Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.6°C20.7°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
11.8°C15.6°C
3 BF 51%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C16.6°C
3 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.6°C18.2°C
4 BF 76%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
14.9°C14.9°C
2 BF 58%
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Συναντήσεις στο Βόρειο Αιγαίο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Συναντήσεις στο Βόρειο Αιγαίο

Paul Klee, "Postcard for Bauhaus Lantern Party 1922", 1922

Της Μερόπης Τζούφη*

Στο πλαίσιο της αντιστροφής της μνημονιακής πραγματικότητας, το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καταβάλλει σοβαρές προσπάθειες -παρά τις σφιχτές δημοσιονομικές συνθήκες- να χαράξει πολιτικές με γνώμονα την πολύπλευρη και διεπιστημονική ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας.

Με τις μεταρρυθμίσεις που προωθούμε και υλοποιούμε, φιλοδοξούμε να υπερασπιστούμε στην πράξη την Παιδεία ως ύψιστο δημόσιο αγαθό, αλλά και πυλώνα της δίκαιης ανάπτυξης που οραματιζόμαστε, μέσω της αντιστροφής του φαινομένου της φυγής των νέων επιστημόνων από τη χώρα και της αξιοποίησης των ταλέντων της νέας γενιάς που ετεροαπασχολείται.

Με αφετηρία αυτήν την πολιτική βούληση, βρεθήκαμε αυτές τις μέρες στη Μυτιλήνη, στο πλαίσιο του 14ου περιφερειακού συνεδρίου για το Βόρειο Αιγαίο. Ειδικά σε αυτήν την περιοχή, από το 2015 και έπειτα καταβάλλονται σημαντικές προσπάθειες για την ενίσχυση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων, μια ανάγκη που προκύπτει τόσο από τη νησιωτικότητα, όσο και από τις προσφυγικές ροές.

Εκπαιδευτικοί και γονείς μοιράζονται την ανησυχία για την επίλυση των προβλημάτων και την περαιτέρω υποστήριξη της εκπαίδευσης, αναγνωρίζοντας παράλληλα τα σημαντικά δείγματα γραφής που έχει δώσει η πολιτική ηγεσία προς αυτήν την κατεύθυνση. Στα Γενικά Σχολεία που επισκεφθήκαμε, πολλοί λειτουργοί της εκπαίδευσης υπογράμμιζαν σε όλους τους τόνους την αναγκαιότητα «να ξαναγίνει τάξη» η Γ' Λυκείου, επισημαίνοντας ότι οι μαθητές που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις απουσιάζουν πολύ συχνά από τις αίθουσες, στρεφόμενοι στα φροντιστήρια.

Στις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, η κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών, από την έναρξη μάλιστα της σχολικής χρονιάς, καθώς και η έλλειψη προβλημάτων ως προς τη μεταφορά - μετακίνηση των μαθητών έχουν ανακουφίσει αυτούς και τις οικογένειές τους. Παράλληλα, ως πολύ θετική αντιμετωπίζεται η προοπτική λειτουργίας Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου στη Μυτιλήνη.

Βεβαίως, υπάρχουν ακόμη θέματα προς επίλυση, όπως το κτηριακό πρόβλημα του ΕΕΕΕΚ Λέσβου που στεγάζεται σε λυόμενες αίθουσες. Την αγωνία τους εκφράζουν γονείς και εκπαιδευτικοί και για τις προοπτικές των μαθητών που φοιτούν σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, μετά την αποφοίτησή τους.

Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν την αναγκαιότητα για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Σε αυτόν τον τομέα, βέβαια, οι επίμονες διαπραγματεύσεις της πολιτικής ηγεσίας με τους θεσμούς έχουν παράξει τους πρώτους καρπούς· αφενός, οι θεσμοί παραδέχθηκαν για πρώτη φορά εγγράφως την αναγκαιότητα για μόνιμες προσλήψεις στην Εκπαίδευση και, αφετέρου, ο ΟΟΣΑ στην τελευταία έκθεσή του χαρακτηρίζει «καταστροφικό» το πάγωμά τους.

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι μένουν πολλά να γίνουν και απαιτούν διυπουργικές πρωτοβουλίες αλλά και τη διεπιστημονική συνεργασία πλήθος φορέων. Σε αυτό το πλαίσιο, ιδιαίτερα σημαντική είναι και η δέσμη μέτρων που εξήγγειλε για την περιοχή το υπουργείο Οικονομίας με περισσότερα από 40 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 44 εκ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η αναβάθμιση του σχολικού συγκροτήματος της Ακαδημίας Μυτιλήνης Δήμου Λέσβου, προϋπολογισμού ύψους 2,259 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για κτήρια του σχολικού συγκροτήματος της πρώην Παιδαγωγικής Ακαδημίας Μυτιλήνης, συγκεκριμένα το 5ο Λύκειο Μυτιλήνης και το 3ο Δημοτικό Σχολείο, Νηπιαγωγείο και Ειδικό Σχολείο.

Επιπλέον, σε μια περιοχή που έχει πληγεί από τις προσφυγικές ροές και έχει τώρα ανάγκη -ίσως περισσότερο από ποτέ- μια «ανάσα» ανάπτυξης, το υπουργείο Παιδείας ενέκρινε το αίτημα του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τη δημιουργία Πολυτεχνικής Σχολής. Πέραν τούτων, στο Β. Αιγαίο επανιδρύθηκαν οι καταργημένοι τομείς των ΕΠΑΛ, ιδρύθηκαν σχολικές δομές οι οποίες δεν υπήρχαν μέχρι την προηγούμενη χρονιά, ιδρύθηκε το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ικαρίας και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο Χίου, ενώ την επόμενη σχολική χρονιά θα ιδρυθεί το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο Μυτιλήνης.

Στα Μουσικά Σχολεία Λέσβου και Χίου δημιουργήθηκαν διπλάσια τμήματα σε κάθε τάξη, ενώ φέτος πρόκειται να ιδρυθεί και το Μουσικό Σχολείο Σάμου. Ακόμη, έγιναν προσλήψεις σημαντικού αριθμού αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα μόνιμοι και αναπληρωτές να φτάσουν τους 396. Τέλος, πριν ακόμη την ψήφιση του νόμου για τη δίχρονη προσχολική υποχρεωτική εκπαίδευση, νηπιαγωγεία λειτούργησαν μόνο με προνήπια, ακόμη και με έναν μόνο μαθητή.

Σήμερα, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη περίοδο για τη χώρα, μετρώντας αντίστροφα για την έξοδο από τη σφιχτή δημοσιονομική επιτροπεία, που θα μας επιτρέψει να εφαρμόσουμε με περισσότερους βαθμούς ελευθερίας, την πολιτική που οραματιζόμαστε. Έτσι ώστε όλοι και όλες, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, χρώματος, θρησκείας και ειδικών ικανοτήτων, να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε μια δημόσια Παιδεία που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και που να αποτελεί μοχλό μιας δίκαιης ανάπτυξης.

* Η Μερόπη Τζούφη είναι υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL