Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
Μικρό οδοιπορικό του ΦΠΑ στα νησιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μικρό οδοιπορικό του ΦΠΑ στα νησιά

Του Αντώνη Συρίγου*

Πολλές φορές η εξιστόρηση των γεγονότων παρέχει τις αρμόζουσες απαντήσεις σε σχέση με πολυποίκιλα πολιτικά, νομικά ή άλλα ερωτήματα. Ανατρέχω λοιπόν σ' αυτά:

Καλοκαίρι 2015 (Ιούλιος- Αύγουστος) ν. 4334/2015 (ΦΕΚ Α 80/16-7-2015), σε συνδυασμό με τον ν. 4336/2015 (ΦΕΚ Α 94/14-08-2015). Η περίπτωση δ' της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4334/2015 (Α' 80) τροποποιείται ως εξής:

«δ) Οι προβλεπόμενες στις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000 μειώσεις των συντελεστών ΦΠΑ καταργούνται σταδιακά ως ακολούθως:

Από 1.10.2015 στην πρώτη ομάδα νησιών, από 1.6.2016 στη δεύτερη ομάδα νησιών και από 1.1.2017 στα υπόλοιπα νησιά.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών ορίζονται ειδικότερα τα υπαγόμενα στις παραπάνω ρυθμίσεις νησιά της παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000».

Οι νόμοι αυτοί εψηφίσθησαν με ευρυτάτη πλειοψηφία από τα κόμματα του λεγομένου συνταγματικού τόξου, πλην του ΚΚΕ. Ζητήματα νομικά δεν ετέθησαν. Εις εκτέλεσή τους μάλιστα τον Οκτώβριο του 2015, εξεδόθη η ΚΥΑ υπ' αριθμ. ΥΠΟΙΚ 0010707 ΕΞ 2015 (ΦΕΚ Β' 2115, 30/9/2015,) που ενέταξε τα πρώτα νησιά.

Το περασμένο Σαββατοκύριακο ψηφίσθηκε ο τελευταίος νόμος με το άρθρο 52 του οποίου περιελήφθησαν και άλλα νησιά. Πριν τη συζήτηση του νομοσχεδίου υπεβλήθη μάλιστα ένσταση αντισυνταγματικότητος με το ακόλουθο περιεχόμενο «Προβάλλουμε ως Δημοκρατική Συμπαράταξη αντιρρήσεις συνταγματικότητας α) των άρθρων 184, 186, 188, 191, 192, 196, 197, 198, 199, 201, 204 του σχεδίου νόμου σε σχέση με το άρθρο 106 του Συντάγματος, β) του άρθρου 196 παράγραφος 11 και 12 του σχεδίου νόμου σε σχέση με το άρθρο 17 παράγραφος 1 και 2 του Συντάγματος, καθώς και γ) του άρθρου 233 του σχεδίου νόμου σε σχέση με το άρθρο 78 παράγραφος 4 και 79 παράγραφος 4 του Συντάγματος» (αν το αντιγράφω ορθά από τα πρακτικά της συνεδριάσεως της 21ης/5/2016), η οποία απερρίφθη.

Ήμουν από αυτούς που προβάλλοντας ουσιαστικά και βάσιμα επιχειρήματα (δηλ. πραγματικά επιχειρήματα) επεσήμανα τα προβλήματα που δημιουργεί η υπαγωγή των νησιών σε καθεστώς ηυξημένου ΦΠΑ (βλ. αγορεύσεις μου στις επιτροπές και στην ολομέλεια). Μετά την ψήφιση του νόμου ανέκυψαν από δημόσιες δηλώσεις ζητήματα νομικά ως προς την συμβατότητα της συγκεκριμένης διατάξεως του άρθρου 52 με το Σύνταγμα και δή τον κανόνα που διατυπώνεται στο άρθρο 101 παρ. 4 (Συνταγματική αναθεώρηση του 2008), με το οποίο κατηργήθη -αφού έγινε πλέον άρθρο- η σχετική ερμηνευτική δήλωση που είχε τεθεί κατά την προηγούμενη Συνταγματική αναθεώρηση του 2001.

Το αν οι ψηφισθείσες διατάξεις είναι αντισυνταγματικές ή έστω εγγίζουν τα ακραία όρια ή μη της συνταγματικότητας ή όχι, αρμόδια πλέον να το κρίνουν είναι τα δικαστήρια. Βεβαίως, έκαστος είναι ελεύθερος να διατυπώνει τις απόψεις του και τους νομικούς του ενδοιασμούς ή αντιρρήσεις έγκαιρα όμως, αλλά και επίκαιρα διότι άλλως οι απόψεις του έχουν μόνον τον χαρακτήρα κριτικής ή σχολίου. Υπό αυτήν την έννοια και το γεγονός ότι η Βουλή δεν ψηφίζει και μάλιστα εν επιγνώσει της αντισυνταγματικές διατάξεις εκτιμώ ότι η συζήτηση αυτή δεν βοηθά πλέον σε κάτι.

Σε κάθε περίπτωση η ουσία της ψηφισθείσης το καλοκαίρι νομοθετικής ρυθμίσεως που οδήγησε τώρα στο άρθρο 52 (ατυχώς και αδοκίμως) είναι πολύ επιβαρυντική για τα νησιά και πρέπει ν' αποκατασταθούν με άλλο τρόπο οι κακές της επιπτώσεις. Η συζήτηση που πρέπει να ανοίξει είναι με ποιον τρόπο θα πρέπει να αποκατασταθεί η απώλεια των νησιών από τις επιπτώσεις ενός μέτρου που εψηφίσθη το καλοκαίρι του 2015 από όλους. Εδώ πρέπει να δοθεί η έμφαση. Τα ζητήματα των νησιών μας είναι πολύ πιο σοβαρά από ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς και θα έπρεπε να επιδεικνύεται το ανάλογο ενδιαφέρον.

Τα ζητήματα των νησιών μας προερχόντως είναι ζητήματα πολιτικής. Κάθε τι άλλο δεν επιτρέπει να φανούν και να γίνουν αντιληπτά. Σε αυτό το σημείο είναι καίρια η συνταγματική διάταξη του άρθρου 101 παρ. 4 και γίνονται εμφανή τα ελλείμματα εδώ και χρόνια (τουλάχιστον από της θεσπίσεώς της) όσον αφορά την εφαρμογή της από τον κοινό νομοθέτη και τη διοίκηση "όταν δρουν κανονιστικά", προκειμένου για τις «νησιωτικές και ορεινές περιοχές». Αυτό είναι το μεγάλο παράπονο των νησιωτών όπως εκφράζεται και από τους βουλευτές τους και απευθύνεται ευθέως στον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Κλείνοντας, παραθέτω αυτούσια την διάταξη του άρθρου 101 παρ. 4 θεωρώντας την ανάγνωσή της και πάλι χρήσιμη για τους προεκτεθέντες λόγους «Ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους».

* Ο Αντώνης Συρίγος είναι βουλευτής Κυκλάδων ΣΥΡΙΖΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL