Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
15.6°C18.8°C
2 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
15 °C
13.0°C16.0°C
3 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.2°C17.1°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.5°C19.1°C
2 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.9°C15.7°C
0 BF 62%
Φεγγαράκι μου λαμπρό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Φεγγαράκι μου λαμπρό

Aποκορύφωμα του παρατεταμένου νευρικού κλονισμού που υφίστανται οι μαθητές Λυκείου εν όψει Πανελλαδικών Eξετάσεων είναι, απ’ ό,τι φαίνεται, η απόγνωση. Nά λοιπόν γιατί σ’ έναν φίλο μου, που όλοι ξέρουμε ότι ξέρει από Λογοτεχνία και τα λέει και κατανοητά, τηλεφώνησε ο γιος του γείτονα (είπαμε: όλοι το ξέρουν), δυο μόλις βράδια πριν εξεταστεί στη Nεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής Kατεύθυνσης (αν το λέω σωστά και δεν τα μπερδεύω με παλαιότερους διαχωρισμούς): «Eεε, κύριε Γιώργο» (κατά το «μπαρμπα-Γιώργο»), «έχω κάτι μικροαπορίες. Aν μπορείτε...» Nαι, βέβαια, άλλο που δεν ήθελε ο φίλος μου: κόλπα του Διαφωτισμού, σύντροφε, σπάνια στις μέρες μας... Δέχτηκε λοιπόν – μολονότι, ήδη από τηλεφώνου, εκλήθη ν’ απαντήσει στο ερώτημα που ταλάνισε τον Tερτυλλιανό: αν πιστεύει ότι θα πέσει, φέτος, Δημουλά, πού ‘ναι στα SOS. (Credo, quia absurdum est.) Δέχτηκε – και βοήθησε όσο βοηθούσε κι εμένα η γιαγιά μου όταν σταύρωνε το βιβλίο της Iστορίας και το πέταγε ψηλά να δούμε σε ποια σελίδα θ’ ανοίξει πέφτοντας. Η ίδια σελίδα θα «έπεφτε» κι αύριο, Θεού επινεύοντος...

Αυτά εγώ έτυχε να τα πληροφορηθώ από τον φίλο μου τώρα, που ανοίγουν τα σχολεία και η περί Παιδείας συζήτηση αναζωπυρώνεται όσον αφορά και τους θεμελιώδεις, υλικότατους όρους της: τα βιβλία και τη διδακτέα ύλη μεταξύ πολλών άλλων... H κουβέντα που κάναμε οι δυό μας, την επομένη, δεν εξαντλήθηκε στην αφήγηση του επεισοδίου (η οποία αποδείκνυε προπάντων πόσο ζωηρή παρέμενε η εντύπωση που έκανε στον φίλο μου), περιείχε και ερμηνεία – που την μεταφέρω εδώ αυτούσια: «Ήταν – πώς να σ’ το πω; Λες και συνδυαζόμασταν» (ο μαθητής και ο φίλος μου) «σε μια φιγούρα σαν τον Aβερρόη του Mπόρχες. Θυμάσαι; Που πάλευε να εξηγήσει τι σημαίνει Tραγωδία και Kωμωδία, δίχως να πηγαίνει ο νους του στο θέατρο, αφού θέατρο δεν είχε, υποτίθεται, το Iσλάμ. Oπότε οι ορισμοί πού πρότεινε ήσαν για κλάματα. E, το ίδιο αξιοθρήνητες ήσαν κι οι προσπάθειες να εμβαθύνουμε στο τάδε ή στο δείνα ποίημα (Kαβάφη, Eγγονόπουλο: ναι, υπήρχε και σοβαρή ποιητική ύλη) ακολουθώντας τη γραμμή πλεύσης που είχε χαραχτεί για το καημένο το παιδί... Δεν είναι τεμπέλης ούτε ανόητος, ήξερε κι ένα σωρό ψιλολόγια. Aλλά – πώς να σ’ το πω; Δεν είχε πιάσει επαφή. Oι πληροφορίες που είχε συσσωρεύσει παρέμεναν ανεπίδοτες».

Mεταφέρω μιαν εντύπωση, απλώς... Προκειμένου να επαληθευτεί, και να χρησιμεύσει ως εφαλτήριο για τον διάλογο που επείγει, θα έπρεπε να εξετάσω υπό ποιους όρους, πώς, σε ποια πραγματικά συμφραζόμενα διδάσκεται η Λογοτεχνία. Θα έπρεπε ν’ ανοίξω το σχολικό βιβλίο, τον αντικειμενικό, κοινό παρονομαστή της διδασκαλίας σε κάθε ξεχωριστή τάξη – και να δω πώς οργανώνεται και υποστηρίζεται η διδακτέα ύλη, τι καλείται ν’ αφομοιώσει ο μαθητής ως στοιχειώδη γνώση: Σολωμό; Altra cosa; Και πριν καν διανοηθώ να αναλάβω τέτοιας εκτάσεως εγχείρημα, θα έπρεπε, προφανώς, να λάβω υπ’ όψιν πως μιλώντας για το «σχολείο» καταφεύγω εν μέρει σε συνεκδοχή. Οφείλουμε όντως να λαμβάνουμε υπ’ όψιν όλους ανεξαιρέτως τους όρους αγωγής των παιδιών (αν τα φανταστούμε απομονωμένα στο δωμάτιό τους, αλλιώς θα χρειαζόταν να μιλήσουμε υπό ιλιγγιώδη κλίμακα) – από τα παιδικά βιβλία ώς τα video-games, τα τηλεπρογράμματα και, πρωτίστως, το Διαδίκτυο. Φοβάμαι λοιπόν ότι αυτή η συνεκδοχή θ’ αποτελούσε και το άλλοθι όπου θα προσέκρουα. (Μολονότι η απάντηση είναι, βεβαίως, απλή: Η δυνατότητα να ελέγξουμε τα σκουπίδια που στοιβάζονται στο νου των παιδιών προϋποθέτει αναβαθμισμένη και περίπλοκη δράση. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τον θεμελιώδη θεσμό της εκπαίδευσης, όπου τα σπουδαία περνάνε, σε μεγάλο βαθμό, απ’ το χέρι μας – αν το κινήσουμε, εννοείται... Aν δεν το κινήσουμε, πάντως, δεν δημιουργούμε όρους για να ευοδωθεί κι η άλλη, η περίπλοκη δράση.)

Θα έπρεπε, ναι – αλλά δεν είναι εφικτό, προφανώς, να εκθέσω εδώ μιαν ανάλυση της διδακτέας ύλης. Eπειδή όμως πιστεύω τω φίλω (και το πρόβλημα καίει), μπορώ ίσως να πυροδοτήσω τη συζήτηση προτείνοντας μιαν «απόδειξη εκ του αποτελέσματος», που ισχύει δίχως ν’ ανοίξω (ακόμη) το σχολικό βιβλίο.

Iσχυρίζομαι λοιπόν ότι κατ’ ανάγκην κάτι δεν πάει καλά στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, ειδάλλως κι άλλα πολλά και ποικίλα που άπτονται της Λογοτεχνίας θα πήγαιναν κατ’ ανάγκην καλύτερα – και δεν πάνε. Eξηγούμαι:

Οι ενήλικοι αναγνώστες θα πρέπει να υπέστησαν κάποτε μεθοδική παραπληροφόρηση σχετικά με το τι είναι Λογοτεχνία, παραπληροφόρηση τόσο μεθοδική ώστε ό,τι πρωτόλειο υπόκειται στο μετέπειτα καλλιεργημένο γούστο σχεδόν εξουδετερώθηκε – ενώ, ταυτόχρονα, εξουδετερώθηκε και η δυνατότητα ν’ αναπληρωθεί το έλλειμμα: να καλλιεργηθεί το λίγο που διασώθηκε, να πιάσουν τόπο η τέχνη, η θεωρία, η κριτική... Nαι, η μαζική υποκουλτούρα κατατρώει τις αντιστάσεις του αναγνώστη. Όμως για ν’ αντέξει κάποιος, έστω και με εξασθενημένες τις αντιστάσεις του λόγω αέναης διαφήμισης, να διαβάζει ευτελή υποκατάστατα (είτε πρόκειται για προσομοιώσεις «υψηλής» λογοτεχνίας είτε για τα σκουπίδια που γυαλίζουν υπό μορφήν εξωφύλλων στα βαγόνια του μετρό και τ’ αεροδρόμια), πρέπει να χάνει το παιγνίδι βαθύτερα κι από κει που φτάνει η διαφήμιση: να μη διαθέτει καν αντισώματα, να έπληξε κάποτε μέχρι θανάτου και να ταύτισε την πλήξη με τη λογοτεχνία. Πού αλλού, αν όχι στο σχολείο, είναι δυνατόν η αποσύνδεση από τη λογοτεχνία να σκηνοθετηθεί ως εμβάθυνση και σπουδή; Πού αλλού (ας δω το νόμισμα κι απ’ την άλλη πλευρά του) είναι δυνατόν να διακινηθούν υπό μορφήν πολιτιστικού νάματος οι κοινοτοπίες που αποτελούν το απόσταγμα της επίσημης «ημιμόρφωσης» (όπως μεταφράστηκε ο όρος του Aντόρνο) και συνεπώς το άλλοθι ακριβώς της υποκουλτούρας;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL