Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

LEFT.GR

Προσχολική αγωγή των παιδιών της μειονότητας της Θράκης

Η μειονοτική εκπαίδευση προβλέπεται στα άρθρα 40 και 41 της Συνθήκης της Λωζάννης, που ισχύει από το 1923 και προβλέπει δημοτική μειονοτική εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικές ανάγκες της εποχής εκείνης όμως ήταν σαφώς λιγότερες και διαφορετικές με τις μετέπειτα ανάγκες. Οι καλές ελληνοτουρκικές σχέσεις το 1952 σφραγίστηκαν με την ίδρυση του Λυκείου «Τζελάλ Μπαγιάρ» και έτσι προστέθηκε και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Όσον αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μετά την κατάργηση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ) που είχε ιδρύσει η χούντα, το 2011 λειτούργησε Παιδαγωγικό Τμήμα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από όπου αποφοιτούν δάσκαλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που προορίζονται για το τουρκόγλωσσο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα μειονοτικά Δημοτικά σχολεία της Θράκης. Ενώ υπήρχαν κάποιες σκέψεις για ίδρυση διδασκαλείου στην Αλεξανδρούπολη, τελικά φέτος το τμήμα αυτό θα επαναλειτουργήσει.

Με την καθιέρωση της υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και την ίδρυση Νηπιαγωγείων στη χώρα μας, ήρθαν ξανά στην επιφάνεια τα προβλήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης και η ανάγκη για δίγλωσση προσχολική αγωγή στα νήπια της μειονότητας της Θράκης.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας πρόσφατα ότι θα προσληφθούν νηπιαγωγοί όπου υπάρχουν παιδιά μειονοτικών πληθυσμών με κριτήριο την εντοπιότητα των νηπιαγωγών, ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά αυτά να ενταχτούν είτε στο μειονοτικό είτε στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, είναι σε σωστή κατεύθυνση, ωστόσο για τους γονείς έχουν μεγαλύτερη σημασία τα προγράμματα αγωγής και το εκπαιδευτικό υλικό.

Για παράδειγμα, για να διασφαλιστούν η συνέχιση και ο εμπλουτισμός της πολιτισμικής- πολιτιστικής κληρονομιάς κάθε εθνοτικής ομάδας, πρέπει και τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα Νηπιαγωγεία που υπάρχουν παιδιά που ανήκουν σε μειονότητες να είναι στη μητρική τους γλώσσα. Δηλαδή, τα μουσουλμανόπαιδα που είναι τουρκογενή στην καταγωγή, αντί να διδάσκονται τον Άγιο Βασίλη, να υπάρχει η δυνατότητα να διδαχτούν τα παραμύθια του Νασρετίν Χότζα.

Όσον αφορά το αίτημα της μειονότητας της Θράκης για ίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων, μπορεί εύκολα να ικανοποιηθεί, αφού οι δομές (σχολικές μονάδες), παρά τις ελλείψεις, υπάρχουν. Το μόνο που χρειάζεται είναι η καθιέρωση νομικά της δίγλωσσης προσχολικής εκπαίδευσης στη Θράκη.

Η θετική διάκριση υπέρ των μειονοτικών ομάδων αλλά και ο σεβασμός προς τη διαφορετικότητα εκ μέρους της Πολιτείας απαλλάσσει τη χώρα από τις συστάσεις-κατηγορίες και καταδίκες από διεθνείς οργανισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι δίνει ισχυρό χαστούκι στον αναδυόμενο νεοναζισμό και στην ξενοφοβία γενικότερα.

Τέλος, το άρθρο 45 της Συνθήκης της Λωζάννης, που αναφέρεται στην αμοιβαιότητα μεταξύ της μειονότητας της Δυτικής Θράκης και της μειονότητας Ίμβρου, Τένεδου και Κωνσταντινούπολης, δεν θίγεται, αφού μετά την επαναλειτουργία Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, φέτος για πρώτη φορά θα λειτουργήσει και ελληνικό Νηπιαγωγείο στην Ίμβρο.

Με καλή διάθεση από όλους, όλα γίνονται...

 

* Άρθρο του Κιαμίλ Σιτζάκ Εμίν, στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης, 14.12.2016

Δείτε όλα τα σχόλια