Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.0°C24.8°C
3 BF 39%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C24.2°C
2 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C20.5°C
4 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
19.3°C19.8°C
5 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C24.0°C
3 BF 33%
Σύγχρονος σιδηρόδρομος, δομημένος στις ελληνικές ανάγκες και δυνατότητες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σύγχρονος σιδηρόδρομος, δομημένος στις ελληνικές ανάγκες και δυνατότητες

Τα πρώτα της δρομολόγια άρχισε να εκτελεί η πρώτη διεθνής υπερταχεία, η οποία κινείται με ενέργεια παραγόμενη από ηλιακούς συλλέκτες.

Η υπερταχεία, η οποία εκτελεί το δρομολόγιο Παρίσι - Άμστερνταμ, τροφοδοτείται με ενέργεια από 16.000 ηλιακούς συλλέκτες, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί στην οροφή τού ενός τούνελ, μήκους 3,6 χλμ., και καλύπτουν επιφάνεια 50.000 τετραγωνικά μέτρα.

Ο παραγόμενος ηλεκτρισμός αναμένεται να φτάνει τα 3.300 μεγαβάτ την ώρα, ποσότητα αρκετή για να τροφοδοτείται όχι μόνο το τρένο, αλλά και οι σταθμοί από τις πόλεις στις οποίες θα κάνει στάση.

Το κόστος του έργου αγγίζει τα 22,8 εκατ. δολάρια και υπολογίζεται ότι από τη χρήση του συγκεκριμένου τρένου πρόκειται να μειωθούν 47,3 εκατομμύρια κιλά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τα επόμενα 20 χρόνια.

Οι σιδηρόδρομοι του ελληνικού κράτους (ΟΣΕ) έχουν μετατραπεί τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της ελληνικής κακοδαιμονίας, σε έναν οργανισμό ο οποίος θεωρείται ζημιογόνος. Μάλιστα, από μερικούς προτάθηκε ακόμη και η κατάργησή τους. Κάτι που δυστυχώς πριν πολλά χρόνια έγινε για το τραμ -μέσο αστικής μεταφοράς, με άριστες οικονομικές και οικολογικές δυνατότητες-, το οποίο καταργήθηκε από όλα τα αστικά κέντρα της χώρας μας.

Φαίνεται πως ως λαός με έφεση στη θεωρία και όχι στην πράξη ξεχνούμε ότι τα χερσαία μεταφορικά μέσα σταθερής τροχιάς (δηλαδή συρμοί βαγονιών με μεταλλικούς τροχούς που κινούνται πάνω σε σιδηροτροχιά) είναι τα οικονομικότερα μεταφορικά μέσα, με τεράστια διαφορά οικονομίας από όλα τα άλλα. Η αντίσταση κατά την κύλιση μεταλλικού τροχού πάνω σε σιδηροτροχιά είναι η μικρότερη από όλες τις άλλες περιπτώσεις κύλισης τροχών σε έδαφος που παρουσιάζονται σε όλα τα άλλα χερσαία οχήματα. Η ομαλότητα της επιφάνειας που έχει η σιδηροτροχιά οι μικρές κλίσεις, οι ανοιχτές στροφές, η έλλειψη εμποδίων, κάνουν τη σιδηροδρομική μεταφορά την πλέον οικονομική, ακόμη κι αν το καύσιμο που χρησιμοποιείται είναι το πετρέλαιο. Όμως, τα συγκοινωνιακά μέσα σταθερής τροχιάς όπως το τρένο, έχουν το μεγάλο ενεργειακό πλεονέκτημα ότι μπορούν απρόσκοπτα να χρησιμοποιούν για την κίνησή τους το δίκτυο του εναλλασσόμενου ηλεκτρικού ρεύματος της χώρας μας. Μπορούν, δηλαδή, αναπτυσσόμενα κατάλληλα, να δημιουργήσουν ένα πολύ αξιόπιστο συγκοινωνιακό δίκτυο, το οποίο θα είναι τελείως ανεξάρτητο από την αγορά του πετρελαίου.

Τα φορτηγά αυτοκίνητα και τα λεωφορεία πρέπει, κατά την κίνησή τους, να αντιμετωπίσουν την πολύ μεγαλύτερη αντίσταση κύλισης των ελαστικών, τις ανωμαλίες των δρόμων που υποβάλλουν την ανάρτηση σε ισχυρές δοκιμασίες και αυτό είναι κάτι που απορροφά μεγάλα ποσά ενέργειας. Άλλο πρόβλημα των αυτοκινήτων είναι τα συχνά εμπόδια της κυκλοφορίας, οι στροφές, τα φανάρια, που εξαναγκάζουν τα αυτοκίνητα να φρενάρουν και να ξεκινούν πολύ συχνά. Κάτι που σε καμιά περίπτωση δεν ισχύει στο πολύ ομαλότερο και με ελάχιστα εμπόδια σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να εξετάσουμε τη διαφορά ενεργειακής κατανάλωσης που έχει ένα κομβόι από νταλίκες που μεταφέρουν ένα φορτίο από το σημείο Α στο Β, σε σχέση με έναν σιδηροδρομικό συρμό που μεταφέρει το ίδιο φορτίο στην ίδια απόσταση Α - Β. Κάνοντας μια τέτοια σύγκριση, βλέπουμε την τεράστια υπεροχή του τρένου από ενεργειακής πλευράς, αλλά και από πλευράς ασφάλειας.

Το τρένο, όμως, εκτός από την πλευρά της οικονομίας και της ασφάλειας, έχει και την οικολογική του πλευρά, διότι μπορεί να κινείται χρησιμοποιώντας αποκλειστικά την ηλεκτρική ενέργεια που δεν μολύνει με καυσαέρια το περιβάλλον. Στη συγκεκριμένη περίπτωση της Ελλάδας, το τρένο θα μπορούσε να προμηθεύεται πολύ μεγάλο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται από τον ήλιο. Το ηλιακό τρένο, που πρόσφατα κάλυψε τη διαδρομή Παρίσι - Άμστερνταμ, κινήθηκε σε γεωγραφική περιοχή με πολύ μικρότερη ηλιοφάνεια από αυτή που έχουμε τις περισσότερες μέρες στην πατρίδα μας. Με άλλα λόγια, η Ελλάδα θα ήταν ο καταλληλότερος τόπος στην Ευρώπη όπου θα μπορούσε να εφαρμοστεί η λύση του ηλιακού τρένου. Θα μπορούσε μάλιστα το τρένο να βοηθήσει στην αποσυμφόρηση του εθνικού οδικού δικτύου από τις νταλίκες.

Το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, με τις ανάλογες χρήσιμες προσθήκες, είναι δυνατό να αποτελέσει μεγάλη κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία στην οποία θα κινούνται ειδικά διαμορφωμένα τρένα, στα οποία θα φορτώνονται οι νταλίκες που θα μεταφέρονται στους τόπους προορισμού τους, πληρώνοντας ένα κλάσμα μόνο από τα χρήματα που θα πλήρωναν σε πετρέλαιο εάν πήγαιναν οδικώς στα ίδια σημεία. Ένα δίκτυο από ηλεκτρικά, αλλά και ηλιακά τρένα είναι υπέροχη λύση για την ανάπτυξη του δικτύου των μεταφορών στην πατρίδα μας, που επειδή είναι ηλιόλουστη, ενδείκνυται για συστήματα μεταφορών που δεν θα εξαρτώνται μόνο από το πετρέλαιο. Υπάρχουν πολλά εναλλακτικά συστήματα σιδηροδρομικής μεταφοράς. Ένα από αυτά είναι οι νταλίκες να φορτώνονται πάνω σε ειδικά διαμορφωμένα βαγόνια και, φθάνοντας στον προορισμό τους, να κατεβαίνουν και να συνεχίζουν οδικά. Ένα άλλο είναι να μετατρέπονται οι ίδιες σε βαγόνια με την προσθήκη ειδικών τροχών για σιδηροτροχιές και έτσι να έχουμε έναν συρμό από βαγόνια-νταλίκες.

Υπάρχουν πολλές ιδέες τεχνολογικά εφαρμόσιμες, οι οποίες είναι πολύ εύκολο να κατασκευαστούν στην πατρίδα μας. Χρειάζεται αποφασιστικότητα και πίστη στον εαυτό μας. Το κατάλληλο δυναμικό τεχνικών και επιστημόνων υπάρχει και μπορεί, εάν οργανωθεί, να κάνει θαύματα. Ο σιδηρόδρομος είναι ένα μέσο που μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογικές ενεργειακές αλλά και οικολογικές απαιτήσεις και να μετατραπεί σε ένα από τα πιο αποτελεσματικά συστήματα μεταφορών, κατάλληλο για τις αναπτυξιακές ανάγκες, αλλά και τις ενεργειακές δυνατότητες της πατρίδας μας.

Ο αναβαθμισμένος τεχνικά και ενεργειακά σιδηρόδρομος μπορεί να γίνει το πλέον σύγχρονο συγκοινωνιακό μέσο, η σπονδυλική στήλη που θα αναζωογονήσει την απονεκρωμένη εδώ και πολλές δεκαετίες ελληνική επαρχία. Κάτι που τόσο έχουμε ανάγκη αυτές τις δύσκολες μέρες. Η κατάργησή του θα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα στρατηγικά λάθη.

* Ο Γιώργος Θ. Μιχαήλ είναι αρχιτέκτων - σχεδιαστής αυτοκινήτων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL