Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Το φάρμακο άρχισε πλέον να αντιμετωπίζεται ως δημόσιο αγαθό κι όχι ως καταναλωτικό προϊόν
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το φάρμακο άρχισε πλέον να αντιμετωπίζεται ως δημόσιο αγαθό κι όχι ως καταναλωτικό προϊόν

Το σκάνδαλο Novartis αποδεικνύει ότι «η πολιτική φαρμάκου των κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ επέτρεψε ένα μεγάλο φαγοπότι» τονίζει στην «Αυγή» ο Σ. Παπαδόπουλος. Ο βουλευτής Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ υπολογίζει μάλιστα ότι η πολιτική φαρμάκου των κυβερνήσεων της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ συνετέλεσε στην απώλεια 23 περίπου δισ. ευρώ για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Ο Σ. Παπαδόπουλος επισημαίνει ότι το σκάνδαλο «είναι δεδομένο» και υπογραμμίζει την αναγκαιότητα «να διερευνηθεί διεξοδικά, με υπευθυνότητα, με τεκμηρίωση».

Ο Σ. Παπαδόπουλος τονίζει ότι επί της θητείας της σημερινής κυβέρνησης η πολιτική φαρμάκου έχει αλλάξει σημαντικά, καθώς «το φάρμακο άρχισε να αντιμετωπίζεται ως δημόσιο αγαθό κι όχι ως καταναλωτικό προϊόν». Ο Σ. Παπαδόπουλος σημειώνει ακόμα την αλλαγή στρατηγικής ώστε να θωρακιστεί ο χώρος της Υγείας από τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος. Παράλληλα, ο Σ. Παπαδόπουλος σχολιάζει ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει θέσει ως «κεντρικό καθήκον» της την «οργάνωση ποιοτικού και αποτελεσματικού Δημόσιου Συστήματος Υγείας από το επίπεδο της πρόληψης μέχρι το επίπεδο της αποκατάστασης».

* Πώς βλέπετε την εμπλοκή όλων αυτών των σημαντικών πολιτικών προσώπων στο σκάνδαλο της Novartis;

Η αναφερόμενη εμπλοκή δύο πρώην πρωθυπουργών και οκτώ πρώην υπουργών στο σκάνδαλο διακίνησης μαύρου χρήματος από τη Novartis προκύπτει από καταθέσεις - μαρτυρίες - εφόδους - υλικό που συγκέντρωσε η Ελληνική Δικαιοσύνη σε μεγάλο χρονικό διάστημα, κατόπιν συνεργασίας της και με τις αντίστοιχες υπηρεσίες των ΗΠΑ, και παραδόθηκε στη Βουλή προς αναζήτηση ποινικών ευθυνών. Το σκάνδαλο του αθέμιτου ανταγωνισμού της Novartis με δωροδοκίες, μίζες, εκμαυλισμό συνειδήσεων, είναι δεδομένο.

Εύχομαι να μην αφορά ενοχές κορυφαίων πολιτικών προσώπων για ξέπλυμα μαύρου χρήματος ή ακόμη και για δωροληψία, παθητική δωροδοκία ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, απιστία. Εύχομαι να μην υπάρχει ποινική ενοχή κανενός και να μην καταλήξουμε σε Ειδικά Δικαστήρια. Όμως το σκάνδαλο Novartis πρέπει να διερευνηθεί διεξοδικά, με υπευθυνότητα, με τεκμηρίωση, και να καταλήξουμε σε πόρισμα στη βάση αποδεικτικών στοιχείων, ακόμη κι αν πρόκειται μόνον για πολιτικές ευθύνες ορισμένων από τους εμπλεκόμενους ή και για το αίτημα της κοινωνίας «να γυρίσουν πίσω τα κλεμμένα».

* Τι σηματοδοτεί το σκάνδαλο Novartis για την πολιτική φαρμάκου τα προηγούμενα χρόνια;

Αποδεικνύει ότι η πολιτική φαρμάκου των κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ επέτρεψε ένα μεγάλο φαγοπότι. Επέτρεψε τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, την ασυδοσία των πολυεθνικών φαρμάκου, τις συναλλαγές, τη ρεμούλα. Να θυμίσω ότι η συνολική φαρμακευτική δαπάνη ανερχόταν σε 2.324 εκατ. ευρώ το 2001, σε 3.554 εκατ. ευρώ το 2004, σε 6.346 εκατ. ευρώ το 2009 (5.300 εκατ. ευρώ η δημόσια) και στη συνέχεια, μετά τις μνημονιακές δεσμεύσεις, η δημόσια δαπάνη έγινε σταδιακά 2.371 εκατ. ευρώ το 2013 και 1.950 εκατ. ευρώ το 2014 έως σήμερα. Η πολιτική φαρμάκου Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ συνετέλεσε στην απώλεια 23 περίπου δισ. ευρώ για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και είναι αποκαλυπτική των αιτίων που οδήγησαν σε εκρηκτικά ελλείμματα και στην υπερχρέωση της χώρας.

* Τι έχει αλλάξει και τι χρειάζεται να αλλάξει ακόμα στην πολιτική φαρμάκου;

Άλλαξαν πολλά. Το φάρμακο άρχισε να αντιμετωπίζεται ως δημόσιο αγαθό κι όχι ως καταναλωτικό προϊόν. Αντιμετωπίζεται ως δικαίωμα των ανθρώπων για πρόσβαση σε όλα τα τεκμηριωμένα μέσα αποκατάστασης της υγείας. Αυτή η αλλαγή στρατηγικής έγινε ορατή και στη νέα πολιτική υγείας του υπουργείου και στον νέο ρόλο του ΕΟΦ, του Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας, του ΕΟΠΥΥ, της Επιτροπής τιμολόγησης των φαρμάκων.

Έγινε ορατή στην προσπάθεια του υπουργείου Υγείας να εξασφαλιστούν: επάρκεια φαρμάκων, προσιτές τιμές για τα νέα ακριβά καινοτόμα φάρμακα, τα ογκολογικά φάρμακα και τις εξειδικευμένες θεραπείες, αξιολόγηση της τεχνολογίας της υγείας, θεραπευτικά πρωτόκολλα, δεοντολογική ηλεκτρονική συνταγογράφηση, διείσδυση των ελληνικών ποιοτικών γενόσημων φαρμάκων, στήριξη της παραγωγικής δραστηριότητας της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας, σταδιακή ανακούφιση των πολιτών στη συμμετοχή τους στο κόστος των φαρμάκων.

* Ποίες ασφαλιστικές δικλίδες είναι απαραίτητες ώστε ο χώρος της Υγείας να θωρακιστεί από την διαφθορά;

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ο ΕΟΠΥΥ, τα όργανα διοίκησης των δημόσιων υπηρεσιών υγείας, ο ΕΟΦ, το ΚΕΛΠΝΟ, ο ΟΚΑΝΑ, το ΚΕΣΥ, τα όργανα ελέγχων (ΣΕΥΥΠ, Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης) έχουν πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ασφαλιστικών δικλίδων κατά της διαφθοράς και στη θωράκιση του χώρου της Υγείας από τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος. Θεσμοθετήθηκε ήδη η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας που έχει πολύ σημαντική ευθύνη για τη δημιουργία διαφανούς ηλεκτρονικής πλατφόρμας και για το αδιάβλητο των προμηθειών. Η Επιτροπή Αξιολόγησης της Τεχνολογίας στην Υγεία αναλαμβάνει να κατοχυρώσει τη σωστή τιμολόγηση. Η Λίστα Χειρουργείων συμβάλλει στη διαφάνεια και την αποφυγή συναλλαγών.

* Ο χώρος της Υγείας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της κυβερνητικής πολιτικής. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει ακόμα σ’ αυτόν τον ευαίσθητο τομέα;

Στον ΣΥΡΙΖΑ, έχουμε καταλήξει στη διαπίστωση ότι κεντρικό μας καθήκον -μετά τη θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης όλων των πολιτών στις δημόσιες δομές υγείας και τη στήριξη του ΕΣΥ από την κατάρρευση- είναι η οργάνωση ποιοτικού και αποτελεσματικού Δημόσιου Συστήματος Υγείας από το επίπεδο της πρόληψης μέχρι το επίπεδο της αποκατάστασης πλήρους σωματικής - ψυχικής - κοινωνικής ευεξίας. Για να εκπληρώσουμε το καθήκον αυτό οφείλουμε:

* Να ολοκληρώσουμε τη μεταρρύθμιση στο Πρωτοβάθμιο Σύστημα Υγείας και στην Ψυχική Υγεία.

* Να οργανώσουμε Αυτοτελή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, να έχουμε ποιοτικά προγράμματα εφημεριών, να προωθήσουμε τη συνολική ανασυγκρότηση της επείγουσας περίθαλψης - περιλαμβανομένου του ΕΚΑΒ.

* Να στελεχώσουμε το Δημόσιο Σύστημα Υγείας με το αναγκαίο προσωπικό, με στοχευμένες - ιεραρχημένες μόνιμες προσλήψεις στις Μονάδες και στα υποστελεχωμένα Τμήματα που να διευκολύνουν και την επιστροφή στην Ελλάδα των νέων γιατρών που εξαναγκάστηκαν σε μετανάστευση.

* Να ανασυγκροτήσουμε διοικητικά το Σύστημα Υγείας και τους οργανισμούς των νοσοκομείων, να προωθήσουμε τη θεσμική αναδιοργάνωση του ΕΣΥ και τον εξοπλισμό του.

* Να εφαρμόσουμε τη γενικευμένη Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Υγεία.

* Να εξαφανίσουμε όλες τις παθογένειες και δυσλειτουργίες του ΕΣΥ.

* Να εξοικονομήσουμε πολύτιμους πόρους με ορθολογική διαχείρισή τους, με κτηριακή ενεργειακή αναβάθμιση, με την κατάργηση όλων των εργολαβιών καθαριότητας - φύλαξης - σίτισης.

* Να αναβαθμίσουμε τη διαρκή εκπαίδευση των λειτουργών της Υγείας.

* Να αυξήσουμε τις δημόσιες δαπάνες Υγείας πάνω από 5,5 % του ΑΕΠ, να αξιοποιήσουμε χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, να συνεχίσουμε τις παρεμβάσεις στα κοινοτικά όργανα για γενναία αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού και για οργάνωση ποιοτικού και δωρεάν Ευρωπαϊκού Συστήματος Υγείας στη διεκδικούμενη κοινωνική εμβάθυνση της Ενωμένης Ευρώπης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL