Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
10.1°C16.2°C
2 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
8.6°C13.4°C
2 BF 58%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
9.0°C16.0°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
13.6°C15.4°C
3 BF 87%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
10 °C
9.9°C12.3°C
0 BF 76%
Ο Νίκος Φίλης για τις μαθητικές καταλήψεις: Λάθος η συλλήβδην δαιμονοποίηση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο Νίκος Φίλης για τις μαθητικές καταλήψεις: Λάθος η συλλήβδην δαιμονοποίηση

Όταν 16χρονοι μαθητές παρακινούμενοι από συνθήματα όπως «Η Δημοκρατία ξεπούλησε την Μακεδονία» καταλαμβάνουν το σχολείο τους, βρισκόμαστε, μπροστά σε μια πολύ ανησυχητική εξέλιξη, που δεν επιδέχεται συμψηφισμούς. Η αλήθεια  είναι ότι είχαμε μια οργανωμένη απόπειρα της εθνικιστικής Ακροδεξιάς, να διεισδύσει  στα σχολεία και να αμφισβητήσει το δημοκρατικό αντιφασιστικό  κεκτημένο.

Η επιχείρηση αυτή, παρά την ανοχή και τη συγκεκαλυμμένη υποστήριξη της ΝΔ, απέτυχε. Το 13,9% των σχολείων που συμμετείχαν στις «μακεδονικές» καταλήψεις είναι ένας φτωχός απολογισμός, που όμως δεν δικαιολογεί εφησυχασμούς. Με πολύμορφες  δράσεις και με ενδυνάμωση της ιστορικής μνήμης, οφείλουμε να  αποβάλουμε από τα σχολεία το δηλητήριο του μίσους , του εθνικισμού και της πατριδοκαπηλίας.

Οι καταλήψεις στα σχολεία που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, είναι μια μορφή κινητοποίησης  σύμφυτη με τη δυναμική που αναπτύσσουν κατά καιρούς τα κινήματα των μαθητών. Στη μεταπολιτευτική περίοδο με αυτές εκφράστηκαν  αιτήματα και διεκδικήσεις, απέναντι σε αυταρχικές - αντιεκπαιδευτικές πολιτικές, αλλά και παθογένειες και φαινόμενα εκφυλισμού, συνδεδεμένα με κομματικές επιβολές, με μορφές άκριτου μιμητισμού και απολίτικου «χαβαλέ». Σήμερα,  προσπαθούν να τις ενσωματώσουν στις πρακτικές τους ακόμη και οι ακροδεξιοί στο πλαίσιο μιας επιθετικής ριζοσπαστικοποίησης αυτού του χώρου. Απέναντι σε μια συλλήβδην δαιμονοποίηση, το ζητούμενο είναι να δούμε τις τάσεις που αποτυπώνουν και  τα μηνύματα που εμπεριέχουν.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεν έχει καμιά χρησιμότητα  παράγοντες έξω από τη σχολική κοινότητα να θεσπίσουν ή να αποκλείσουν τη μια ή την άλλη μορφή κινητοποίησης, όσο κι αν ο ίδιος ο σχολικός θεσμός, έχοντας στο επίκεντρο τον ελεύθερο διάλογο  παρακινεί, κατ` αρχάς, στην επιλογή του «ανοιχτού σχολείου». Συνεπώς, δεν υπάρχει μια «συνταγή» και ένα διαχρονικό παράδειγμα προς εφαρμογή, όπως, μια ορισμένη συντηρητική και αυταρχική ρητορική  μάς κανοναρχεί, προβάλλοντας ως πανάκεια το αποστειρωμένο σχολείο – υποκατάστημα  της αγοράς. Οι απλουστεύσεις, οι ιδεοληψίες και οι μονομέρειες είναι ξένες  με τη συνθετότητα της εκπαιδευτικής πράξης, την πολυχρωμία της μαθητικής ζωής,  τις ιδεολογικές αναζητήσεις που διαπερνούν το σχολείο.

Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, κατήργησα ως υπουργός Παιδείας την ποινικοποίηση των καταλήψεων. Τα «μαθητοδικεία» και ο φρονηματισμός με την απειλή φυλάκισης ανήλικων παιδιών δεν ανήκουν στο οπλοστάσιο της σύγχρονης δημοκρατικής Πολιτείας.

Νίκη Κεραμέως

Στην ερώτηση της Καθημερινής απάντησε και η βουλευτής της ΝΔ Νίκη Κεραμέως, η οποία είπε ότι η ΝΔ είναι  διαχρονικά και με συνέπεια κατά των καταλήψεων στα σχολεία, γιατί  πρόκειται για μία σαφώς έκνομη πράξη. Ο Ποινικός Κώδικας απαγορεύει τις καταλήψεις και τις κατατάσσει στις αξιόποινες πράξεις που τιμωρούνται με φυλάκιση. Το γεγονός ότι, επί υπουργίας Ν. Φίλη, καταργήθηκε ο νόμος 2811/2000, που προέβλεπε ειδικότερα την αυτεπάγγελτη ποινική δίωξη των υπαιτίων σχολικών καταλήψεων, περιγράφει ανάγλυφα την ανοχή στην ανομία που επιδεικνύει συστηματικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL