Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Η οικοδομή ως πηγή έμπνευσης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η οικοδομή ως πηγή έμπνευσης

Υπήρξε το σήμα της νεοελληνικής «ανάπτυξης». Η οικοδομή -το κοινώς αποκαλούμενο γιαπί- σημάδεψε τις εφιαλτικές εικόνες της μεταπολεμικής Ελλάδας. Ο νόμος της αντιπαροχής του πολεοδομικού ιστού της Αθήνας αλλά και των άλλων πόλεων της χώρας, που τη μιμήθηκαν, επέτρεψε κατ' αρχήν στους αποκαλούμενους «εθνάρχες» της κι αργότερα στους αρχηγίσκους της χούντας των συνταγματαρχών να στοιβάξουν τους εσωτερικούς μετανάστες από τα κατεστραμμένα χωριά του εμφυλίου στα απρόσωπα διαμερίσματα της λήθης της ιστορίας. Να τους μετατρέψουν στους ξεριζωμένους και εγκλωβισμένους μέσα στη στενόχωρη ιδιοκτησία τους μικροαστούς χωρίς παρελθόν και χωρίς κανένα απολύτως ενδιαφέρον για τον δημόσιο, ανοίκειο άλλωστε, χώρο που τους περιέβαλλε. Τα «τσιμεντένια χρόνια» βρήκαν τη συνέχειά τους στα «γυάλινα χρόνια» της μεταπολίτευσης με τα εντελώς ακατάλληλα για τις κλιματικές συνθήκες του Νότου κτήρια των «πράσινων» εργολάβων, μέχρι που να φτάσουμε στα χρόνια της κρίσης και στην τέλεια απογύμνωση αυτού του τερατώδους σχεδίου.

Η οικοδομή αποτελεί το αντικείμενο της τελευταίας δουλειάς του εικαστικού Μίλτου Γκολέμα που εκτίθεται τις ημέρες αυτές στην γκαλερί Ζουμπουλάκη. Ο Γκολέμας την παρουσιάζει στις διαφορετικές φάσεις της εξέλιξής της που τον αφήνουν να δημιουργήσει κάθε φορά τις διαφορετικές όψεις και παραλλαγές της που προδίδουν και τις διαφορετικές επιρροές του από τον εξπρεσιονισμό και τον κυβισμό, το Μπάουχαους, αλλά και μιαν ιδιάζουσα αναλυτική τέχνη. Μας οδηγεί από τη διαμελισμένη σε πολλαπλά συμπυκνωμένα επίπεδα σύνθεση των μαδεριών του ξυλότυπου, τις πλασμένες μέσα από ανορθόδοξες πρισματικές γωνίες και κενά, στα μετωπικά, συμμετρικά αποτυπωμένα γεωμετρικά στοιχεία που τον συνθέτουν και καταλαμβάνουν τον ζωγραφικό του χώρο. Βυθίζει τις πλάκες, τις ταράτσες των κτηρίων σε διάφανες, μεγάλες γκρίζες ή σχεδόν λευκές κηλίδες που η δομή της πινελιάς τους τις μετασχηματίζει σε τοπία λυρικά, οι περίφημες «αναμονές» των επιγόνων μεταλλάσσονται σε ένα μπουκέτο από σίδερα και η ανθρώπινη μορφή εμφανίζεται ως υπόμνηση της παρουσίας της.

Μετατρέπει το πραγματικό σε ζωγραφικό περιεχόμενο των σκέψεων και των συναισθημάτων του. Φτιάχνει, θα έλεγα, με τα λόγια του Γκέρχαρντ Ρίχτερ «μιαν αναλογία με το μη ορατό και κατανοητό που έτσι αποκτά μορφή και γίνεται διαθέσιμο». Διαδηλώνει, θα προσέθετα τέλος, μέσα από την αντίθεση των αυστηρά συγκροτημένων και κερματισμένων ή ομιχλωδών ποιητικών εικόνων του τη σχιζοειδή, σκληρή και τρυφερή συνάμα, υπόσταση του σύγχρονου ανθρώπου.

Μίλτος Γκολέμας, «Υπό κατασκευήν» γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλατεία Κολωνακίου 20. Διάρκεια έκθεσης: 9 Φεβρουαρίου - 4 Μαρτίου. Ώρες λειτουργίας: Τρ. / Πεμ. / Παρ. 11.00-15.00 και 17.00-20.00, Τετ. 11.00-15.00, Σαββ. 11.00-14.00.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL