Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.2°C25.8°C
2 BF 33%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.4°C26.8°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.0°C24.8°C
2 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.0°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.0°C24.9°C
2 BF 33%
Υπατία: Ο αιώνιος αγώνας για δικαιώματα και γνώση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Υπατία: Ο αιώνιος αγώνας για δικαιώματα και γνώση

Περί τις αρχές του 5ου αιώνα η Αλεξάνδρεια αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα οχυρά της χριστιανοσύνης. Γι' αυτό εντείνεται η αντιπαράθεση μεταξύ εκπροσώπων του κράτους και της Εκκλησίας με επίμαχο την άσκηση της επιρροής.

Η Υπατία, γεννημένη το 370 μ.Χ. και έχοντας βαθιές γνώσεις στη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά από τον πατέρα της Θέωνα, άρχισε να μελετάει τον κόσμο ακριβώς την περίοδο της ακμής της Αλεξάνδρειας αλλά και των σκληρών συγκρούσεων.

Η ίδια θεωρούσε τον εαυτόν της πνευματικό κληρονόμο του Πλάτωνα και του Πυθαγόρα παρά της χριστιανικής Εκκλησίας. Κάποιοι βιογράφοι της μάλιστα θεωρούν ότι γι' αυτόν τον λόγο η Υπατία προτίμησε να σπουδάσει στην Αθήνα. Εκεί φοίτησε στη νεοπλατωνική σχολή, φημολογείται μάλιστα ότι έγραψε τα σχόλια σε διάσημα έργα Ελλήνων μαθηματικών, την Αριθμητική του Διόφαντου και τις Κωνικές Τομές του Απολλώνιου.

Ήταν μια όμορφη γυναίκα και χαρισματική ομιλήτρια. Οι διαλέξεις της για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη συγκέντρωναν μεγάλο ακροατήριο. Φορώντας μια λευκή εσθήτα και το δάφνινο στεφάνι, με τα εύγλωττα ελληνικά της καθήλωνε το πλήθος και προσέλκυε ακροατήρια από τη Ρώμη και την Αθήνα. Τακτικός ακροατής της ήταν ο Ρωμαίος έπαρχος Ορέστης, που έγινε αργότερα στενός της φίλος και συνεργάτης.

Το 391 μ.Χ. ένας φανατισμένος όχλος χριστιανών επιτίθεται και πυρπολεί το μεγαλύτερο τμήμα της αλεξανδρινής βιβλιοθήκης.

Στο μεταξύ τον αρχιεπισκοπικό θρόνο καταλαμβάνει το 412 π.Χ. ο Κύριλλος, που φημίζεται για τη δίψα του για εξουσία, κάτι που τον καθιστά ιδιαίτερα αντιδημοφιλή.

Θεωρούσε την Υπατία μεγάλη απειλή για το σύστημα, επειδή πολλοί μαθητές της κατείχαν υψηλές θέσεις τόσο εντός όσο και εκτός Αλεξανδρείας. Ο Κύριλλος, άνθρωπος εμπαθής, καλλιεργούσε μια αισχρή προπαγάνδα για να διεγείρει τον λαό ενάντια στην Υπατία: τη διέβαλλε ότι κάνει μαύρη μαγεία και σατανικά ξόρκια εις βάρος του λαού. Παρά το κλίμα φοβίας που δημιουργούσαν οι άνθρωποι του Κυρίλλου, η Υπατία με θάρρος συνέχιζε τις διαλέξεις της με ολοένα και μεγαλύτερη επιτυχία.

Έτσι κάποια στιγμή οι τραμπούκοι του αρχιεπισκόπου οργάνωσαν μια ύπουλη επίθεση εναντίον της και την εξόντωσαν με τρόπο βασανιστικό. Η εκδικητική μανία των δολοφόνων τους οδήγησε -όπως συμβαίνει πάντα με τους οπαδούς του σκοταδισμού και τους υποστηρικτές της αντίδρασης- στην καταστροφή των έργων της Υπατίας. Το ίδιο έγινε και με τα υπολείμματα της αλεξανδρινής βιβλιοθήκης.

Οι μελλοντικοί αυτοκρατορικοί αξιωματούχοι έδωσαν στον Κύριλλο την εξουσία που επιζητούσε. Τελικά αγιοποιήθηκε.

Μια μελέτη σχετικά πρόσφατη έδειξε ότι κατά τη διάρκεια της Ιστορίας υπήρξε κατά μέσον όρο ένας αξιομνημόνευτος μαθηματικός ανά τρία εκατομμύρια ανθρώπους. Σήμερα το ερευνητικό έργο κάποιου είναι ευρέως προσιτό σε όλο τον κόσμο. Τον τέταρτο αιώνα, όταν οι πάπυροι αντιγράφονταν με το χέρι, με πρωτόγονες πέννες και πολύ κόπο, η απώλεια ενός αντιτύπου προσέθετε το ίδιο το πρωτότυπο στα υπό εξαφάνιση είδη.

Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουμε πόσοι θησαυροί ελληνικών και βαβυλωνιακών Μαθηματικών χάθηκαν για πάντα όταν κάηκαν πάνω από 200.000 πάπυροι της αλεξανδρινής βιβλιοθήκης.

Η Υπατία ενσάρκωνε την ελληνική επιστήμη και τον ορθολογισμό. Με τον θάνατό της επήλθε το τέλος του ελληνικού πολιτισμού.

Αλλά η ελληνική σκέψη θα επέστρεφε αναγεννημένη.

Από τον θάνατό της μέχρι σήμερα πέρασαν χίλια χρόνια. Μια χιλιετία κατά την οποία πολλά και συγκλονιστικά έζησε ο κόσμος.

Η ιστορία της Υπατίας φωτίζει τον αιώνιο αγώνα του ανθρώπου για δικαιώματα και γνώση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL