Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.4°C17.6°C
3 BF 66%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
10.9°C15.9°C
1 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
9.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C14.7°C
2 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
13.0°C14.5°C
1 BF 75%
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Η γενναιόδωρη Αριστερά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ / Η γενναιόδωρη Αριστερά

Paul Klee, "Intoxication", 1939

Το ρητορικό ερώτημα με το οποίο πορεύεται ένα τμήμα της Αριστεράς από τη στιγμή που διοργανώθηκε το συλλαλητήριο για τη Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη είναι «γιατί να χαρίσουμε τον απλό κόσμο που συμμετείχε στην Άκρα Δεξιά;». Το ερώτημα συνοδεύεται από διαφόρων ειδών αναλύσεις που έχουν να κάνουν με την ταξική προέλευση των συμμετεχόντων, τη λαϊκότητά τους και, βεβαίως, τη μαζικότητα της προσέλευσης του συλλαλητηρίου.

Πέρα όμως από τα ρητορικά ερωτήματα και τις αναλύσεις που μοιάζουν περισσότερο με ασκήσεις στη μαρξιστική φιλολογία, υπάρχουν μια σειρά αποσιωπήσεων. Αποσιωπήσεις που έχουν να κάνουν με τους διοργανωτές των συλλαλητηρίων, με τα όσα ειπώθηκαν από την εξέδρα του συλλαλητηρίου, με τα αιτήματα που εκφράζουν οι διοργανωτές, τα συνθήματα που ακούστηκαν και την ξεκάθαρα φασιστική επίθεση στην κατάληψη Libertatia.

Το πιο σημαντικό ωστόσο είναι η ίδια η αντίληψη πως η Αριστερά, με κάποιον μαγικό τρόπο, έχει στο τσεπάκι της τα λαϊκά στρώματα, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο αυτά τοποθετούνται στο πολιτικό επίπεδο. Η ταξική προέλευση, δυστυχώς, δεν είναι άμεσα συναρτημένη με την πολιτική και ιδεολογική τοποθέτηση. Ιδίως για την Αριστερά που -υποτίθεται πως- ομνύει στη λενινιστική παράδοση, αυτό θα έπρεπε να θεωρείται κεκτημένο. Γι’ αυτό και, σύμφωνα πάντα με τη λενινιστική παράδοση, ο ρόλος του κόμματος καθίσταται κομβικός για την ταξική πάλη.

Επί του συγκεκριμένου, λοιπόν, η Αριστερά δεν μπορεί να χαρίσει τον λαϊκό κόσμο που εγκαλείται από την «ελληνικότητα» της Μακεδονίας, γιατί ο κόσμος αυτός δεν της ανήκει. Όπως και δεν της ανήκει, εξ ορισμού, ο λαϊκός κόσμος εν γένει. Η πολιτική εκπροσώπηση των λαϊκών τάξεων δεν μπορεί να γίνει ερήμην τους. Ξεκινώντας από διαφορετική πολιτική αφετηρία, ο αστισμός δεν θα μπορούσε να είχε επικρατήσει πολιτικά, με μοναδικό εργαλείο τη βία. Η κυριαρχία της αστικής τάξης οφείλεται και στο ότι έχει επικρατήσει ιδεολογικά επί των λαϊκών τάξεων, χωρίς αυτό να σημαίνει, εξ ορισμού και πάλι, πως η κυριαρχία αυτή είναι παγιωμένη και θα εξακολουθεί να είναι αδιατάρακτη. Συμβόλαια με την Ιστορία, ευτυχώς, δεν υπάρχουν.

Με άλλα λόγια, το ερώτημα που προκύπτει για την Αριστερά είναι το πώς μπορεί να στρέψει τον λαϊκό κόσμο που επιθυμεί να διαδηλώσει για τη Μακεδονία. Επιπλέον, θα πρέπει να εξηγήσει με κάποιον τρόπο πώς σχετίζεται η ιστορική παράδοση τού Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου (ΕΑΜ) με τα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία. Θα πρέπει, με άλλα λόγια, να εξηγήσει πώς η αντίσταση ενάντια στον φασισμό και τον ναζισμό, ο αγώνας για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον στρατό κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες του μπορεί να συνδεθεί με την τρισχιλιετή συνέχεια του εθνικού κράτους, τον Μέγα Αλέξανδρο, τη θρησκεία, την ορθοδοξία και τη μακεδονική σάρισα.

Επίσης, η Αριστερά, ιδίως αυτή που φέρει στο όνομά της τον επιθετικό προσδιορισμό «ανανεωτική», θα πρέπει να προσπαθήσει να κάνει έναν απολογισμό για τις συνέπειες από την παρουσία του Λεωνίδα Κύρκου στο συλλαλητήριο για τη Μακεδονία που είχε διεξαχθεί στην Θεσσαλονίκη το 1992. Για όσους δεν θυμούνται, κατά την ομιλία του στο συλλαλητήριο, ο Λ. Κύρκος είχε εξαπολύσει σφοδρή επίθεση στο ΚΚΕ κατηγορώντας τούς «πλην Λακεδαιμονίων» κομμουνιστές για τη μη συμμετοχή τους. Είχε κάποιον αντίκτυπο στα λαϊκά στρώματα η υπόθεση της ανανέωσης της Αριστεράς από τη συμμετοχή εκείνη; Η αναθεώρηση από τον ίδιο, κάποια χρόνια αργότερα, ίσως έχει τη σημασία της, μόνον όμως ως προς την αυτοκριτική διάσταση. Σε ό,τι αφορά το 1992, ωστόσο, η ταυτότητα της ανανέωσης μάλλον είχε πάει σε άλλες τσέπες.

* Ο Χρήστος Σίμος είναι πολιτικός επιστήμονας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL