Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
11.7°C15.4°C
2 BF 86%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
11.0°C13.3°C
4 BF 81%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
12 °C
11.0°C12.0°C
3 BF 82%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18 °C
16.0°C18.8°C
5 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
10 °C
9.9°C10.7°C
3 BF 100%
Βρεφονηπιακοί σταθμοί και προσχολική εκπαίδευση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Βρεφονηπιακοί σταθμοί και προσχολική εκπαίδευση

Της Ευαγγελίας Μανιτσούδη*

Η κατάρρευση του κοινωνικού κράτους και των κοινωνικών δομών την τελευταία πενταετία ως φυσικό επακόλουθο των νεοφιλελεύθερων πολιτικών των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι γεγονός. Είναι υποχρέωση του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης να αγωνιστούν με όλες τις δυνάμεις τους για την επανασύστασή του.

Σειρά κοινωνικών θεσμών έπεσαν θύματα των πολιτικών που προτίμησαν την εξουθένωσή τους από την προσπάθεια ορθολογικότερης και δικαιότερης διαχείρισης των συμφωνιών. Η προσχολική αγωγή, όπως όλα τα δημόσια κοινωνικά αγαθά, θα έπρεπε να έχει διασφαλιστεί και να συνεχίσει να εκπληρώνει τον σκοπό για τον οποίο υφίσταται. Αντ' αυτού, ο τόσο ευαίσθητος αυτός τομέας επλήγη βαρύτατα και με άλλη μία αντιεκπαιδευτική επιβολή των προηγούμενων κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ επιβλήθηκε το οχτάωρο εργασίας στο εκπαιδευτικό προσωπικό των βρεφονηπιακών σταθμών.

Το εξάωρο εργασίας θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά με το Π.Δ. 588/15.12.1988, αναγνωρίζοντας ότι οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας ασκούν παιδαγωγικό έργο, το οποίο όμως καταργήθηκε με τον Ν. 3879/16.06.2011 εξομοιώνοντας τους παιδαγωγούς με τις λοιπές ειδικότητες διοικητικών υπαλλήλων. Μάλλον τότε αποφάσισαν ότι το έργο των παιδαγωγών είναι ψιλά γράμματα, όπως και τόσα άλλα. Οι ραγδαίες, όμως, κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις καθιστούν εξαιρετικά σημαντικό τον ρόλο του παιδαγωγού, ο οποίος καλείται, στη σύνθετη πολυπολιτισμική πραγματικότητα, να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των παιδιών, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και στη διαφορά, με στόχο την ολόπλευρη νοητική, συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Η εφαρμογή του οχταώρου εργασίας, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες που υφίστανται σήμερα στον χώρο των παιδικών σταθμών, όπως έλλειψη πόρων, ακατάλληλες κτηριακές υποδομές, υπεράριθμα παιδιά, έχει οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας παροχών προς το παιδί και την οικογένεια και σε πολλές περιπτώσεις υπονομεύει την ασφάλεια των ίδιων των παιδιών.

Πέντε χρόνια μετά, ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση, με τις ευαισθησίες που διαθέτουν, δικαιώνουν τον αγώνα των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας με την επαναφορά του ωραρίου στο παιδαγωγικό προσωπικό των βρεφονηπιακών σταθμών. Κατοχυρώνεται ξανά το δικαίωμα των παιδιών σε ποιοτική προσχολική αγωγή, βασισμένη στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, και αναγνωρίζεται η ιδιαιτερότητα της φύσης του επαγγέλματος.

Οι φωνές όλων εκείνων που ήθελαν να μετατρέψουν τους βρεφονηπιακούς σταθμούς σε χώρους φύλαξης και παιδότοπους, εξυπηρετώντας άλλους στόχους, σταμάτησαν, αλλά δεν αρκεί μόνον αυτό για να αποκτήσουμε την προσχολική αγωγή που οφείλουμε σε όλα τα παιδιά.

Η προσχολική εκπαίδευση πρέπει να είναι ουσιαστική, με συγκεκριμένα, αλλά και ευέλικτα προγράμματα, που σέβονται την ιδιαιτερότητα της βρεφικής - νηπιακής ηλικίας και διαμορφώνουν προσωπικότητες με ολόπλευρη ανάπτυξη για ομαλή ένταξη στη σχολική ζωή.

* Η Ευαγγελία Μανιτσούδη είναι εκπαιδευτικός, μέλος Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Χίου - υπεύθυνη Δικαιωμάτων και Αλληλεγγύης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL