Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.2°C23.5°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
20 °C
16.6°C22.9°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C21.5°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.1°C
1 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
0 BF 59%
Για τη βία "απ' όπου κι αν προέρχεται"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Για τη βία "απ' όπου κι αν προέρχεται"

Του Γιώργου Κυρίτση

Μέχρι πρότινος, κάθε φορά που γινόταν κάποιο πέσιμο οπουδήποτε, σε πολιτικό, σε γραφεία, σε ΑΤΜ, κλούβα κ.λπ., όλοι καταδίκαζαν και ζητούσαν από τον ΣΥΡΙΖΑ να καταδικάσει "τη βία απ' όπου κι αν προέρχεται" (στο εξής ΒΑΟΠ) και οι συριζαίοι αρνούνταν τέτοιες απλουστεύσεις. Και αυτό αποδείκνυε ότι ήταν πίσω από τέτοιες ενέργειες, τις υποκινούσαν και τις ενέκριναν. Και φυσικά όλοι οι άλλοι καταδίκαζαν, όπως έλεγαν, "χωρίς αλλά και αστερίσκους". Σήμερα, που θύματα επιθέσεων πέφτουν και στελέχη ή γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ, οι συριζαίοι εξακολουθούν να μην καταδικάζουν τη ΒΑΟΠ. Αυτό μπορεί να ξενίζει τους φιλελέδες, που πλέον οι ίδιοι καταδικάζουν με "αλλά" και αστερίσκο ότι "η κυβέρνηση έσπειρε ανέμους και θερίζει θύελλες", αλλά δεν ξενίζει όποιους -και στον ΣΥΡΙΖΑ αυτοί είναι οι περισσότεροι- έχουν ασχοληθεί με την πολιτική στον δρόμο και δεν τη χαρακτηρίζουν "πεζοδρόμιο" όπως οι δεξιοί. Έχει λοιπόν σημασία να δουμε πώς και γιατί:

Πρώτα και κύρια, πρέπει να διαπιστώσουμε και να χαιρετίσουμε το γεγονός ότι το δικαίωμα της κινητοποίησης, του μπλόκου, της κατάληψης, ακόμα και του χτισίματος της πόρτας κ.λπ. αναγνωρίζονται πλέον από τη συντηρητική και "κεντρώα" αντιπολίτευση αλλά και από τα κανάλια τους ως θεμιτές μέθοδοι πάλης και όχι ως τρομοκρατία, όπως έσκουζαν μέχρι πρόσφατα.

Δεύτερον, πρέπει να σπάσουμε τη ΒΑΟΠ σε πενηνταράκια. Η καταδίκη της βίας απ' όπου κι αν προέρχεται είναι ένα απολίτικο αίτημα συνήθως χρησιμοποιείται συμψηφιστικά και για να καλύψει την αυθαιρεσία της εξουσίας ή του ισχυρότερου. Είναι όπως όταν βομβαρδίζει το Ισραήλ τη Γάζα και η διεθνής κοινότητα συνιστά και στις δύο πλευρές αυτοσυγκράτηση. Οι ίδιοι άλλωστε που τα λένε αυτά αναγνωρίζουν προφανώς ότι το κράτος έχει το μονοπώλιο της νόμιμης βίας, ειδικά στο μέτρο που θεωρούν το κράτος "δικό τους". Φυσικά πάντα έκρυβαν και συνεχίζουν να κρύβουν ότι έχει σημασία και ο θύτης και το θύμα της βίας και το τι εκπροσωπεί ο καθένας, αλλά και η ποσότητα και η ποιότητα της βίας. Π.χ., ένας εξαγριωμένος "νοικοκυραίος" που επιτίθεται σε κάποιον κυβερνητικό κατηγορώντας τον για "ισοπέδωση" και "εξισωτισμό" μπορεί να υπερασπίζεται τα συμφέροντα του ιδίου και της τάξης του, ωστόσο δύσκολα θα τον έλεγες "λαϊκό κίνημα". Ή, με μεγαλύτερο βαθμό αφαίρεσης, πώς ορίζεται η αντικειμενική βία που ενυπάρχει σε ένα σύστημα: Π.χ. το Μνημόνιο είναι βίαιη μορφή επιβολής και αναδιανομής προς όφελος του κεφαλαίου. Εμπεριέχει όλη τη βία που αναπτύσσεται εις βάρος των υποτελών τάξεων και αυτό ανεξαρτήτως των προθέσεων και των προσπαθειών της σημερινής κυβέρνησης.

Πριν από μερικά χρόνια, οι φιλελέ "πάντιτς" είχαν βγει στα κάγκελα για όσους προσπαθούσαν να οριοθετήσουν τη θεμιτή κοινωνική βία. Ότι δηλαδή είναι διαφορετικής τάξης παράνομη πράξη ένα σπάσιμο ΑΤΜ π.χ. και διαφορετικό πράγμα 10 μπουκάλια σε σπίτι στο οποίο μέσα βρίσκονται άνθρωποι. Ή στη Μarfin... Είναι απόλυτος διαφοροποιητικός παράγων ο κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές. Το ένα είναι συμβολικό, το άλλο είναι δολοφονικά ανεύθυνο. Είναι επίσης διαφορετικό ένας πολιτικός να αποδοκιμαστεί από το καφενείο (που πριν τον αποθέωνε άλλωστε) και διαφορετικό να δέχεται στημένη και τηλεοπτικά σκηνοθετημένη επίθεση με χειροδικία.

Ας αφήσουμε λοιπόν τις μπούρδες για τη ΒΑΟΠ και ας τα βάλουμε κάτω να δούμε ποιος και τι. Η βία δεν είναι καλό πράγμα, είναι όμως εκεί, πανταχού παρούσα και οι απλουστευτικές γενικεύσεις δεν βοηθούν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL