Αραιές νεφώσεις
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Πειράματα σε ανθρώπους; Δεν πέφτουμε από τα σύννεφα

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Πειράματα σε ανθρώπους; Δεν πέφτουμε από τα σύννεφα

Jasper Johns, "Άτιτλο", 1983

Της Μαρίας Αρβανίτη - Σωτηροπούλου*

Σάλος προκλήθηκε προσφάτως από την αποκάλυψη ότι πειράματα σχετικά με τις επιπτώσεις εισπνοής των καυσαερίων έγιναν σε 25 νέους στο Πανεπιστήμιο του Άαχεν, ίσως με τη συναίνεσή τους. Δεν είναι η πρώτη φορά, αλλά φοβάμαι ούτε η τελευταία.

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και συγκεκριμένα το 1970, όταν ήμουν φοιτήτρια Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο τότε καθηγητής της Φαρμακολογίας Δ.Δ. Βαρώνος είχε προτείνει όσοι φοιτητές θέλουν να συμμετέχουν σε ένα πείραμα με δέλεαρ μεγαλύτερο βαθμό. Όπως ήταν αναμενόμενο, σχεδόν όλοι συμμετείχαν και με απαντήσεις τύπου ναι/όχι συμπληρώναμε κάποια έντυπα πριν και μετά τη λήψη ενός χαπιού (κάποια ήταν φαρμακευτική ουσία και κάποια plecebo-αδρανής ουσία).

Συνήθως τέτοια πειράματα γίνονταν σε μεγάλη κλίμακα και χωρίς τη συναίνεση των "πειραματοζώων" για τις ανάγκες της πολεμικής βιομηχανίας, δήθεν για την προστασία των πολιτών από το ενδεχόμενο χημικού ή βιολογικού πολέμου από τρομοκράτες σε πόλεις.

Ας μην ξεχνάμε, όμως, και τους πληθυσμούς των νησιών του Ειρηνικού και της Σοβιετικής Ένωσης και Κίνας, που σκόπιμα εκτέθηκαν σε ραδιενέργεια κατά τις πυρηνικές δοκιμές για να μελετηθούν οι επιπτώσεις των πυρηνικών όπλων.

Ακολουθεί ένα μικρό διαχρονικό δείγμα στοιχείων που προέρχονται από πληροφορίες του Παραρτήματος Βιολογικών Όπλων των ΗΠΑ, τα οποία αποχαρακτηρίστηκαν το 1977.

Ένας γιατρός στο Μισισιπή προκάλεσε πελάγρα σε τροφίμους ιδρυμάτων προσπαθώντας να βρει θεραπεία για τη νόσο.

Ο δρ Cornelius Rhoads αναλαμβάνει το Πειραματικό Κέντρο κατά του Καρκίνου στο Πουέρτο Ρίκο. Μετά από καταγγελίες του Κέντρου Ροκφέλερ αποκαλύφθηκε ότι ο Rhoads σκόπιμα μόλυνε άτομα με καρκινικά κύτταρα.

Στο Tuskegee 200 φτωχοί μαύροι χρησιμοποιούνται ως πειραματόζωα με σύφιλη. Δεν τους είπαν ότι ήταν άρρωστοι. 100 από αυτούς πέθαναν, ενώ οι οικογένειές τους μολύνθηκαν επίσης από τη νόσο.

Στην προσπάθεια να δημιουργήσουν νέα φάρμακα κατά της ελονοσίας κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, γιατροί στο Σικάγο μολύνουν 400 φυλακισμένους. Αυτοί δεν αντιμετωπίστηκαν ως εγκληματίες πολέμου...

Μια σειρά μικροβίων χρησιμοποιήθηκαν με κάλυψη στον πόλεμο της Κορέας. Επί προεδρίας Αϊζενχάουερ προσήχθησαν σε δίκη τρεις Αμερικανοί που δημοσίευσαν γι’ αυτές τις δραστηριότητες. Κανείς δεν καταδικάστηκε.

Σε μια μελέτη τριών ετών, 70 εθελοντές φυλακισμένοι στις φυλακές Holmesburg της Φιλαδέλφεια υποβλήθηκαν σε δοκιμές για την αντοχή στη διοξίνη και τον πορτοκαλί παράγοντα. Κανείς δεν τους είχε προειδοποιήσει ότι αργότερα θα τους χρησιμοποιούσαν και ως πειραματόζωα για τη μελέτη της ανάπτυξης του καρκίνου.

Στις 9 Ιουνίου 1969 ο δρ Μc Arthur, τότε διευθυντής του τμήματος ερευνών για την Άμυνα, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Υποτροφιών ζητώντας χρηματοδότηση για την παραγωγή κάποιου συνθετικού παράγοντα που θα προκαλούσε μείωση της ανοσολογικής επάρκειας των ατόμων. Έλαβε χρηματοδότηση 10 εκατομμυρίων δολαρίων για να παραγάγει αυτόν τον παράγοντα εντός 5-10 ετών. Το ΑΙDS εμφανίστηκε σαν κοινωνική απειλή μετά 10 έτη.

Πάνω από 300.000 Κουβανοί εμφάνισαν δάγκειο αιμορραγικό πυρετό. Μια έρευνα του περιοδικού «Covert Action Information Bulletin» ισχυρίστηκε ότι αυτό οφειλόταν σε απελευθέρωση μολυσμένων κουνουπιών από αντεπαναστάτες σε συνεργασία με τη CIA.

Μετά από πίεση το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ παραδέχθηκε ότι τουλάχιστον 20.000 στρατιώτες μπορεί να έχουν εκτεθεί σε χημικά όπλα στον Πόλεμο του Κόλπου. Δεν αποδέχθηκαν την επικινδυνότητα των βομβών απεμπλουτισμένου ουρανίου. Ας σημειωθεί ότι η οικογένεια Μπους είναι ιδιοκτήτρια μιας από τις βιομηχανίες αυτών των εμβολίων.

Προφανώς οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έκαναν αυτή την έρευνα για την προστασία των ανθρώπων από τον καρκίνο, αλλά από τον φόβο των πιθανών αποζημιώσεων. Ζούμε σε έναν κόσμο όπου μόνη ηθική φαίνεται να είναι το οικονομικό όφελος. Σε έναν πλανήτη όπου ολόκληροι λαοί εγκαταλείπονται στην ανέχεια, πόλεμοι σχεδιάζονται από τους ισχυρούς ισοπεδώνοντας χώρες και όπου τα τείχη υψώνονται για να προστατεύονται μόνο οι προνομιούχοι τη Δύσης, τέτοια φαινόμενα δεν πρόκειται ποτέ να εκλείψουν.

* Η Μαρία Αρβανίτη - Σωτηροπούλου είναι γιατρός, πρόεδρος του ελληνικού κλάδου της IPPNW, αντιπρόσωπος της ICAN στην Ελλάδα