Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Ιδιωτικοποίηση και ιδιοποίηση του κράτους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ιδιωτικοποίηση και ιδιοποίηση του κράτους

Οι συνδικαλιστές και οι εργαζόμενοι των κρατικών επιχειρήσεων και οργανισμών αντιδρούν στις ιδιωτικοποιήσεις αυτών των οργανισμών και επιχειρήσεων επειδή τους έχουν ιδιωτικοποιήσει και ιδιοποιηθεί κατά μεγάλο μέρος οι ίδιοι. Τα "ασημικά" του κράτους, για τα οποία θρηνούν, στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτε άλλο από τα προνόμια των ίδιων που κινδυνεύουν από τις ιδιωτικοποιήσεις. Προνόμια που έχουν κατοχυρώσει ύστερα από τον εκφυλισμό των συνδικάτων τους σε συντεχνίες ειδικών συμφερόντων.

Η προσπάθεια για ιδιωτικοποίηση και οικειοποίηση του κράτους άρχισε με την ίδρυση του πρώτου περιφραγμένου με πασσάλους χωριού στην αυγή της Ιστορίας. Από τότε φύλαρχοι, τύραννοι, βασιλιάδες, αυτοκράτορες, δικτάτορες, μάγοι, θρησκείες, κοινωνικές τάξεις και συμμορίες, ακόμη και επαναστάτες, ιδιωτικοποιούν και οικειοποιούνται συνεχώς το κράτος ή μέρη και λειτουργίες του.

Στο απόγειο αυτής της διαδικασίας ο Λουδοβίκος ΙΔ' της Γαλλίας διατύπωσε το δόγμα "Το κράτος είμαι εγώ" (L' etat c' est moi). Χαρακτηριστικό αυτής της κατάστασης είναι ότι ο προϋπολογισμός του κράτους ταυτιζόταν με το βασιλικό θησαυροφυλάκιο. Από το βασιλικό θησαυροφυλάκιο εξάλλου χρηματοδοτούνταν οι πόλεμοι, τα έργα και τα έξοδα της Αυλής.

Αν η Αθηναϊκή Δημοκρατία απέκτησε παγκόσμια συμβολική αξία, αυτό οφείλεται στο ότι ξαφνικά η ιδιοκτησία του κράτους περνά από τους βασιλιάδες και τους τυράννους στους πολίτες. Το μεγαλύτερο ρήγμα στην ιστορία του κράτους, της εξουσίας και του πολιτισμού, επέρχεται στο τέλος του 18ου αιώνα με τις επαναστάσεις των Ευρωπαίων στην Αμερική και τη Γαλλία.

Στις αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες που εγκαθιδρύονται εκεί θεμελιώνεται μια νέα φιλοσοφία και πολιτισμός για την εξουσία και το κράτος. Το κράτος πια είναι ιδιοκτησία των πολιτών και όχι του ηγεμόνα. Το συγκεντρωτικό αυταρχικό κράτος, είτε πριν είτε μετά τις δημοκρατικές επαναστάσεις, αποτελεί παρελθόν, προϊστορία του κράτους. Το κράτος του Χίτλερ, του Μουσολίνι, του Φράνκο μόνο στις αποχρώσεις διαφέρει από το κράτος του Στάλιν, του Μάο και του Πολ Ποτ.

Φυσικά στην αντιπροσωπευτική δημοκρατία οι συσχετισμοί οικονομικής ισχύος επιτρέπουν στο κεφάλαιο να ιδιοποιείται μεγαλύτερο μέρος του κράτους. Στα συγκεντρωτικά κράτη της "λαϊκής δημοκρατίας" τα προνόμια δεν τα απολαμβάνει η εργατική τάξη, αλλά η νομενκλατούρα. Δηλαδή η κρατική και κομματική γραφειοκρατία. Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα αποτελεί η ΕΣΣΔ. Η νομενκλατούρα, αφού για χρόνια οικειοποιήθηκε το κράτος και τα προνόμιά του, όταν διαλύθηκε η ΕΣΣΔ ιδιωτικοποίησε και οικειοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος της τεράστιας περιουσίας του κράτους δημιουργώντας τους ολιγάρχες και τους νέους κεφαλαιοκράτες.

Στην Ελλάδα η ιδιωτικοποίηση και οικειοποίηση του κράτους άρχισε μέσα στην Επανάσταση, πριν καν δημιουργηθεί κράτος. Κοτζαμπάσηδες, οπλαρχηγοί, καραβοκύρηδες, βασιλιάς, Εκκλησία είχαν οικειοποιηθεί εθνικές γαίες, δάνεια, αξιώματα, τοπικές εξουσίες, τμήματα και λειτουργίες του κράτους. Η πάλη για την εξουσία είναι πάλι για την οικειοποίηση του κράτους. Εξ ου και οι εμφύλιοι πόλεμοι μέσα στην Επανάσταση. Για παράδειγμα, η Εκκλησία επέβαλε στο κράτος να κάνει την προπαγάνδα του χριστιανισμού στα σχολεία πληρώνοντας και τους εκπαιδευτικούς που κάνουν την προπαγάνδα. Οι δικτατορίες του Πάγκαλου, του Κονδύλη, του Μεταξά της 21ης Απριλίου είναι μορφές ιδιωτικοποίησης και οικειοποίησης του κράτους από τους δικτάτορες, τον στρατό, τα κόμματα.

Στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης, στις παλιές μορφές ιδιωτικοποίησης του κράτους προστέθηκαν και νέες. Την Αυλή του βασιλιά και τον στρατό υποκατέστησαν τα κόμματα, οι συντεχνίες του κρατικού και επιστημονικού συνδικαλισμού, εκφυλίζοντας τη δημοκρατική διαδικασία σε μια πάλη για οικειοποίηση κρατικών, φορολογικών, ασφαλιστικών και άλλων προνομίων.

Μια μορφή ιδιωτικοποίησης και οικειοποίησης μέρους του κράτους είναι οι καταλήψεις εθνικών δρόμων από τους αγρότες για να εκβιάσουν τις κυβερνήσεις να τους παραχωρήσουν φορολογικά, ασφαλιστικά και άλλα προνόμια και παράνομες χρηματοδοτήσεις προϊόντων. Οι καταλήψεις υπουργείο και οργανισμών, όπως και πανεπιστημίων και σχολείων, για να εκβιάσουν οι κοινωνικές ομάδες και συμμορίες επίσης φορολογικά, ασφαλιστικά και παράλογα επιδόματα.

Η καταστροφή του πανεπιστημιακού ασύλου από τις ελληνικές και ξένες συμμορίες είναι ακόμη μια μορφή ιδιοποίησης εκπαιδευτικής λειτουργίας. Όλες αυτές οι ομάδες και οι συμμορίες ιδιοποιούνται λειτουργίες συγκοινωνιών, εκπαίδευσης, φορολόγησης, ασφάλισης του κράτους. Το ίδιο ισχύει για το "άβατο" των Εξαρχείων. Ακόμη και οι μετανάστες που κατέλαβαν τις σιδηροδρομικές γραμμές και το οδόστρωμα στην Ειδομένη οικειοποιήθηκαν -οι ξένοι πολίτες- τη συγκοινωνιακή εξουσία του ελληνικού κράτους.

Γενικά, από την περίοδο του Ανδρέα Παπανδρέου, κόμματα και τμήματα του κρατικού συντεχνιακού συνδικαλισμού τεμάχιζαν το ελληνικό κράτος και αποσπούσαν από τις αρμόδιες αρχές κομμάτια εξουσίας για να εκβιάζουν προνόμια και παροχές. Όπως μπερδεύουν πολιτικοί, συνδικαλιστές και δημοσιογράφοι τον φιλελευθερισμό με τον νεοφιλελευθερισμό, έτσι μπερδεύουν τον συνδικαλισμό, την απεργία και τη διαδήλωση με τις καταλήψεις και τις καταστροφές.

Με τον τεμαχισμό του κράτους αποσπώνται προνόμια και εξουσίες εις βάρος του λαού, ο οποίος δεν έχει ν' αντιπαλέψει μόνο τα προνόμια του κεφαλαίου, αλλά και την απληστία της κρατικοδίαιτης μικροαστικής τάξης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL