Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η δύναμη του ίχνους

«Τα ίχνη είναι η αλήθεια» γράφει ο Γκιγιόμ Απολινέρ στη συλλογή δοκιμίων του "Κυβιστές ζωγράφοι". Διευκρινίζοντας ότι «πρώτα απ' όλα οι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι που θέλουν να γίνουν απάνθρωποι. Με κόπο αναζητούν τα ίχνη της απανθρωπιάς, ίχνη που δεν βρίσκονται πουθενά στη φύση». Είναι η απανθρωπιά που γνώρισε ως αριστερός στην Ελλάδα της Κατοχής και του Εμφυλίου και στην Ισπανία του δικτάτορα Φράνκο ο εικαστικός Δημήτρης Περδικίδης και στην οποία αντιστάθηκε και με τα μέσα της τέχνης μεταφέροντας τα ίχνη της ανθρωπιάς στο έργο του.

Τα σχέδια που εκτίθενται στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, στο Κολωνάκι, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Λασκαρίδη και των παιδιών του, τα βγαλμένα από τα «Τετράδιά» του της περιόδου 1959-1967 καθρεφτίζουν τη σημαντικότερη περίοδο των πειραματισμών του. Όταν άρχισε να αφομοιώνει τα ερεθίσματα που έλαβε από τους σύγχρονους Ισπανούς καλλιτέχνες ως υπότροφος του υπουργείου Εξωτερικών της Ισπανίας στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο, στις επισκέψεις του στα μεγάλα μουσεία της φιλοξενούσας χώρας και στις διεθνείς συμμετοχές του σε Μπιενάλε, όπως αυτές του Σάο Πάολο ή της Βενετίας. Συνδέοντάς τα με τις εικόνες της αρχαίας ελληνικής τέχνης που κουβαλούσε μέσα του. Γράφει με μελάνι φιγούρες που φέρουν την εκρηκτική πνοή του ταχισμού, πυκνώνουν σε μαύρα κύματα, εκτείνονται σε μια παλλόμενη γραμμή. Αποτυπώνει με μια παρορμητική πινελιά μορφές που θυμίζουν τις μηχανιστικές του Πικάμπια και καταλήγουν σε κεφαλάκια αρχαίων γλυπτών και θα μπορούσαν να αποτελέσουν σύγχρονες «Ερμές». Φτιάχνει με λάδια πρόσωπα που κυοφορούν μέσα στην ανεπαίσθητη ασυμμετρία τους τα διδάγματα του κυβισμού και δηλώνουν έτσι τον προβληματισμό τους, σώματα που δηλώνουν τη δραματικότητά τους με κόκκινες, εξπρεσιονιστικά απλωμένες επίπεδες επιφάνειες.

Συνθέτει αφαιρετικά πλάσματα, σύμφωνα με τους κανόνες του λετρισμού αλλά και του σουρεαλισμού, με μεικτές τεχνικές, σημεία της γλώσσας και γράμματα, σαν αινίγματα με τελίτσες, που φανερώνουν την εύθραυστη αλλά και την παιγνιώδη ουσία της ύπαρξής μας. Δημιουργεί με την οικονομία του μέσου του σχεδίου, που αποτελεί το σημειωματάριο του κάθε καλλιτέχνη, έναν κόσμο που υπαινίσσεται το παρελθόν και σηματοδοτεί μέσα από αυτό το παρόν και το μέλλον. «Αφήνει», όπως έλεγε ίδιος ο Περδικίδης, «τη γραμμή που βγαίνει από τη μύτη του μολυβιού να σε πάρει μαζί της»

Info:

Δημήτρης Περδικίδης, «Σχέδια». Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Γλύκωνος 4, Δεξαμενή. Διάρκεια έκθεσης: 10 Μαΐου - 9 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Τρ. - Παρ. 11.00 - 14.30 & 18.00 - 21.00, Σαβ. 11.00 - 14.30

Δείτε όλα τα σχόλια