «Πλόες» στη Χώρα της Άνδρου

«Η λέξη είναι μικροσκελής και παντοδύναμη... Υπάρχει από τα Ομηρικά ήδη κείμενα κι αφορά τα μυθικά και πραγματικά ταξίδια, στον χώρο και στον χρόνο» δηλώνει η κριτικός και ιστορικός τέχνης και της θεωρίας του πολιτισμού Αθηνά Σχινά, για να εξηγήσει τον τίτλο «Πλόες», ενός θεσμού που η ίδια ίδρυσε πριν από 25 χρόνια, στο Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως, στη Χώρα της Άνδρου. Μέσα από τον οποίο τόλμησε να δείξει και να αναδείξει νέους ανάμεσα σε καταξιωμένους καλλιτέχνες από την Ελλάδα με την ευρύτητα του γνωστικού της ορίζοντα αλλά και με το αισθητήριο του ανθρώπου που αναζητεί την αλήθεια της έκφρασης εν τω γενάσθαι. Να ξεναγήσει έτσι το, ίσως ανυποψίαστο, κοινό σε μονοπάτια άγνωστα της έκφρασης, να του δώσει την ευκαιρία με την ευαίσθητη και κριτική επιμέλειά της να τα γνωρίσει. Σε μια εποχή, ας μην το ξεχνάμε, που λίγα μέτρα πιο κάτω, στο Μουσείο Γουλανδρή προβάλλονταν εικαστικοί διεθνούς βεληνεκούς.

Η φετινή, πολυδιαφημιζόμενη, επετειακή έκθεση ήταν αφιερωμένη στον ζωγράφο και σκηνογράφο Γιάννη Τσαρούχη, με αφορμή και τα 30 χρόνια που συμπληρώθηκαν από τον θάνατό του. Διοργανώθηκε με τη συμβολή του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη και της προέδρου του Νίκης Γρυπάρη καθώς και του συλλέκτη, κυρίως μεταξοτυπιών του Τσαρούχη, Δημήτρη Τσίτουρα.

Ο θεατής της περιδιαβαίνει τους μεταλλαγμένους από τον Σταμάτη Ζάννο σε σκηνογραφία ενός αστικού σπιτιού της δεκαετίας του '30 χώρους του Κυδωνιέως, βαμμένους με χρώματα απαλά που ουδεμία σχέση έχουν με τις βγαλμένες από τη βυζαντινή αγιογραφία τονικότητες του Τσαρούχη.

Αντικρίζει έργα αυθεντικά, προερχόμενα από το Μουσείο Τσαρούχη, που φανερώνουν με τις επίπεδες φόρμες τους, τις ανήσυχες, πλασμένες μέσα στο κινήματα του μεταιμπρεσιονισμού, ουσιώδεις αναζητήσεις του ζωγράφου δίπλα στις μεταξοτυπίες που ο ίδιος είχε παραγγείλει και επέβλεπε αλλά δεν είχε εκτελέσει. Και ανατρέπουν έτσι, θεωρώ, μέσα από τη στενή γειτνίασή τους το σημαίνον.

Αναγνωρίζει την τάση του να διαφύγει από το πραγματικό μέσα από έναν λαϊκότροπο μύθο μιας εύπεπτης και εύκολα εξαγώγιμης «ελληνικότητας». Που διαρρηγνύεται μέσα από τα πρόσωπα των γυναικών με τις παραδοσιακές φορεσιές, των γραμμένων σαν φαγιούμ, τα πρόσωπα των ναυτών που προβάλλουν το φως, καθώς επεσήμανε η Αθηνά Σχινά, όπως οι βυζαντινοί αγιογράφοι, εκ των έσω, τα ατλαζένια, απαστράπτοντα, αναγεννησιακά λευκά των παντελονιών των ναυτών, με τις πτυχές που φανερώνουν τη στιβαρή γνώση του σχεδίου. Δίνει έτσι μια πρώτη αίσθηση για την προσέγγιση του Γιάννη Τσαρούχη ως «παλμογράφου της εποχής του», που μέλλει να διερευνηθεί. Ίσως σε μια συνέχεια των ερωτημάτων που ανοίγονται με την έκθεση αυτή από την Αθηνά Σχινά σε σχέση με τον μύθο του και τη δημιουργία του.

Info:

«ΠΛΟΕΣ, Γιάννης Τσαρούχης», Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως, Χώρα Άνδρου

Διάρκεια έκθεσης: 27 Ιουλίου - 30 Σεπτεμβρίου 2019

Ώρες λειτουργίας: καθημερινά εκτός Τρίτης 10.30-14.30 και 18.30-21.30

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Πλασιέ ιδιωτικών συμφερόντων στην Παιδεία

Η τροπολογία με την οποία δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων να συμμετέχουν στη διαδικασία του ΑΣΕΠ για τον διορισμό δασκάλων και καθηγητών ισότιμα με τους πτυχιούχους των δημόσιων πανεπιστημίων κατατέθηκε σχεδόν εν κρυπτώ

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις