Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σπόιλερ

Του Αδάμ Γιαννίκου

Η Γιασμίν Εστράδα ονόμασε τη δευτερότοκη κόρη της «Καλίσι» απ’ την ομώνυμη ηρωίδα της τηλεοπτικής σειράς «Game of Thrones». Το όνομα της εξάχρονης έγινε με τον καιρό «Καλέσι», όπως το πρόφερε η γιαγιά του παιδιού. Σε κάθε περίπτωση για την οικογένεια των Εστράδα από το Μαϊάμι των ΗΠΑ, η ηρωίδα της τηλεοπτικής σειράς συμβόλιζε τη δικαιοσύνη, την ευαισθησία, την ομορφιά, την αποφασιστικότητα, όλα στοιχεία μιας ευγενούς φιγούρας που μπορεί να εξάψει τη φαντασία· κι αυτοί οι συμβολισμοί ήταν για την οικογένεια το προίκισμα του ονόματος.

Όλα άλλαξαν την περασμένη Κυριακή, στην Γιορτή της Μητέρας, όταν μεταδόθηκε το πέμπτο επεισόδιο του όγδοου κύκλου της δημοφιλούς, πολυβραβευμένης σειράς. Mε τίτλο «The Bells», ήταν το προτελευταίο επεισόδιο. Ένα επεισόδιο απέμενε μέχρι την ολοκλήρωση του μιντιακού φαινομένου που έχει συνεπάρει εκατομμύρια τηλεθεατές ανά τον κόσμο. Οι τελευταίοι αγωνιούσαν επί χρόνια για το πού θα καταλήξουν οι δυναστικές διαμάχες ενός φανταστικού κόσμου, που θυμίζει τον μεσαίωνα της Δυτικής Ευρώπης, διανθισμένο με γνωστά μοτίβα θρύλων και στερεότυπων ηθικοπλαστικών μηνυμάτων του αγγλόφωνου κόσμου, στο ύφος που εκτυλίσσονται οι ιστορίες στο λογοτεχνικό είδος της επικής φαντασίας. Εξάλλου, έμπνευση για τη δημιουργία της σειράς, που βγήκε στον αέρα το 2011 από τoν συνδρομητικό κολοσσό της HBO, αποτέλεσαν τα πέντε μυθιστορήματα, υπό τον γενικό τίτλο «Το έπος της φωτιάς και του πάγου», του Αμερικανού συγγραφέα και σεναριογράφου Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν, τα οποία εκδόθηκαν από το 1996 έως το 2011. Αυτή η αγωνία των τηλεθεατών κατέληξε με το επεισόδιο της περασμένης Κυριακής σε ένα υπαρξιακό δράμα.

Οι πέντε πρώτοι κύκλοι της σειράς είναι βασισμένοι στα βιβλία του Μάρτιν. Οι επόμενοι τρεις, όμως, σταμάτησαν να βασίζονται στο χαρτί. Ακόμη κι έτσι, οι πολιτικές δολοπλοκίες, οι ξαφνικές και βίαιες ανατροπές και οι πολύπλοκοι, αντιφατικοί χαρακτήρες εξακολούθησαν να λειτουργούν ως το ενοποιητικό στοιχείο ανάμεσα στον κύριο εμπνευστή, τους σεναριογράφους επιγόνους του και το κοινό, που έγινε ο πραγματικός πρωταγωνιστής σε έναν κόσμο όπου είναι δυσδιάκριτα τα όρια ανάμεσα στην καταναλωτική και την πολιτική συνείδηση. Για την Εστράδα και πολλούς από τους γονείς στις ΗΠΑ που ονόμασαν 560 παιδιά με το όνομα «Καλίσι», η μετατροπή της Μητέρας των Δράκων σε εγκληματία πολέμου κατά τη διάρκεια μιας άλωσης ήταν σοκαριστική. Το επεισόδιο ξεσήκωσε αντιδράσεις, με ένα εκατομμύριο τηλεθεατές να ζητούν από την HBO να ξαναγράψει το σενάριο του τελευταίου επεισοδίου. Οι δημιουργοί της σειράς Ντέιβιντ Μπένιοφ και Μπ. Μπ. Βάις έγιναν ξαφνικά μισητοί, λες και πρόδωσαν τις αρχές που διέπουν το ηθικό σύμπαν του κοινού τους.

Στον πραγματικό κόσμο η επίθεση σε αμάχους πληθυσμούς προκαλεί γενικευμένη κατακραυγή κι προκαλεί μέγιστη ηθική απαξία για τους επιτιθέμενους. Η σύγχρονη εποχή δεν κατάφερε να διαγράψει από τις ιστορικές της δέλτους τη βία κατά αμάχων. Αμέτρητα είναι τα παραδείγματα, όπως αμέτρητες είναι οι φορές που το δράμα των πληθυσμών γίνεται αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης στο διαχρονικό Μεγάλο Παιχνίδι για το μοίρασμα σφαιρών επιρροής. Όμως, στον πραγματικό κόσμο τα εγκλήματα πολέμου δεν ξεγίνονται με υπογραφές στο διαδίκτυο. Η άλωση μιας αληθινής πόλης όρισε το πέρασμα από τον μεσαίωνα στη νεωτερικότητα, τροφοδοτώντας αιώνια πάθη. Το κάψιμο μιας φανταστικής πόλης επιβεβαιώνει την υπεροχή της πολυδιάστατης μικροθέασης που κωδικοποιείται ως μετανεωτερικότητα. Εδώ τα πάθη εγκλωβίζονται στην αγωνία της συνέχειας, που αν μάλιστα αποκαλυφθεί πριν τη μετάδοσή της προκαλεί αδιανόητη οργή. Ένας άγραφος κόσμος προικισμένος με τη φθορά της άρνησής του.

Δείτε όλα τα σχόλια